• Anonym (Anna)

Klär pojken i kläning

Jag har en kompis som klär sin pojke på 3år ofta i kläningar, jag tycker att det är hemskt men vet inte hur jag ska säga det åt henne? förslag?
    Hon är noga om att det inte finns några pojk och flick kläder färger osv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 09:44
    Min kompis blev jätte arg på mig när jag tog en snack med hon igår.
    Vi är nog inte längre vänner och idag har bestämmt mig för att ringa soc och berätta vad hon håller på med!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 10:36
    Nu har jag ringt och talat med dom på soc, och dom skulle starta en utredning om detta sa dom.

• Svar på tråden Klär pojken i kläning
  • Faber
    Hypnotica skrev 2011-04-28 20:37:25 följande:
    Könsmogna personer har i allmänhet inget problem att könsbestämma en annan könsmogen person som de ser på gatan, oavsett kläder.
    Jo det har vi, alla karlar ser ju ut som metrosexuella androgyna knarkare nuförtiden. Jag måste nog vara närmare än fem meter innan jag vågar försöka mig på artbestämmning.
  • Anonym (apan)
    amanda h skrev 2011-04-28 21:20:49 följande:
    Kilt är ju kilt liksom, det är ett manligt plagg. Bor själv i Skottland, så ser det en hel del!
    Jo, men det är ju ett steg i "rätt" riktning här i Sverige.
  • tarm

Klänning stavas med två "N".

Säg det rakt ut. Inga konstigheter. 

Eller skit i det. 

• amanda h
    Anonym (apan) skrev 2011-04-28 21:22:18 följande:
    Jo, men det är ju ett steg i "rätt" riktning här i Sverige.
    Om man tycker det är rätt riktning så ja... men jag personligen tycker (och tror) att det som är nu inte kommer förändras, det känns redan bestämt vad som är kvinnligt och manligt. Och ja - fashion fades, men under min livstid tror jag inte att jag någonsin kommer se män komma med kjol och högklackat till kontoret...
  • Anonym
    amanda h skrev 2011-04-28 21:11:59 följande:
    Ehm, nej det har jag inte gjort, det var nån som påstod att hon hade byxor till jobbet och att det var ett manligt plagg, och hon tyckte inte det var nåt fel med det. Så jag sa bara att det var både ett manligt å kvinnligt plagg, inget konstigt med det. Men så sa någon att det bara var män som hade byxor innan YSL gjorde en kollektion för kvinnor. Så då sa jag bara "oj sorry, byxor VAR manligt". Alltså inte nuföritden!!!! Hur i helvete har jag sagt emot mig själv??? Och vem är du liksom, du sitter ju där och är elak bakom skärmen som "anonym". Rätt patetiskt :p
    Se inlägg 350, behöver jag säga mer?
  • Anonym
    Jojile skrev 2011-04-28 21:13:12 följande:
    amanda h skrev 2011-04-28 20:23:16 följande:
    - byxor är ett plagg både män och kvinnor kan ha. Inget konstigt med det? , men byxor är ju inget direkt manligt eller kvinnligt plagg.
    amanda h skrev 2011-04-28 20:32:41 följande:
    ok byxor VAR ett manligt plagg, sorry ;)
    Jag gillar det. Klänning är ett tjeplagg. Det kommer ALDRIG förändras. Flickigt och pojkigt kommer ALDRIG förändras. Det är liksom bestämt sen innan. Men normen för byxor förändrades, inget konstigt med det, FAST det var ett manligt plagg från början.

Jag vet inte ens varför jag orkar ibland. Kanske är det för att alla i familjen sover och jag börjar bli uttråkad?
    Bra inlägg!
  • Anonym (apan)
    amanda h skrev 2011-04-28 21:24:59 följande:
    Om man tycker det är rätt riktning så ja... men jag personligen tycker (och tror) att det som är nu inte kommer förändras, det känns redan bestämt vad som är kvinnligt och manligt. Och ja - fashion fades, men under min livstid tror jag inte att jag någonsin kommer se män komma med kjol och högklackat till kontoret...
    Högklackat var ju väldigt vanligt på män under barocken. Och trender tenderar att återkomma.
  • Anonym
    Anonym (apan) skrev 2011-04-28 21:17:52 följande:
    Självklart kommer det att förändras. Det är ju redan på gång. jag har massor med vänner som bär kilt utan att för den sakens skull vara skottar. Och sarong på somrarna är ju inte heller helt ovanligt.
  • Joual
    Driftwood skrev 2011-04-28 21:20:21 följande:
    Fast det var ju just det som var ursprungsfrågan. Hur vet du detta, vilken könstillhörighet de har?

Först sade du att ni brukar diskutera det men sedan sade du att du faktiskt inte hade frågat om det utan ni bara diskuterade runt det helt allmänt. Har inte riktigt fått klart för mig hur de vet detta? Går det att utröna på något säkert sätt?
    I de allra flesta fall är det ganska klart vilken könstillhörighet en person har. I de fall där det är oklart av någon anledning så kan man (om man behöver veta) fråga personen om h*n identifierar sig som man eller kvinna, eller om h*n föredrar att tilltalas med ett könsneutralt pronomen, t ex hen. 

Vi diskuterar ibland frågor om normer och gender, eftersom det av olika skäl är frågor som berör och intresserad många av mina vänner. Jag har aldrig varit osäker på någon av mina vänners könstillhörighet. Om jag varit osäker så hade jag frågat personen det berör hur h*n vill att jag ska tilltala honom/henne. Jag vet inte om jag kan förklara mig tydligare än så.  
  • Driftwood
    Anonym (apan) skrev 2011-04-28 21:26:07 följande:
    Högklackat var ju väldigt vanligt på män under barocken. Och trender tenderar att återkomma.
    Det är väldigt vanligt idag också. Ser massor med höga klackar.
Svar på tråden Klär pojken i kläning