• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • Yrla
    minjalin skrev 2011-11-29 15:11:43 följande:
    Nä och jag hade ju åderbråck förra grav också och då sa dom inget om det så det måste ju vara världens extremfall tycker man ju. Snitt vill jag ABSOLUT INTE!!!! Skulle bli jättebesviken över att inte få uppleva en vaginal förlossning igen plus att jag tycker tanken på att dom ska skära i mig är jätteläskig. Men måste jag av nån anledning så får jag ju ta det då för det viktigaste är att jag och bebis mår bra.

Oj, då är det ju verkligen inte konstigt att du har ett högt SF-mått :)

Jag kände också så min första grav. Ville bara bli av med magen och hatade min kropp. Den här gången tycker jag magen är fin och jag orkar inte bry mig hur jag ser ut där nere m.m. men saknar att kunna ha bekväma sexställningar och framförallt vill jag inte ha ont efteråt. Men sexlivet kommer tillbaka till slut ska du se ;)

Oj, ja det måste vara ett tufft jobb som gravid! Är du sjukskriven eller har nån gravpenning eller nåt då? Eller tar du föräldradagar nu eller hur gör du?

Ja du får försöka hitta ett sätt att tvinga undan paniken ;)

Oj, låter inte som nån smart person som placerade dig där xD
    Ja måendet av dig och liten är ju det viktigaste! Men du ska se att det kommer att gå jättebra! Håller tummarna för dig.  Jag förstår att du inte vill snittas, det vill inte jag heller då jag faktiskt vill uppleva vaginal förlossning, plus att dom säger att det tar längre tid att läka osv, när man är snittad.

Haha du tänkte på att jag är väldigt liten antar jag? :P

Jag håller med om att magen är fin, och tack och lov så tycker även gubben det :P Det är minsann inte jag som tjatar om att få den insmord inte, utan när vi går och lägger oss så kan han se lite oskyldig ut och fråga om han får smörja in den (sen är det ju visserligen inte bara den han vill smörja in, men han lägger ner ganska mycket tid på det där smörjandet :))

Ja, det var otroligt tufft, mycket tunga lyft, trångt, står upp heeela tiden och sjuuukt jobbiga timmar. När vi har specialkvällar så börjar vi 18.00 och slutar mellan 03 och 05 lite beroende på:P
    Nej, jag har ingen gravpenning eftersom dom busarna på FK inte tyckte att jag var värd det, men karln min jobbar ganska mycket och har ut en trevlig månadslön som vi klarar oss på.

Haha nej det var rätt så skoj att försöka passa in där mellan stolarna, inte mosa upp magen i ansiktet på någon när man skulle fylla på vin, och dessutom få kommentarer så som " du kan ju alltid ställa flaskan på magen så slipper du bära den"

Paniken ska förhoppningsvis fly sin kos när den träffar min envishet :P Den kommer nog bli rädd och lägga benen på ryggen xD

Vad var det du jobbade med?
  • syntetica

Fick äntligen tag på läkaren, och fick ett besked om att läkaren vill skicka oss till uppsala
    för att få träffa läkare där för en vidare bedömning eftersom det var så pass mycket vätska..
    Tankarna går i 1000 =( 

• PrickenoGrodan
    syntetica skrev 2011-11-29 17:32:48 följande:
    Fick äntligen tag på läkaren, och fick ett besked om att läkaren vill skicka oss till uppsala
    för att få träffa läkare där för en vidare bedömning eftersom det var så pass mycket vätska..
    Tankarna går i 1000 =( 
    Förstår att tankarna snurrar men vad bra att ni blir skickade till Uppsala. Hoppas allt går bra!
  • minjalin
    Yrla skrev 2011-11-29 16:17:22 följande:
    Ja måendet av dig och liten är ju det viktigaste! Men du ska se att det kommer att gå jättebra! Håller tummarna för dig.  Jag förstår att du inte vill snittas, det vill inte jag heller då jag faktiskt vill uppleva vaginal förlossning, plus att dom säger att det tar längre tid att läka osv, när man är snittad.

Haha du tänkte på att jag är väldigt liten antar jag? :P

Jag håller med om att magen är fin, och tack och lov så tycker även gubben det :P Det är minsann inte jag som tjatar om att få den insmord inte, utan när vi går och lägger oss så kan han se lite oskyldig ut och fråga om han får smörja in den (sen är det ju visserligen inte bara den han vill smörja in, men han lägger ner ganska mycket tid på det där smörjandet :))

Ja, det var otroligt tufft, mycket tunga lyft, trångt, står upp heeela tiden och sjuuukt jobbiga timmar. När vi har specialkvällar så börjar vi 18.00 och slutar mellan 03 och 05 lite beroende på:P
    Nej, jag har ingen gravpenning eftersom dom busarna på FK inte tyckte att jag var värd det, men karln min jobbar ganska mycket och har ut en trevlig månadslön som vi klarar oss på.

Haha nej det var rätt så skoj att försöka passa in där mellan stolarna, inte mosa upp magen i ansiktet på någon när man skulle fylla på vin, och dessutom få kommentarer så som " du kan ju alltid ställa flaskan på magen så slipper du bära den"

Paniken ska förhoppningsvis fly sin kos när den träffar min envishet :P Den kommer nog bli rädd och lägga benen på ryggen xD

Vad var det du jobbade med?
    Jo man ska ju inte läsa på nätet för då blir man bara uppskrämd ;) Jo så kände jag med första gången och känner så ännu mer nu andra gången. Jag tyckte om att föda och vill göra om det. Sen läker man oftast snabbare efter en vaginal förlossning, men det finns ju dom som spricker riktigt illa. Min sambos brors fru sprack så illa med sitt första att hon fick opereras efteråt, använde sittring i ett halvår och var inte återställd på ett år. Så andra gången valde hon snitt och hon läkte snabbare efter det jämfört med hennes vaginala ;) Men i regel så är det ju lättare för kroppen efter en vaginal förlossning.

Ja precis, att är man kortare så blir det ju ett högre SFmått för nånstans ska ju bebis ta vägen :p

Åh vad mysigt, sån lyx har inte jag ;) Men jag får mycket massage i min ömma rygg och i benen och fötterna när dom värker :p Det är inte heller helt fel :)

Fy vad jobbigt det låter :( Men påverkas inte din SGI när du går hem så tidigt då? Det är väl 60 dagar före bf som man får gå hemma utan ersättning utan att SGI påverkas? Har du provat att försöka få igenom en sjukskrivning?

Usch vad man blir irriterad på folks kommentarer ibland >.< inte precis vad man behöver höra som gravid!

Hihi, det låter bra det ;)

Jag jobbar i en pandurobutik så det är stå upp hela dagen och många tunga lyft och så med lådor som väger upp till 25 kg och vi tar emot pallar med varor och sånt. Många hyllor i golvhöjd och så också. Fick hel gravpenning denna gången, men sist fick jag bara 1/4. Denna gången har jag dessutom fått igenom en halvtidssjukskrivning så därför går jag hemma på hälften av varje nu.
  • syntetica
    PrickenoGrodan skrev 2011-11-29 17:46:06 följande:
    Förstår att tankarna snurrar men vad bra att ni blir skickade till Uppsala. Hoppas allt går bra!
    Ja så nu väntar vi på tiden bara
  • Yrla
    minjalin skrev 2011-11-29 17:51:07 följande:
    Jo man ska ju inte läsa på nätet för då blir man bara uppskrämd ;) Jo så kände jag med första gången och känner så ännu mer nu andra gången. Jag tyckte om att föda och vill göra om det. Sen läker man oftast snabbare efter en vaginal förlossning, men det finns ju dom som spricker riktigt illa. Min sambos brors fru sprack så illa med sitt första att hon fick opereras efteråt, använde sittring i ett halvår och var inte återställd på ett år. Så andra gången valde hon snitt och hon läkte snabbare efter det jämfört med hennes vaginala ;) Men i regel så är det ju lättare för kroppen efter en vaginal förlossning.

Ja precis, att är man kortare så blir det ju ett högre SFmått för nånstans ska ju bebis ta vägen :p

Åh vad mysigt, sån lyx har inte jag ;) Men jag får mycket massage i min ömma rygg och i benen och fötterna när dom värker :p Det är inte heller helt fel :)

Fy vad jobbigt det låter :( Men påverkas inte din SGI när du går hem så tidigt då? Det är väl 60 dagar före bf som man får gå hemma utan ersättning utan att SGI påverkas? Har du provat att försöka få igenom en sjukskrivning?

Usch vad man blir irriterad på folks kommentarer ibland >.< inte precis vad man behöver höra som gravid!

Hihi, det låter bra det ;)

Jag jobbar i en pandurobutik så det är stå upp hela dagen och många tunga lyft och så med lådor som väger upp till 25 kg och vi tar emot pallar med varor och sånt. Många hyllor i golvhöjd och så också. Fick hel gravpenning denna gången, men sist fick jag bara 1/4. Denna gången har jag dessutom fått igenom en halvtidssjukskrivning så därför går jag hemma på hälften av varje nu.
    Usch, vad jobbigt för henne! Sittring i ett halvår, mardröm!!

Haha jasså, det visste jag faktiskt inte. Trodde helt enkelt att det var jag som gått upp lite väl mycket i vikt. Men å andra sidan ligger han så ytligt att jag nästan skulle kunna klia honom på ryggen! :D

Jag var sjukskriven ett tag då min svanskota busade som värst, men här är dom inte sådär superintresserade av att sjukskriva en! Förbaskade bondesamhälle:P Jag har försökt prata med FK om det där med min FP men dom är ju så seega!! Tar ju månader för dom bara att skriva under ett papper! SUCK!!

Haha du jag får alla kommentarer i världen som man inte vill ha när man är gravid.
    De flesta tror definitivt att jag kommer att komma från BB med två bebisar.
    Men eftersom jag har gjort typ, 7 UL eller något så bör det inte finnas en liten till där inne :)

Oh, tummen upp för panduro! Den butiken gillar jag. Förstår dock att det är ett ganska slitigt arbete, tur att du får vara hemma :)
  • PrickenoGrodan

Jaha, vad gör man nu då? Sonen somnade just på soffan och maken har nattpass på sjukan. Kanske ska jag göra lite julkort. Orkar inte med några större projekt då jag är helt ledbruten efter 1,5 timme på stan igår. Men nu är i varje falla alla klappar inhandlade.

Ni som inte väntar första: Är era bebisar fixerade? Min är det inte men mindre och mindre ruckbar för var dag som går.

• fabler
    PrickenoGrodan skrev 2011-11-29 18:07:15 följande:
    Jaha, vad gör man nu då? Sonen somnade just på soffan och maken har nattpass på sjukan. Kanske ska jag göra lite julkort. Orkar inte med några större projekt då jag är helt ledbruten efter 1,5 timme på stan igår. Men nu är i varje falla alla klappar inhandlade.

Ni som inte väntar första: Är era bebisar fixerade? Min är det inte men mindre och mindre ruckbar för var dag som går.
    nej min är inte fixerad utan ruckbar och har så varit i 5veckor.
    elias är världens sötaste!!!
  • minjalin
    Yrla skrev 2011-11-29 18:02:25 följande:
    Usch, vad jobbigt för henne! Sittring i ett halvår, mardröm!!

Haha jasså, det visste jag faktiskt inte. Trodde helt enkelt att det var jag som gått upp lite väl mycket i vikt. Men å andra sidan ligger han så ytligt att jag nästan skulle kunna klia honom på ryggen! :D

Jag var sjukskriven ett tag då min svanskota busade som värst, men här är dom inte sådär superintresserade av att sjukskriva en! Förbaskade bondesamhälle:P Jag har försökt prata med FK om det där med min FP men dom är ju så seega!! Tar ju månader för dom bara att skriva under ett papper! SUCK!!

Haha du jag får alla kommentarer i världen som man inte vill ha när man är gravid.
    De flesta tror definitivt att jag kommer att komma från BB med två bebisar.
    Men eftersom jag har gjort typ, 7 UL eller något så bör det inte finnas en liten till där inne :)

Oh, tummen upp för panduro! Den butiken gillar jag. Förstår dock att det är ett ganska slitigt arbete, tur att du får vara hemma :)
    Ja usch! Själv ahde man ju skitont första dagarna men klarade sig utan sittring bara jag satt lite lutad mot ena skinkan så jag kan ju tänka mig hur ont hon måste haft!

Nu vet jag ju inte hur mycket du väger och så men inte ska väl vikt spela så stor roll på SF-måttet ändå tycker man ju. Jag är jättesmal denna graviditeten för jag rasade i vikt efter mitt första barn (min mamma fick likadant hur mycket mat hon än åt) och det verkar hålla i sig nu under graviditeten så jag har inget extra utom min mage och ändå har jag ett högt SF-mått. Sen om du dessutom har genetiskt att få stora barn så kan det ju vara en kombination. Jag nojar lite för att min bebis ska vara över 4 kg eftersom det sägs att man får större barn för varje gång men min bm tror bara att jag bär bebisen på ett sånt sätt att SF-måttet blir stort plus att jag inte är så lång. Men senaste mätningen visade ju ungefär som jag låg med sonen så det lugnade mig lite. Ska bli spännande att se vad jag ligger på nu på fredag. Är så segt att få gå så sällan nu bara för att man är omföderska :p

Har din ryggen utåt? Det tror jag att min son hade, men den här ligger nog med ryggen mot min rygg för jag har små knän vid naveln jämt :p

Jobbigt när fk strular så! För mig har dom vart väldigt lätta att ha att göra med denna gången och knappt några telefonköer på sista tiden. Men förra grav så var det världens längsta teleköer så jag höll på att bli tokig! Och inte var dom tillmötesgående med havandeskapspenning då heller så jag har fått känslan att dom bättrat sig. Men tyvärr så gör dom ju fortfarande helt konstiga beslut för vissa tyvärr :(

Så hade jag med sonen när jag jobbade. Kunder som fällde kommentarer som "oj, du ska ha vilken dag som helst va?" när jag hade 2 månader kvar och liknande. Och att "är du säker på att det inte är 2 där inne?" har man ju hört också. Likadant när man svarat när man ska ha till dom som trott man ska ha vilken dag som helst, då har dom sagt typ "oj, det måste vara en jättebebis där inne". Dom kan liksom inte koppla att är man inte så lång så får man stor mage oftast, för bebis ska ju ta vägen nånstans och kan den inte växa uppåt så växer den ju utåt. Mina har inte växt nåt på bredden heller nån av dom så det syns inte alls att jag är gravid om man ser mig bakifrån så dom växer verkligen utåt. Men folk tänker väl bara inte längre än näsan räcker! Hur kommer det sig att du gjort så många ultraljud?

Ja där finns mycket roligt :p Pysslar du en del då eller? :) Vart bor du? Jag bor utanför Göteborg så jag jobbar i en liten pandurobutik där i ett köpcentrum. Ja det är riktigt gott att få gå hemma denna gången!
  • curiosa

Gjorde det jag inte hade tänkt att göra....ställde mig på vågen och det var inget roligt alls.
    +22 kg och då var jag INTE liten från början. Fy vilken panik jag fick nu och vad jag har att gå ner sen när liten kommit......typ 50kg!