• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • Yrla

Vaknade med fruktansvärda kramper i magen i natt, spydde som tusiken och tårarna rann.
    Är det någon som kan tala om för mig hur förvärkar känns egentligen, snälla? :(

• minjalin
    Yrla skrev 2011-11-28 15:07:28 följande:
    Vaknade med fruktansvärda kramper i magen i natt, spydde som tusiken och tårarna rann.
    Är det någon som kan tala om för mig hur förvärkar känns egentligen, snälla? :(
    Det verkar vara extremt olika. Min förvärkar förra grav kändes bara som små ilningar i nedre delen av ryggen (kände liksom bara toppen på värken) men sen var det likadant när förlossningen satte igång. Hade sånna små ilningar hela dan och sen på natten vaknade jag av starkare som ändå inte gjorde speciellt ont. Hade svårt att klocka dom eftersom jag bara kände topparna, och ändå var jag öppen 6 cm när jag kom in. 3 timmar senare var han född och det var bara 2 sista timmarna som jag verkligen hade ont. Hade dock en förvärk som kändes som världens kramp i nedre delen av magen, och fy f*n om min förlossningsvärkar hade suttit i magen säger jag bara för den värken var inte rolig så jag kan ju bara tänka mig att ha en förlossningsvärk där :p Men vissa har ju jättesmärtsamma förvärkar. Nu undrar jag om jag itne börjat få förvärkar (har haft sammandragningar länge men dom har inte gjort ont) men nu spänner det i ryggen och ibland sträcker det sig runt hela vägen så det även spänner i nedre delen av magen samtidigt som det trycker neråt och bakåt typ. Känns som lite lite molvärk i ryggen men svårt att veta vad som är foglossning och vad som är bebis som rör sig mot tarmar och sånt. Men förmodligen är det förvärkar för mig eftersom jag ju har svårt att känna mina riktiga värkar innan de blir riktigt starka.
  • Yrla
    minjalin skrev 2011-11-28 15:12:48 följande:
    Det verkar vara extremt olika. Min förvärkar förra grav kändes bara som små ilningar i nedre delen av ryggen (kände liksom bara toppen på värken) men sen var det likadant när förlossningen satte igång. Hade sånna små ilningar hela dan och sen på natten vaknade jag av starkare som ändå inte gjorde speciellt ont. Hade svårt att klocka dom eftersom jag bara kände topparna, och ändå var jag öppen 6 cm när jag kom in. 3 timmar senare var han född och det var bara 2 sista timmarna som jag verkligen hade ont. Hade dock en förvärk som kändes som världens kramp i nedre delen av magen, och fy f*n om min förlossningsvärkar hade suttit i magen säger jag bara för den värken var inte rolig så jag kan ju bara tänka mig att ha en förlossningsvärk där :p Men vissa har ju jättesmärtsamma förvärkar. Nu undrar jag om jag itne börjat få förvärkar (har haft sammandragningar länge men dom har inte gjort ont) men nu spänner det i ryggen och ibland sträcker det sig runt hela vägen så det även spänner i nedre delen av magen samtidigt som det trycker neråt och bakåt typ. Känns som lite lite molvärk i ryggen men svårt att veta vad som är foglossning och vad som är bebis som rör sig mot tarmar och sånt. Men förmodligen är det förvärkar för mig eftersom jag ju har svårt att känna mina riktiga värkar innan de blir riktigt starka.
    Jag förstår precis vad du menar med att det är svårt att verkligen veta om det är fogar eller busig bebis då jag har ungefär samma problem. Mitt strålar också i ryggen men eftersom jag har så jobbiga foglossningar så blir jag lite fundersam. Mina "förvärkar" börjar ungefär uppe vid revbenen och sen trycker det sig ner mot ljumskarna och sen kommer "mensvärken". Usch jag känner att jag inte vet mycket om detta, det är tur att man ska på dom där föräldrakurserna snart så man kanske får något bra svar iaf.
    Det du säger med molvärk, vart på ett ungefär är det det sitter? mitt i svanken eller som ett bälte runt hela ryggslutet?

Tack för svaret förresten:)
  • cabrera

Har ni kommit på på namn ännu? Jag tycker att det är riktigt svårt..Vi har 2 namn o självklart väntar vi tills hon har kommit så man får se henne o vad hon skulle passa att heta.. men ni får jättegärna rösta om ni vill här på fm för skojjs skull :)

www.familjeliv.se/Forum-2-56/m62150907.html 

• Yrla
    cabrera skrev 2011-11-28 15:36:17 följande:
    Har ni kommit på på namn ännu? Jag tycker att det är riktigt svårt..Vi har 2 namn o självklart väntar vi tills hon har kommit så man får se henne o vad hon skulle passa att heta.. men ni får jättegärna rösta om ni vill här på fm för skojjs skull :)

www.familjeliv.se/Forum-2-56/m62150907.html 
    Valentina är väldigt vackert:)
  • minjalin
    Yrla skrev 2011-11-28 15:33:00 följande:
    Jag förstår precis vad du menar med att det är svårt att verkligen veta om det är fogar eller busig bebis då jag har ungefär samma problem. Mitt strålar också i ryggen men eftersom jag har så jobbiga foglossningar så blir jag lite fundersam. Mina "förvärkar" börjar ungefär uppe vid revbenen och sen trycker det sig ner mot ljumskarna och sen kommer "mensvärken". Usch jag känner att jag inte vet mycket om detta, det är tur att man ska på dom där föräldrakurserna snart så man kanske får något bra svar iaf.
    Det du säger med molvärk, vart på ett ungefär är det det sitter? mitt i svanken eller som ett bälte runt hela ryggslutet?

Tack för svaret förresten:)
    Jo, jag har ju haft foglossning sen v 12 men det är först sista dagarna jag börjat känna så här. Sen ibland känns det verkligen som mina värkar gjorde men det är inte alltid i samband med att magen blir hård och bebis bökar alltid mycket när det känns så så då tror jag den trycker sig mot tarmarna för då gör det mer ont, inte bara molvärker. Men molvärken som ibland kommer med en sammandragning känns mer som ett bälte i korsryggen som sträcker sig runt höftbenen och ner mot magen (så det känns lite som mensvärk men det är borta när sammandragningen försvunnit) och så trycker det på. Sen har jag ju ont i fogarna hela tiden men inte så farligt bara jag håller mig stilla (var värre i mitten på grav) men det är liksom en annan smärta så jag tror det är värkar för mig, men det är svårt när man vet med sig att man kan ha effektiva värkar utan att odm gör ont. Men ska till bm på fredag så då ska jag nämna det så kanske hon vill att jag kommer med ett urinprov på måndagen så dom kan skicka på odling. Är ju lite nojig då jag känner lite i urinvägarna men inte i samband med att jag kissar utan bara mer allmänt ibland för det liksom ilar ner i urinröret men det är också ofta i samband med att bebis bökar så kan ju vara den som ställer till det också. Men ahde GBS förra grav plus 3 vanliga uvi så är lite nojig. Men dom har redan gjort flera odlingar pga alla sammandragningar jag haft så jag drar mig för att be min bm om en ny odling. Har ju inte haft en enda uvi denna grav än så länge. Så som du märker så blir man inte så mycket klockare på sin kropp ens när det är andra graviditeten ;) Men ring din bm om du är orolig :) (Säger jag själv som nojar och har mig just nu men inte kan med att ringa nä jag ändå ska dit på fredag, och då har jag ändå världens gulligaste bm och hade henne förra grav också) ;)
  • Yrla
    minjalin skrev 2011-11-28 15:43:23 följande:
    Jo, jag har ju haft foglossning sen v 12 men det är först sista dagarna jag börjat känna så här. Sen ibland känns det verkligen som mina värkar gjorde men det är inte alltid i samband med att magen blir hård och bebis bökar alltid mycket när det känns så så då tror jag den trycker sig mot tarmarna för då gör det mer ont, inte bara molvärker. Men molvärken som ibland kommer med en sammandragning känns mer som ett bälte i korsryggen som sträcker sig runt höftbenen och ner mot magen (så det känns lite som mensvärk men det är borta när sammandragningen försvunnit) och så trycker det på. Sen har jag ju ont i fogarna hela tiden men inte så farligt bara jag håller mig stilla (var värre i mitten på grav) men det är liksom en annan smärta så jag tror det är värkar för mig, men det är svårt när man vet med sig att man kan ha effektiva värkar utan att odm gör ont. Men ska till bm på fredag så då ska jag nämna det så kanske hon vill att jag kommer med ett urinprov på måndagen så dom kan skicka på odling. Är ju lite nojig då jag känner lite i urinvägarna men inte i samband med att jag kissar utan bara mer allmänt ibland för det liksom ilar ner i urinröret men det är också ofta i samband med att bebis bökar så kan ju vara den som ställer till det också. Men ahde GBS förra grav plus 3 vanliga uvi så är lite nojig. Men dom har redan gjort flera odlingar pga alla sammandragningar jag haft så jag drar mig för att be min bm om en ny odling. Har ju inte haft en enda uvi denna grav än så länge. Så som du märker så blir man inte så mycket klockare på sin kropp ens när det är andra graviditeten ;) Men ring din bm om du är orolig :) (Säger jag själv som nojar och har mig just nu men inte kan med att ringa nä jag ändå ska dit på fredag, och då har jag ändå världens gulligaste bm och hade henne förra grav också) ;)

Nojig tror jag nog att vi alla är :) Det är ju våra underbara små liv därinne. Nu vet jag inte ifall det är riktigt så det är för dig men när du skriver att du har känningar i urinröret fast inte när du kissar så kan jag tala om för dig att det har jag också. Det typ sticker till litegrann och är lite småobehagligt, så jag frågade bm vad det kan bero på, och fick svaret att eftersom det inte är en uvi som är på G så är det garanterat bebis som kommer åt en nerv som går ner i urinröret. Alltså : Bebis busar med min urinvägsnerv, det sticker till lite och går sedan över.
    Tror verkligen inte att du behöver känna att du inte ska fråga om en odling bara för att du redan har gjort några stycken. Eftersom så mycket visar sig via urinen så är det bara bra att kolla lite då och då, och dessutom tar det dom inte lång tid att göra och är inte speciellt komplicerat. Fråga och lugna dig själv. Det hade jag gjort.
    Jag ska träffa min BM på onsdag, fast då genom föräldrakursen så får passa på att fånga henne i förbifarten efteråt då.

Jag har ju haft väldigt besvärligt under hela graviditetet. Varit inlagd ett antal ggr med jobbiga sammandragningar, inte fått behålla maten osv. Så att jag skulle få skitdryga foglossningar och mördande förvärkar är inget som förvånar mig, dock fruktansvärt jobbigt.
    Mina sammandragningar kommer inte heller alltid i samband med att magen blir hård, så det är väl som du säger att det är bebisen.

Mina foglossningar håller igång i princip hela tiden, vilket inte förbättras av att jag har en spricka i svanskotan.. :( Men vecka 12? Är inte det väldigt tidigt? Eller kan man få det i andra graviditeten?

• Moniqe1979
    Someday skrev 2011-11-28 09:04:40 följande:

Har ni börjat titta på amningsbh:ar?
    Jag var ett varv på Lindex och Kappahl och känner mig superfrustrerad!! De ger ju inget stöd alls! Ser ju helt sjukt ut när man tar på sig en tröja och ser sig i spegeln.
    Kan väl tillägga att jag har ganska stora boobisar =)
    Men ändå...

www.thematernityshop.co.uk/40_l_nursing_bras.htm 40 motsvarar 90 i "våra" storlekar...
  • syntetica

Nu har vi vart på UL, fick se att det verkligen var en liten pojke där :)
    En stor pung och en liten snopp :D

Dock så fick vi inte allt för andra roliga nyheter vätskan var kvar och i mängder :(
    14mm på ena och 45 mm på den andra,
    och den å¨45 var inte bra...
    undersöktes av 2 sköterskor och väntar nu på att läkaren ska ringa upp,

ena sköterskan sa: Ledsen att behöva ge er ett sånt där besked, men
    man klarar ju sig på en njure...

FAN :(