• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • Alltochinget

Jag har också köpt ett amningslinne från lindex. Har fått tips att det kan vara bekvämt att använda endast ett sånt när brösten ömmar :P

• chicopico

Jag fick ett tips att sno med några av de sexiga nättrosorna från förlossningen.
    Om man klipper sönder grenen på dem så blir dem jättebra tubtoppar i början när brösten är extra svullna  

• Jämthund

På tal om bh. Jag har inte köpt någon amningsbh alls. Mest för Att dem är fula och även om jag fyller ut dem sen så gör jag inte det nu.. Men, vad jag skulle säga var att jag fick i julklapp... Från bikbok en bh som man drar över huvudet. Jag vet inte alls vad det kallas... Det är inga axelband eller så. Man skulle kunna säga som en tubtop fast i liten version. Dösmidigt.

• fabler

jag är superglad att jag sparade mina amningslinnen från hm som jag köpte när jag ammade sonen. Har fyra linnen och dem är suveräna men finns ej längre tyvärr. Nu har jag köpt ett amningslinne på nätet som jag tror blir suveränt att ha på natten. Sen köpte jag en amningsbh och en amningstopp  som är lite stora och jag har en amningsbh och en amningstopp kvar sen sonen så jag har nog nått som passar efter förlossningen sen om jag får amningen att funka så blir de att köpa ytterligare en bh.

elias är världens sötaste!!!
  • roxylady

Åh jag är lite orolig över min vikt. Jag vägde från början 56-57. Nu väger jag 17kg mer. Blir man verkligen av med allt efteråt?? Var till en annan BM idag då min var ledig och hon sa att man skulle gå upp runt 6-8kg. Jag har ju redan gått upp dubbla:( känner mig gigantisk nu fast jag i stort sett fortfarande kan ha mina första gravidkläder jag köpte. Min egen BM sa att jag hade gått upp så här mkt för att jag vägde så lite innan. Vet inte vad jag ska tro nu..

Hur som så såg allt kanon ut idag i alla fall. Han är fortfarande fixerad så det känns ju bra.

• chicopico

med första gick jag upp från 50kg till 75kg alltså 25kg!! Men jag lyckades gå ner igen och med nästa gick jag upp 17kg sen ner igen och nu har jag gått upp 16kg...... lite har jag fått kämpa, speciellt dem sista kilona men de går

• C R

Jag använde nästan bara amningslinnen förra ggn. Hur bra o smidigt som helst. Det satsar jag på denna gången också.

• elinson
    roxylady skrev 2011-12-28 10:44:28 följande:
    Åh jag är lite orolig över min vikt. Jag vägde från början 56-57. Nu väger jag 17kg mer. Blir man verkligen av med allt efteråt?? Var till en annan BM idag då min var ledig och hon sa att man skulle gå upp runt 6-8kg. Jag har ju redan gått upp dubbla:( känner mig gigantisk nu fast jag i stort sett fortfarande kan ha mina första gravidkläder jag köpte. Min egen BM sa att jag hade gått upp så här mkt för att jag vägde så lite innan. Vet inte vad jag ska tro nu..

Hur som så såg allt kanon ut idag i alla fall. Han är fortfarande fixerad så det känns ju
    6-8kg låter lite tycker jag..? Det räcker ju knappt till barn, blod, moderkaka, fostervatten.

Sen är det sällan BM pratar om variationer tycker jag. Jag menar någon har mer eller mindre fostervatten, någon samlar på sig vätska, någon har ett barn på 2,5kg och någon på 4kg... det  är oxå vikt som vi bär på.

Det finns en hel del studier som visar att om mamman har ett lågt BMI innan graviditeten går hon oftast upp mer än någon med ett högre BMI. (http://www.slv.se/upload/dokument/mat/kostrad/gravida_ammande/energi_och_vikt_graviditet_amning_2008.pdf). Varför det är så vet man inte riktigt.

Tycker inte du ska vara orolig, min mamma gick upp 22kg med mig.. det mesta vätska och hon var tillbaka i sin vanliga kropp efter ett år.
    Min BM sa något intressant, de flesta mammor går gravidkilona under ammningen, det är när mamman börjar äta av barnets mat som hon går upp (eller inte går ned) igen. ;) För visst kommer man ju att smaka på killens pureer..