• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • roxylady
    minjalin skrev 2011-12-28 13:47:07 följande:
    Precis, du är ju längre än mig och kan du ha 36 i mammajeans så är du knappast tjock ^^ Jag hade lätt att gå upp i vikt innan jag blev gravid första gången så det måste hänt nåt med hormonerna på nåt sätt, men har förstått att vissa får det så efter en graviditet. Klantig bm du hade helt enkelt. Min bm är underbar, men vet att jag hade en under hennes semester en gång förra grav så satt och korsförhörde sambon om huruvida vi hade egen lägenhet, jobb, bil m.m. och när han kunde svara ja på allt så sa hon typ "oj, ni är verkligen väl förberedda för att vara så unga föräldrar) jag var 20 och han skulle fylla 23. Man märkte direkt att hon hade fördomar mot unga föräldrar medan min bm alltid har uppmuntrat unga föräldrar och ser nästan bara fördelar med det. Så det finns ju verkligen vissa som inte borde jobba med det dom gör. Hade en annan bm nu med för min är bortrest, men henne hade jag första besöket också när min fått förhinder och hon är jättegullig precis som min ordinarie och verkar verkligen trivas med sitt jobb så det finns verkligen alla sorter. Jag tycker det är skönt att dom inte tjatar en massa om vikten utan min bm har bara frågat lite försiktigt första besöken om jag äter ordentligt och så och mest vart orolig för min del men när jag har förklarat att det gör jag så har hon köpt det och mer bara uppmuntrat om jag gått upp lite extra mycket nån gång. Men undersköterskan som tar alla prover slängde ur sig nån kommentar på inskrivningen typ "oj, ingen tungviktare här inte" och sånt tycker jag är så onödigt >.< det är som att det är okej att påpeka att folk är för smala men man säger inte lika ofta "oj vad tjock du är!" :p

Vätska kan försvinna fort. Jag samlar på mig vätska när jag ätit vissa saker (typ glutamat eller saker med glukossirap och sånt) men det är på morgonen efter att jag ätit det. Typ svullna ögonlock och det gör lite ont att gå på fötterna och händerna känns kraftlösa, men det försvinner efter ett par timmar och det är ju inte så ringarna inte går på. Men min mamma är jättekänslig för vissa saker och innan hon slutade med gluten kunde hon ha så mycket vätska i fötterna på kvällen att hon inte kom i sina skor när hon skulle hem från folk så det kan verkligen variera.

Precis, eller om man spytt flera gånger om dan hela graviditeten. Då är det ju svårt att gå upp nåt i vikt. 
    Nä jag känner mig inte tjock. Klart jag känner mig större än vad jag var innan. Men det lär man ju vara hehe.
    Men men.. jag vet inte vad det kan vara som väger så..

Min ordinarie BM är också bra.. bra och lugnande vilket passar mig. Denna BM jag hade nu har vi träffat förr och är bra och pushande så. Det var bara det här som jag inte riktigt förstod varför hon sa så..
    Ja men eller hur! När jag var sådär jättesmal så tyckte folk att de kunde kommentera min vikt hur de ville till höger och vänster. Det var man direkt inte glad över.. Gud vad jobbigt med ett sådant korsförhör.. suck.. Ni var ju ändå vuxna människor! Folk har ju sådan fördomar ja.. Man märker verkligen hur olika folk är.

Okej det visste jag inte. Men antog att det var något sådant. Kan vara lite svullen om händerna på mornarna men det släpper bara jag haft händerna i högt läge ett tag. Då är jag sedan som vanligt igen. Fötterna har jag dock inte upptäckt någonting alls på ännu.

Exak!
    solala skrev 2011-12-28 13:50:01 följande:
    Jag har bara gått upp 6,5 kg. Från 62-68,5 kg (vägde mig hos BM imorse). Jag vill gå upp mer, för jag nojjar att det är alldeles för lite. Min BM sa att 8-10 är vad bebis +
    vatten mm brukar väga, men att det allra vanligaste är att gå upp mellan 10-15 kg.
    Ja alla går upp verkligen olika mkt! Men så länge ni två mår bra så är det ju just den vikten du skulle gå upp :)
  • minjalin
    roxylady skrev 2011-12-28 14:06:20 följande:
    Nä jag känner mig inte tjock. Klart jag känner mig större än vad jag var innan. Men det lär man ju vara hehe.
    Men men.. jag vet inte vad det kan vara som väger så..

Min ordinarie BM är också bra.. bra och lugnande vilket passar mig. Denna BM jag hade nu har vi träffat förr och är bra och pushande så. Det var bara det här som jag inte riktigt förstod varför hon sa så..
    Ja men eller hur! När jag var sådär jättesmal så tyckte folk att de kunde kommentera min vikt hur de ville till höger och vänster. Det var man direkt inte glad över.. Gud vad jobbigt med ett sådant korsförhör.. suck.. Ni var ju ändå vuxna människor! Folk har ju sådan fördomar ja.. Man märker verkligen hur olika folk är.

Okej det visste jag inte. Men antog att det var något sådant. Kan vara lite svullen om händerna på mornarna men det släpper bara jag haft händerna i högt läge ett tag. Då är jag sedan som vanligt igen. Fötterna har jag dock inte upptäckt någonting alls på ännu.
    Men det är ju bra. Ja större är man ju, men konstigt vore väl annars ;) Jag undrar också vad som väger på mig och det gör min bm också :p

Det är tur att våra ordinarie är bra för det är ju det viktigaste ;) Precis, likadant när jag rasade så när jag fått barn. Alla kommenterade hur smal jag var så till slut höll jag på att bli tokig på alla :p

Jo morgonen och kvällen är väl vanligast att svullna på. 
  • Carolaj83

idag var jag hos bm och det gick inge vidare, jag har antagligen fått graviditetsdiabetes, ska dit igen för nya prover på fredag....så vi får väl se   

Rasmus 061219*Nora 081209* Trean januari 2012
  • Cia80
    Carolaj83 skrev 2011-12-28 14:34:55 följande:
    idag var jag hos bm och det gick inge vidare, jag har antagligen fått graviditetsdiabetes, ska dit igen för nya prover på fredag....så vi får väl se   

Usch då.

På min lilla front händer inget speciellt. Nu vill jag bara att det ska bli nyårsafton och att man sen ska få träffa skrutten. Är så nyfiken på vem det kan vara
  • Velociped

Carolaj83 - vad många vi är i tråden som fått det nu. Har du gjort glucosbelastning, eller vad fick dem att misstänka diabetes?

• chasmin
    solala skrev 2011-12-28 13:50:01 följande:
    Jag har bara gått upp 6,5 kg. Från 62-68,5 kg (vägde mig hos BM imorse). Jag vill gå upp mer, för jag nojjar att det är alldeles för lite. Min BM sa att 8-10 är vad bebis +
    vatten mm brukar väga, men att det allra vanligaste är att gå upp mellan 10-15 kg.
    Noja inte över det. Jag har också gått upp precis som du (från 62 till 68.3, är i v.40) och gick upp bara 6 kg med sonen förra gången också. Han kom ut och var en rund och go plutt på 3850 g! Dom tar det dom behöver! Det enda som var var att jag fick äta en hel del sen när jag ammade för att hålla energin uppe men det var inga problem Det är så individuellt hur man går upp.
  • doriah

Åh, alltid dennna vikt och klantiga människor! Jag gick upp nästan 30 kg med min första - DET var för mycketCool men jag hade gått ner allt när hon fyllde ett. Med min lilla tjej gick jag upp 15 och hade fortfarande 4 kg kvar när jag blev gravid den här gången...då var hon över 2 år - så jag gissar att en stor övervikt kan ge stor motivation!
    Den här gången ligger jag på + 16 och har bf på tisdag! Oroa dig inte{#emotions_dlg.flower}

Elsa och Lovis mamma
  • syntetica

Ojoj tjejer! På måndag ska jag bli mamma och få träffa min prins!!
    Läkaren ville sätta igång mig då så jag behövde inte ens fråga.. :D