Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (Anna)

Klär pojken i kläning

Jag har en kompis som klär sin pojke på 3år ofta i kläningar, jag tycker att det är hemskt men vet inte hur jag ska säga det åt henne? förslag?
    Hon är noga om att det inte finns några pojk och flick kläder färger osv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 09:44
    Min kompis blev jätte arg på mig när jag tog en snack med hon igår.
    Vi är nog inte längre vänner och idag har bestämmt mig för att ringa soc och berätta vad hon håller på med!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 10:36
    Nu har jag ringt och talat med dom på soc, och dom skulle starta en utredning om detta sa dom.

• Svar på tråden Klär pojken i kläning
  • Haanky
    Jojile skrev 2011-04-28 21:04:58 följande:

För det första, det är inte vi "tvärtomkärringar" som känker våra barn. Tvärtom. Det är alla ni som VÄGRAR era barn något för att ni inte tycker det passar.
    Stanna upp och tänk efter. Vi tvingar inte våra barn till någonting. Men ni vägrar era barn någonting. Vem är det som gör fel? Egentligen.

Jag är också uppvuxen med normen att killar är tuffa, tjejer är söta. Killar bygger och tjejer lockar hår och har KLÄNNING. Någonstans inom mig skulle det kännas lite konstigt att ge min son en klänning om han ville det, men det är MIN känsla. Och jag är vuxen nog, och vettig nog att inse att min konstiga verklighetsuppfattning inte skall straffa mitt barn. Han är ett barn med otroligt öppna ögon. Det finns inget ska och inte ska inpräntat hos barn. Det är vi vuxna som skapar detta tänk.

Min karl är också född och uppvxen enligt dessa normer. Därför skulle han aldrig gå till jobbet i klänning. Han är nämligen uppvuxen med att få veta att det är fel fel fel fel fel fel och omanligt och då är man bög och transvestit o.s.v. Men skulle han vilja skulle jag inte vägra honom det heller. Jag skulle aldrig kränka min man så till den grad som en tidigare debattör i denna tråd, genom att skratta åt honom.

Men jaa.. man kan ju undra vilka som använder sina barn som redskap för att bevisa sin ståndpunkt.

Kunde inte sagt det bättre själv!! du tog mina tankar!!
  • Anonym

män hade klänning i dåtiden, eller barn iaf.. så varför kan de inte ha det nu också och eller i framtiden? Statisk är sällan bra.. :D

• Anonym (apan)
    amanda h skrev 2011-04-28 21:16:03 följande:
    Oj att du orkar sitta och leta upp mina inlägg, bra jobbat girl, visar att du verkligen bryr dig :)

Jag tror inte att det kommer förändras, det är min åsikt! Tror du att män kommer ha på sig klänning i framtiden? Eller vad tror du kommer förändras?
    Självklart kommer det att förändras. Det är ju redan på gång. jag har massor med vänner som bär kilt utan att för den sakens skull vara skottar. Och sarong på somrarna är ju inte heller helt ovanligt.
  • Catti41

Här är en till bild från samma tidsperiod. Kjol, hatt, lackskor, långt hår. Hm...
  • Tokan83
    Anonym (apan) skrev 2011-04-28 21:04:06 följande:
    Men gud, var bor ni egentligen?
    Här skulle ingen överhuvudtaget bry sig. Och rosa napp har min son haft sista året, för det är dem han valt ut själv. Jag har aldrig hört en enda kommentar om det. Inte heller när han vill ha sin tiara på sig. Och det gör honom knappast till tjej.
    I en lite stad i väst sverige... ja, det är hur fånigt som helst! Värst var nog en kärring i kassan på ica som högt och tydligt sa "herre gud har pojken en rosa napp!! det förstår du väl att han inte kan ha"... så du kan juh gissa vad inteligens nivån ligger på här.. :(
  • Anonym (apan)
    Tokan83 skrev 2011-04-28 21:18:04 följande:
    I en lite stad i väst sverige... ja, det är hur fånigt som helst! Värst var nog en kärring i kassan på ica som högt och tydligt sa "herre gud har pojken en rosa napp!! det förstår du väl att han inte kan ha"... så du kan juh gissa vad inteligens nivån ligger på här.. :(
    Omg....
  • Anonym

för 100 år sedan var det otänkbart att ha byxor, som kvinna.

Vilken tur att saker inte är statiska.. :D 

• Driftwood
    Joual skrev 2011-04-28 21:13:35 följande:
    Och jag vet var jag har mina vänner, på alla plan. Det räcker bra för mig.  
    Fast det var ju just det som var ursprungsfrågan. Hur vet du detta, vilken könstillhörighet de har?

Först sade du att ni brukar diskutera det men sedan sade du att du faktiskt inte hade frågat om det utan ni bara diskuterade runt det helt allmänt. Har inte riktigt fått klart för mig hur de vet detta? Går det att utröna på något säkert sätt?
  • amanda h
    Anonym (apan) skrev 2011-04-28 21:17:52 följande:
    Självklart kommer det att förändras. Det är ju redan på gång. jag har massor med vänner som bär kilt utan att för den sakens skull vara skottar. Och sarong på somrarna är ju inte heller helt ovanligt.
    Kilt är ju kilt liksom, det är ett manligt plagg. Bor själv i Skottland, så ser det en hel del!
  • Catti41

1920-tal. Pappersdockan Bobby.

Närå. Det kommer ALDRIG att ändras. Rosa är ALLTID en tjejfärg.(de senaste 80 åren iallafall...) Pojkar kommer aldrig att ha klänning. (Det hade de för 50-70 år sedan, till vardags, men aldrig mer. Nej nej.)
Svar på tråden Klär pojken i kläning