• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • Velociped
    GoodEnough mom skrev 2011-12-20 17:03:58 följande:
    Jag är i vecka 37+0 idag :) Bm sa att det var lite över, men hon kanske menade att jag bara höjt min egen kurva. Hur har du legat innan på SF-måttet? Vilken vecka är du i? Jag tror bara min BM ville berätta att möjligheten fanns att det blir detta året eftersom hon låg så långt ned..  och eftersom jag har en massa sammandragningar, vissa kvällar är de regelbundna och håller på ett par timmar så att jag tror att det är dags! :)   
    Jag har legat på övre kurvan hela tiden. Är i vecka 35+4 nu så har ju egentligen långt kvar...
  • Serendipitet
    minjalin skrev 2011-12-20 17:08:10 följande:
    Så om dom ligger långt ner kan det betyda att att det är g? Min bm säger aldrig minsta lilla om att det skulle kunna bli innan BF för jag tror hon är rädd att ge falska förhoppningar. Hon sa bara att hon hoppas för min skull att vi inte ses nästa gång (har ett besök hos en annan i emllandagarna eftersom min bm är bortrest och sen har jag tid på BF) men min har varit fixerad sen v 34 (omföderska så det är ju inte så vanligt) och den ligger jättelångt ner. Jag kan känna huvudet genom slidväggen om jag känner med fingrarna och det känns som att jag har en fotboll mellan benen och massa tryck neråt. Har mängder med sammandragningar men dom gör inte ont (men mina värkar gjorde i princip inte ont förrän sista 2 timmarna av förlossningen så jag kan nog inte riktigt gå på det) ;) Sonen fixerade sig v 32 och kom på BF men där kände jag bara sånt här tryck neråt från 1 veckan innan han föddes och fram tills han kom. Men man hoppas nog bara för mycket. Kommer nog få stå ut med den här tryckkänslan till i alla fall 12 januari när den är beräknad ;)
    Enligt min BM så skulle det mycket väl kunna betyda att det är på gång! :) Men de säger ju så olika. Min BM kände huvudet där långt ned, väldigt långt ned och tillsammans med sammandragningarna så gissade hon nog mest ;) När jag var hos BM i vecka 35 var min bebis med fixerad och det är andra här med ju :) Det börjar bli spännande nu iallafall och kan komma när som :D:D
  • Serendipitet
    Velociped skrev 2011-12-20 17:12:19 följande:
    Jag har legat på övre kurvan hela tiden. Är i vecka 35+4 nu så har ju egentligen långt kvar...

Oki, men vad är din lill* beräknad att väga vid BF eller ni har inte gjort något TUL? Nja, det beror på hur man ser det.. Vecka 37 räknar min BM till fullgången och att det är helt normalt med förlossning mellan vecka 37-42 och i vecka 37 är du ju snart :D
  • Velociped
    GoodEnough mom skrev 2011-12-20 17:23:32 följande:
    Oki, men vad är din lill* beräknad att väga vid BF eller ni har inte gjort något TUL? Nja, det beror på hur man ser det.. Vecka 37 räknar min BM till fullgången och att det är helt normalt med förlossning mellan vecka 37-42 och i vecka 37 är du ju snart :D
    Nope, inget TUL och har ingen aning om vikten... Däremot sa bm idag när hon klämde på mig att det nog inte var någon "jättebebis" iaf, trots att jag låg på övre kurvan. Ja, 37+0 skulle ju vara precis vid årsskiftet... :P Men borde man inte räkna 38+0 till 42+0 som normalt?
  • Moniqe1979
    Tärning6 skrev 2011-12-20 16:23:52 följande:
    Härligt

Tror de e dags att ringa förlossningen men känns som att jag stör dem då..
    Har haft ont å tryck neråt mer eller mindre hela dagen å i bland späns som hela magen å de gör ont bak i ryggen vet inte om de e dags att ringa eftersom de inte riktigt ger med sig kan de vara förvärkar eller??
    När trycket neråt och sammandragningarna gör så ont att du måste stå still hålla i dig och bara fokusera på att ANDAS under tiden och det kommer regelbundet då är det dags att ringa...

man kan testa att ta ett varmt bad tex avtar det så så är det bara förvärkar ligger det kvar eller ökar så är det "på riktigt"
  • Cia80
    GoodEnough mom skrev 2011-12-20 17:07:17 följande:

Haha, ja de säger så olika barnmorskorna :D Så det ska bli spännande att se om de har rätt! ;) Hur mycket gick du över sist?  
    12 långa sega dagar.
  • Velociped
    Velociped skrev 2011-12-20 17:29:02 följande:
    Nope, inget TUL och har ingen aning om vikten... Däremot sa bm idag när hon klämde på mig att det nog inte var någon "jättebebis" iaf, trots att jag låg på övre kurvan. Ja, 37+0 skulle ju vara precis vid årsskiftet... :P Men borde man inte räkna 38+0 till 42+0 som normalt?
    Nej, nu tänkte jag ju fel... 37+0 stämmer ju. :)
  • minjalin
    Tärning6 skrev 2011-12-20 16:23:52 följande:
    Härligt

Tror de e dags att ringa förlossningen men känns som att jag stör dem då..
    Har haft ont å tryck neråt mer eller mindre hela dagen å i bland späns som hela magen å de gör ont bak i ryggen vet inte om de e dags att ringa eftersom de inte riktigt ger med sig kan de vara förvärkar eller??
    Fast det där är ju väldigt olika ;) Hade jag ringt när jag haft så ont så hade jag nog hunnit få krystvärkar i bilen (inte så han fötts i bilen för jag hade krystvärkar 1 timme, men lockar inte att ha krystvärkar i bilen direkt) om man väger in att man först pratar med dom och får klartecken och sen får packat ihop det sista och klätt på sig och gå ut till bilen. Mina värkar gjorde inte ont när jag åkte in utan var som regelbundna som ilningar i ryggslutet men jag kände på mig att det ändå var på riktigt så vi fick komma in (jag var rädd för att komma för sent för att få antibiotika för GBS) och då var jag 6 cm och behövde inte ens andas mig igenom värkarna för dom gjorde inte ont men kom jättetätt och började stegra lagom tills jag kom in. Slemproppen gick direkt när jag kom in och bebis hjärtljud var lite oregelbundna så dom tog hinnorna och satte elektrod på huvudet. Och han hade bajsat i vattnet så jag tyckte det var väldigt skönt att jag kom in när jag gjorde så dom hade koll. Det tog ju bara 3 timmar från att jag kom in tills han var född så det var lagom tycker jag. Så man ska nog egentligen gå mer på känsla än på hur värkarna känns. Har kompisar som haft skitont och åkt in och inte ens vart öppna 2 cm så det verkar vara väldigt olika hur man upplever värkar :)
  • minjalin
    GoodEnough mom skrev 2011-12-20 17:19:24 följande:
    Enligt min BM så skulle det mycket väl kunna betyda att det är på gång! :) Men de säger ju så olika. Min BM kände huvudet där långt ned, väldigt långt ned och tillsammans med sammandragningarna så gissade hon nog mest ;) När jag var hos BM i vecka 35 var min bebis med fixerad och det är andra här med ju :) Det börjar bli spännande nu iallafall och kan komma när som :D:D
    Spännande. Då lyssnar jag gärna på din bm och får lite hopp på att bebis tittar ut när nyårsklockorna slagit då ;) Jo fixerade kan dom ju vara när man är omföderska, men det är tydligen inte lika vanligt att dom fixerar sig tidigt så tidigt när man är omföderska. Många bebisar fixerar sig inte alls eller gör det precis när förlossningen sätter igång när man är omföderska. Man har ju mer plats när man är omföderska, så jag är rädd att de tär en stor bebis i min mage eftersom den fixerade sig så tidigt och sonen vägde 3,8 och det sägs ju att man får större och större barn) Men jag får hoppas på litet huvudomfång ;) Ja verkligen, nu vågar man inte åka för långt hemifrån så sambon och sonen får åka själva till farfar och fira lillejul på annandan för han bor i Jönköping och vi i Göteborg ;)
  • roxylady
    Yrla skrev 2011-12-20 12:18:11 följande:
    Hihi ja verkligen. Läste just ditt mail, det blir en fika med bebis på armen isåfall:D
    Hihi ja det får bli det