• ccecy

Januaribebis 2012

Moniqe1979 skrev 2011-12-30 12:45:46 följande:
    c3c nu har jag iofs väldigt bra kontakt med min mamma så kan ju bara ge åsikter utefter det. Hon var med min första förlossning men av en slump, vi visste tyvär att det barnet inte skulle kommma ut levande och det hade dragit ut på tiden så hon kom in för att min då sambo skulle få chans att gå ifrån och äta lite och ja det föll sig så att hon var kvar när det väl skedde. var ett fantastiskt stöd att ha henne där.
    dock ville inte mannen att hon skulle få vara med nästa gång men gick bra med bara honom med såklart. nu denna gång skall mamma ha sonen så då passar det ju inte att ha med henne men annars ksulle jag faktiskt vilja det.

så har ni bra kontakt så fråga iallafall. eller om du har nån vänninna som förr barn som står dig nära, jag skulle ialalfall inte vilja vara ensam även om jag ju TROR att man får lite mer uppmärksamhet från BM om man inte har någon hos sig...
    Beklagar! det är lite det jag sitter o funderar på att det kan bli hemskt tugnt att var ensam, flyttade nu i höstast så min närmaste vän bor 240km + båt härifrån, och hon har två egna döttrar att ta handom, så är lite svårt. därför funderar jag på min mamma, har svårt att öppna upp mig för personer. dock vet jag att min mamma alltid ställer upp, oavsett vad det skulle handla om, därför funderar jag mest på henne! hon har ju född barn, med sugklocka, kejsarsnitt, gått över tiden, och haft en förlossning som tog 5timmar. så hon har ju varit med om många olika förlossningar, vi är 4syskon. Så ska nog prata lite med henne om hon vill komma med, eller kanske hon tar det förgivet redan! :p
  • ccecy
    roxylady skrev 2011-12-30 12:54:55 följande:
    Jo precis.. känner så jag också. Ja men det är ju så. Men lite nerver kanske är bra att ha? Som tävlingsnerver? hihi
    Ja men det kanske kan vara skönt att ha henne där. Hon vet ju trots allt hur smärtan känns!
    Ja men jag hoppas att det inte går allt för fort. Känns som jag bara har suttit på det här jobbet hela tiden så vill hinna hem och andas ut, sova middag å förbereda mig lite. Okej gud vad lyx!! Då skulle jag isf inte ha behövt jobba mina sista dagar denna veckan om det var som i finland :) Hade väl slutat ännu tidigare. Men har du tagit semester i förtid då eller måste du ta ut fp då?
    själv har ja varit arbetslös sedan slutet på september, lite tråkigt! inte haft allt för mycke att göra, men dagarna har gått endå! Jag måste ta ut mammapenning, föräldra penningen börjar i april för mig ungefär! :) svårt att förklara http://fpa.fi/in/internet/svenska.nsf/NET/171001102847EH?OpenDocument där är det info om hur det går till här. Vi har även ett system som gör att man får räkna på halvårs inkomst och överstiger den föregående skatte år med 20% gäller det. så även om ja varit arbetslös, eftersom ja hela tiden varit så får ja använda mig av dom dagarna ja varit på jobb dehär året, så kommer jag ha en föräldra peng på ungefär 10000kr i månaden. vilket är skönt kunde varit 4400kr.  blev lite invecklat! lättare o läsa :)
  • ccecy
    Velociped skrev 2011-12-30 13:07:37 följande:
    Jag var rätt orolig för själva förlossningen förut och har därför läst på en hel del. Då hittade jag bland annat vad som kallas för "dykmetoden" vilket jag verkligen fastnade för. Det handlar mycket om avslappning och att försöka ta det lugnt och hjälpa kroppen i den naturliga process som födandet ändå är.

Här kan man läsa lite mer om det:
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m52647483.html

Ska ta o läsa lite om det! kanske skulle passa mig bra med tanke på min skräck för nålar o sådär! är dock tatuerad så ja förstår inte hur ja kan vara så rädd för nålstick o blodprov o sådär, men kanske de e själva miljön som gör det, och oftast ofrivilligt är de ju också.   Känner du någon som användt sig av metoden ? :)
  • ccecy
    fabler skrev 2011-12-30 21:52:02 följande:
    Ligger alla blickstilla nu för att inte föda imorgon
    jag har storstädat, fick fnatt :p var dessutom inte hos hemma hos mig jag städade utan hemma hos föräldarna! så ja får ju hoppas inget kommer igång av det! men det tror ja nog inte, 18dagar kvar fortfarande! :)
  • ccecy

Nu är klockan 12:20 här :) så om ungefär 12timmar är bebis välkommen :D men blir väl först i slutet på månaden i vilket fall som helst!

• ccecy
    curiosa skrev 2011-12-31 11:30:40 följande:
    Så känns det här med.
    Man håller tummarna att klara sig över 12 slaget och sen kommer man ju få vänta hur länge som helst.
    Bf 11 så egentligen inte många dagar kvar....
    jag har 17dagar kvar! :) så de är ju inte heller många, men känns som att tiden kommer gå snabbt i vilket fall som helst, mest för ja inte alls känner mig beredd på en förlossning :p känns så avlägset, förstår inte riktigt att ja kommer vara en mamma inom max ca 30 dagar!  

Cia80  - Tur så är ja förstföderska dom säger ju att förlossningen tar länge då ;) så får ju hoppas den drar ut lite på tiden ifall den skulle ha lust o sätta igång idag, men de känns nog inte som att den skulle göra det! :D

Vi får se om de kommer någon bebis i tråden idag ännu!
  • ccecy
    Cia80 skrev 2011-12-31 11:43:17 följande:
    Jag har slutat räkna ner till bf, istället har jag nedräkning till dess att bebis senast borde vara ute. Så inom 25 dagar är jag 2-barnsmamma, om nu allt går som det ska.
    jag hade 26.1 först som bfdatum sedan blev ja flyttad till 17 :) så kan ju med otur dröja in i februari :) så ja håller nog inte så mycke på nerräkningen, men ja och min mamma har beslutat att den 23.1 kommer hon komma, och 26 då mamma har besök till sjukhuset, så kan ja åka hem :) har 100km till bb, så rätt lång resväg! :p
  • ccecy
    Skåne85 skrev 2011-12-31 11:48:08 följande:
    c3c när jag fick min första son kom han 3 dagar för tidigt och på 3 timmar... Så att man är förstföderska behöver inte betyda att det tar längre tid (som de flesta fl säger till en) jag blev inte tagen på allvar när min fl satte igång då de sa till mig att 'du är förstföderska så det ska ta lång tid'
    De är ju så :p jag känner på min att min kommer gå väldigt fort, vet inte varför. men de kan lika väl dra ut på tiden! men här ska man åka så fort man har runt 8min mellan värkarna pga avståndet till bb! så ja hoppas värkarna känns i tid o att man vet att de satt igång! :)
  • ccecy

Jag känner heller inget, vet dock att ja har massa sammandragningar men känner inte av dem! men ja hoppas något sätter igång snart! 

Vi ska äta Grillad entrecote med kryddsmör och ugnsbakad potatis och till efterrätt blir de vitchockladspanacotta :) får se om ja får något fnatt o kommer på förrätt också! :) firar hemma med mina föräldrar! :)

• ccecy
    fabler skrev 2011-12-31 18:09:33 följande:
    här har vi nu ätit tre rätters. Äter ju middag i vanlig tid för sonens skull. Så vi började med två toast en med skagen och en med kantareller (sonen fick levepastej och ost på sina efter önskemål), sen åt vi tournedo med potatisgratäng och en sås med schalottenlök och senap och nu äter vi äppelpaj och vaniljvisp! Så nu har jag fått i mig mat så jag klarar en förlossning i alla fall sen blir de att springa upp och ner i trappan ikväll !
    Det lät gott! :) själv sitter jag o funderar om ja borde hitta på någon förrätt också! :p ska äta hos föräldrarna, men blir först vid kl 9 ( 8 svensktid.) eftersom mamma slutar jobba först då :) Så vi ska grilla entrecote och så blir de vitchokladspannacotta till efterrätt :p nu återstår de bara att komma på en förrätt från ingenstans! :)  Hoppas du har en bra fortsättning på kvällen!

Och gott nytt år åt alla! :)
Svar på tråden Januaribebis 2012