minjalin skrev 2011-11-28 15:43:23 följande:
Jo, jag har ju haft foglossning sen v 12 men det är först sista dagarna jag börjat känna så här. Sen ibland känns det verkligen som mina värkar gjorde men det är inte alltid i samband med att magen blir hård och bebis bökar alltid mycket när det känns så så då tror jag den trycker sig mot tarmarna för då gör det mer ont, inte bara molvärker. Men molvärken som ibland kommer med en sammandragning känns mer som ett bälte i korsryggen som sträcker sig runt höftbenen och ner mot magen (så det känns lite som mensvärk men det är borta när sammandragningen försvunnit) och så trycker det på. Sen har jag ju ont i fogarna hela tiden men inte så farligt bara jag håller mig stilla (var värre i mitten på grav) men det är liksom en annan smärta så jag tror det är värkar för mig, men det är svårt när man vet med sig att man kan ha effektiva värkar utan att odm gör ont. Men ska till bm på fredag så då ska jag nämna det så kanske hon vill att jag kommer med ett urinprov på måndagen så dom kan skicka på odling. Är ju lite nojig då jag känner lite i urinvägarna men inte i samband med att jag kissar utan bara mer allmänt ibland för det liksom ilar ner i urinröret men det är också ofta i samband med att bebis bökar så kan ju vara den som ställer till det också. Men ahde GBS förra grav plus 3 vanliga uvi så är lite nojig. Men dom har redan gjort flera odlingar pga alla sammandragningar jag haft så jag drar mig för att be min bm om en ny odling. Har ju inte haft en enda uvi denna grav än så länge. Så som du märker så blir man inte så mycket klockare på sin kropp ens när det är andra graviditeten ;) Men ring din bm om du är orolig :) (Säger jag själv som nojar och har mig just nu men inte kan med att ringa nä jag ändå ska dit på fredag, och då har jag ändå världens gulligaste bm och hade henne förra grav också) ;)
Nojig tror jag nog att vi alla är :) Det är ju våra underbara små liv därinne. Nu vet jag inte ifall det är riktigt så det är för dig men när du skriver att du har känningar i urinröret fast inte när du kissar så kan jag tala om för dig att det har jag också. Det typ sticker till litegrann och är lite småobehagligt, så jag frågade bm vad det kan bero på, och fick svaret att eftersom det inte är en uvi som är på G så är det garanterat bebis som kommer åt en nerv som går ner i urinröret. Alltså : Bebis busar med min urinvägsnerv, det sticker till lite och går sedan över.
Tror verkligen inte att du behöver känna att du inte ska fråga om en odling bara för att du redan har gjort några stycken. Eftersom så mycket visar sig via urinen så är det bara bra att kolla lite då och då, och dessutom tar det dom inte lång tid att göra och är inte speciellt komplicerat. Fråga och lugna dig själv. Det hade jag gjort.
Jag ska träffa min BM på onsdag, fast då genom föräldrakursen så får passa på att fånga henne i förbifarten efteråt då.
Jag har ju haft väldigt besvärligt under hela graviditetet. Varit inlagd ett antal ggr med jobbiga sammandragningar, inte fått behålla maten osv. Så att jag skulle få skitdryga foglossningar och mördande förvärkar är inget som förvånar mig, dock fruktansvärt jobbigt.
Mina sammandragningar kommer inte heller alltid i samband med att magen blir hård, så det är väl som du säger att det är bebisen.
Mina foglossningar håller igång i princip hela tiden, vilket inte förbättras av att jag har en spricka i svanskotan.. :( Men vecka 12? Är inte det väldigt tidigt? Eller kan man få det i andra graviditeten?