• Anonym (Anna)

Klär pojken i kläning

Jag har en kompis som klär sin pojke på 3år ofta i kläningar, jag tycker att det är hemskt men vet inte hur jag ska säga det åt henne? förslag?
    Hon är noga om att det inte finns några pojk och flick kläder färger osv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 09:44
    Min kompis blev jätte arg på mig när jag tog en snack med hon igår.
    Vi är nog inte längre vänner och idag har bestämmt mig för att ringa soc och berätta vad hon håller på med!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 10:36
    Nu har jag ringt och talat med dom på soc, och dom skulle starta en utredning om detta sa dom.

• Svar på tråden Klär pojken i kläning
  • Hypnotica
    amanda h skrev 2011-04-28 20:31:12 följande:
    Oj sorry... så om du ser en man på gatan med kostym så tänker du "hmm.. är det en kvinnlig klädsel, det vet jag inte, finns inga regler för det". haha... hoppas bara att folk ser att jag är en kvinna när jag går på stan.
    Könsmogna personer har i allmänhet inget problem att könsbestämma en annan könsmogen person som de ser på gatan, oavsett kläder.
  • Anonym
    amanda h skrev 2011-04-28 20:28:52 följande:
    Det som ALDRIG kommer att förändras är det sånna som du försöker förändra - flickigt och pojkigt.
    Vad grundar du det på? Vad som anses vara flickigt och pojkigt har ju ändras en hel del med tiden och det lär det ju gör i fortsättningen också.  Fast det kanske är svårt att ta in om man är rädd för förändringar och krampaktigt håller fast i det som är.
  • Queenie70
    Hypnotica skrev 2011-04-28 20:35:39 följande:
    Sure. Det var vuxna. Och det finns vuxna (och tonåringar) i Sverige idag som är av manligt kön som bär kjol mer eller mindre regelbundet. De finns att hitta lite överallt men finns i överflöd i alternativa kretsar.
    Bra för dem...de är stora nog att göra sina egna val, och vara medvetna om vilka reaktioner de kan möta. De banar vägen för de som kommer efter dem.
  • Anonym (trött)
    Tom Araya skrev 2011-04-28 20:35:06 följande:
    För att uppnå detta räcker det inte med könsneutralitet, det måste till betydligt större netralitet än så, på alla plan.
    Nej, jag tycker att det är enklare och trevligare att låta det förbli könsbestämda identiteter eftersom män och kvinnor är olika och aldrig kommer att bli lika. Sedan finns det en massa annat på jämställdighetsfronten som behöver göras.
    Precis, men vissa tror att om man kallar alla "hen" så har man nått absolut jämställdhet. Snacka om att sila mygg och svälja kameler!
  • JuliaåRonjasmammis
    amanda h skrev 2011-04-28 20:28:52 följande:
    Det som ALDRIG kommer att förändras är det sånna som du försöker förändra - flickigt och pojkigt. Tror knappast H&M kommer ta bort sina pojk och flick avdelningar bara för att "barn ska vara barn". Men visst - klä ni era ungar hur ni vill. Vill min son ha klänning på sig så kan han väl ha det på skoj, men hade inte låtit honom gå till dagis med det för att jag vet hur elaka barn kan vara!

Och jo jag har jobb men jag är mammaledig!
    Nehej, visst, vi säger så. Men varför stör det dig att andra gör annorlunda än du gör? 

Det är väl bra att du har ett jobb! Kanske dags att gå tillbaka till det då, om du har tid över att irritera dig över hur andras barn ser ut? 
    Don't mess with my integrity!
  • Queenie70
    Driftwood skrev 2011-04-28 20:37:24 följande:
    Men varför kallar du det då för killklänningar?
    Som sagt..antingen är jag på tok för opedagogisk för att förklara bra, eller också är du för obegåvad för att ta till dig mina adekvata förklaringar...vi får fundera vidare på det
  • Anonym (trött)
    Hypnotica skrev 2011-04-28 20:37:25 följande:
    Könsmogna personer har i allmänhet inget problem att könsbestämma en annan könsmogen person som de ser på gatan, oavsett kläder.
    Fast det får man väl inte för alla ska tydligen kallas "hen"..
  • amanda h
    Anonym (trött) skrev 2011-04-28 20:35:25 följande:

Jag blir så trött på alla tvärt-emot-kärringar som tvingar sina pojkar att bära rosa klänningar och vägra flickor söta kläder för de ska minsann vara könlösa!!! Om man vill att alla ska behandlas lika så ska man även utesluta nationalitet och även språk för man vet ju att en svensk är bättre än en utlänning, eller hur? Not!!! Vill bara få fram min poäng. Intelligenta personer förstår det.

• Tom Araya
    Queenie70 skrev 2011-04-28 20:31:53 följande:
    Har dock en känsla av att det var VUXNA kvinnor som tog striden för att de skulle få bära byxor....tror inte att man själv klädde sig korrekt i kjol och blus, men sände sina småflickor till skolan i braxer innan det var socialt accepterat...Men jag kan ha fel...det kan ju ha funnits knäppgökar på den tiden också.
    Jo det hände.
    Min mamma är född på 40-talet. När hon gick i skolan ville hon ha byxor på sig när hon gick och red direkt efter och det var inga problem hemifrån. Men väl på skolan blev hon hemskickad, en flicka hade absolut inte byxor i den skolan i alla fall. Jag tror dock det var nära att börja ändras då.
  • Jojile
    Anonym skrev 2011-04-28 18:29:32 följande:
    Åh det går att spela dum hur länge som helst - hoppas du inte har en son som du spökar ut:)
    Fortfarande får jag inget svar på min fråga´. Kan du ge mig det så kan vi diskutera din dumhet och min sons klädstil lite mer sen?
Svar på tråden Klär pojken i kläning