Inlägg från: Serendipitet |Visa alla inlägg
  • Serendipitet

Januaribebis 2012

Jag spyr idag! Är förkyld och har fått hosta under natten, det är bara det att jag behöver inte hosta mycket förrän jag klöks eller spyr. Jag har aldrig haft lätt för att spy men nu under graviditeten har jag gjort det en massa.. Går ju fortfarande på Lergigan Comp för det, men till min fråga.. Kommer kräkreflexerna att gå tillbaka till det normala sedan? För att spy för en massa småsaker eller hosta är jag inte så intresserad av :S 

Jag gick ned 5 kg i början av graviditeten men har med hjälp av Lergigan Comp kunnat behålla maten oftast iallafall och har nu ökat så jag ligger på + 4 kg :D Jag är jätte stolt! För BM vill att jag ska gå upp ca. 14 kg denna gången eftersom jag gick ned för mycket vid ammningen sist. Det kommer jag kanske inte lyckas med men om man räknar att jag gick ned fem och sedan gått upp så är det 9 kg :) Dock räknar ju inte BM så, men men.. Allt bra med er andra? 

• Serendipitet
    Skåne85 skrev 2011-09-07 09:11:28 följande:
    Jag är så rädd att något är fel så jag inte får behålla bebis!

Det kommer gå jättebra, du har ju statestiken på din sida om att bebis mår som den ska. Men jag förstår din oro, jag kände med det inför ultraljudet och jag var jätte nervös fram till jag fick se lillasyster på skärmen. Gud vilken lättnad det blev :) Lycka till!
  • Serendipitet

15,4 kg i genomsnitt bör jag gå upp enligt länken någon gav. (Mellan 12,7-18,1). Jag gick upp 8-9 kg sist, men jag får väll kämpa på :) BM säger ju 14 kg så jag försöker hålla mig till det.

Tror att de flesta kg sätter sig i början och slutet av graviditeten. I början för hormonerna och förändringen i kroppen (om man inte mår riktigt illa), samt slutet då man inte rör sig lika mycket längre - tror de säger att man äter fetare mat då för att bebis behöver lagra fett inför förlossningen.

2,5 kg i månaden räknar ju länken att jag ska gå upp de sista två trimestrarna. Hur räknar man trimestrar? Är det tre stycken eller?

• Serendipitet

Min dotter var bara 45 när hon föddes och använde 50 väldigt länge. BM säger att jag troligtvis inte kommer få en jätte denna gången då lillan var så liten, dock vet man ju inte. Ska invänta inhandling av de flesta bebiskläderna til efter ultraljudet i vecka 32 då de kollar tillväxten. Men 2 st full klädsel i stl 50 kan vara vettigt att plocka med till BB, samt samma i stl 56 :) Sedan kan ju killen shoppa mer kläder i stl 50 om det skulle behövas.

• Serendipitet
    roxylady skrev 2011-09-07 22:28:53 följande:
    Två: Ja det är ju så svårt att veta hur stor bebbe man får. Oj det var en liten plutt!:) ja en tillväxtkontroll kanske är något man skulle göra. Får du göra det i ditt landsting eller gör du det på privat klinik? Ja men precis! Det låter vettigt! Tack för tipset!

Man får två ultraljud där vi bor, de räknar det som rutin, ett i vecka 18-19 och ett i vecka 32. Men det är säkert olika var man bor. Ja, min dotter var en liten prinsessa, gullig.. söt och helt perfekt, men det är ju alla små :D Hade man inte fått tillväxtultraljudet i vecka 32 had jag helt klart gått till privat klinik, för de beräknar vikt och ser ju hur det är med moderkaka, fostervatten och dylikt. Varsigod :D
  • Serendipitet
    solala skrev 2011-09-08 09:52:25 följande:
    Har varit rätt osynlig i tråden. Presenterat mig vid något tillfälle åtminstone.

Har gått ner 4 kg sedan inskrivningen. Är nu i v 22. Har mått rätt illa fram till v 18, men sedan dess ätit normalt och gärna en godisbit för mycket. Kan tillägga att jag pga illamåendet inte tränat sedan jag plussade. Anyway, bör jag kontakta BM? Är lite orolig att jag inte går upp i vikt, speciellt i samband med att folk säger att jag är så liten. RUL såg toppen ut.

Det är ingen fara om du inte gått upp en massa, när man mår illa så brukar man snarare tappa kilo, men självklart ska du tala med BM om du är orolig. Har själv lyckats gå upp 4 kg men det har inte varit lätt. Och alla säger att jag med är väldigt liten om magen, trots att det är nr 2. Endel får stora magar snabbt och endel andra får vänta på sin mage, och det brukar vara helt ok :D
  • Serendipitet

Jag har sådan dålig erfarenhet av att amma då min tjej aldrig lärde sig ordentligt hur mycket jag än kämpade (och herregud vad man fick höra om man sa att man ville ge upp :S). Så efter en månads slit och ammningsnapp, då brösten var såriga så fick jag mjölkstockning trots att jag pumpade massor i mellan ammningen. Den gick inte över och blev inte bättre, så jag gav upp och körde ersättning. Hon är frisk och utan allergi.

Min plan denna gången är att ge bebis den första mjölken och sedan sluta. Sambon ska vara föräldraledig de första fem månaderna då jag ska gå färdigt min utbildning så det krånglar till det ändå. Dessutom är närheten och myset med flaska underbart <3

• Serendipitet

Någon här inne som kan beskriva smärtan vid foglossning?

Jag har ont i svanken, höften, mellan benen som ibland fortsätter ner på insidan av låren. Det är ömt hela tiden men blir värre när jag är mycket i rörelse. Efter 1/2 timme på IKEA trodde jag sambon skulle få bära mig ut :S Ajaj! Sedan är det svårt att hitta en bekväm sovställning då höften ömmar.. Kan det vara foglossning? Hade inte dessa problemen förra graviditeten utan kunde då hoppa kring som vanligt.

Vad var det man skulle äta om man får kramp under natten? Har börjat vakna av kramp varje natt nu och det gör förbaskat ont och dessutom är det tröttsamt att vakna en massa gånger (3 gånger bara för att kissa med).

Nej gud vad gnälligt, förlåt! Får skylla på störd natt sömn ;)

• Serendipitet
    bumbi 84 skrev 2011-09-13 10:07:44 följande:
    Jag kan beskriva min smärta. har varit sjukskriven alla grav utom första för foglossning.

Jag har ont i bak i svanskotan och ut i skinkorna det molar konstant och vid rörelse hugger det. det värker i höfterna när jag går eller ligger på dom. jag har så ont mellan benen att det känns som hela skiten är trasig och ska trilla isär när som helst. Jag klarar inte av att lyfta barnen eller lyfta benen om jag bär nått. Jag har gått på kryckor i snart 10 veckor (vecka 23 nu) har fog bälte .   kan inte klä mig själv på underkroppen för jag kan inte lyfta benen så högt. Sambon gör i princip allt här hemma! Jag är sjukskriven ända tills den är ute.

Sen spyr jag fortfarande varje dag men det hör ju inte dit
    Men jag älskar ändå att vara gravid   

Tack för ditt svar! Tråkigt att du har det så illa med din foglossning, jag borde inte ens klaga för så illa har jag det inte. Men jag ska nog prata med BM den 19 då jag ska dit för det låter som om det är det jag har! Ett foglossningsbälte är nog en bra investering :) 

Tråkigt att du fortsätter spy, jag har mina Lergigan Comp och mår hyfsat bra med dem - slipper spy. Men glömmer jag en tablett så är det kört sedan. Och förkylning är hemskt, hostar och kräker direkt.. Mina kräkreflexer är nog lite överaktiva för tillfället. Går det över sedan eller blir bättre? 
  • Serendipitet

Min bebis aktivitet skiftar också endel, ena veckan är hon en vilding i magen med kraftiga sparkar, veckan efter är det inte så mycket sparkar utan mer rörelser som inte är lika tydliga. När det gäller magen är det nog inget att oroa sig för, kanske har du varit lite svullen och att detta gått ned? Annars så växer min mage i perioder, livmodern växer knappt något på ett par veckor och sedan växer den som ogräs istället. BM sa att det var normalt, men jag tycker du ska rådfråga din för de finns där för att lugna eller undersöka din bebis mående :)

BM på tisdag. Det ska bli skönt att ta upp ev foglossning och den enorma tröttheten som totalt överrumplade mig för ett par dagar sedan.. Kan sova det mesta av dagen och ändå sova gott på natten sedan. Trött! 

En fråga till er som har/har haft foglossning, fungerar det bättre att sova med en gravidkudde/ammningskudde?      

Svar på tråden Januaribebis 2012