• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • min tur
    MiAmore skrev 2011-06-21 20:57:53 följande:
    Jag känner igen mig i allt du skriver! Kunde ha skrivet det själv. Funderar också på att be om att få gå på ett auorora samtal när jag ska på inskrivningen på torsd. Tror jag hade behövt det
    Vad är Aurora samatal?
  • Carolaj83

shadowstorm-kramar till dig, har vänner som får hjälp med tal via bvc o dom mammorna säger att det är det bästa dom gjort att alla barn borde få gå dit....o ja håller nog med dom, varför måste de betyda något negativt? o de där med byta avdelning kanske inte heller måste vara negativt, försök finna det positiva, han har sin trygghet där o antagligen är det lugnare där än på en större avdelning....hoppas du inte tar de för hårt, om det känns för jobbigt tycker jag att du ska ta upp de med personalen

• minneli
    shadowstorm skrev 2011-06-21 21:08:33 följande:
    Vilken dålig dag det känns som detta varit :((((
    Jag är nog extra känslig också såklart men detta tog mig lite hårt :(

var på utvecklingssamtal på vårat dagis för min lilla gosse. Och får ju höra hur duktig han är och snäll och ja sånt. Men sen säger fröken jag tror ni ska ta han på BVC så nån får kolla varför han pratar så lite ord. Min son blir 2 år 26 juli han kan en del ord men använder dem verkligen inte jämt...tycker även det hänt massor senaste 2 veckorna med hans tal. Jag blev så ledsen :(( Man känner sig som världens sämsta mor.

Sen har de sagt att han ska byta avdelning nu i höst men nu blir det inte av för de tycker han ska vara kvar med de mindre barnen....hur kan hans utveckling fortsätta då om han ska gå med barn som inte ens pratar och vissa inte ens går ?? :(( jag har grinat så mycket idag och egentligen är det töntigt men det är så hemskt.

Det där lät ju jättekonstigt tycker jag, har inte ens ditt barn fyllt 2 och de rekommenderar bvc? Jag är förskollärare och innan de är 2 år är väl inte det något ovanligt att de bara kan några ord. Det är ju jätteolika hur de utvecklas. Bvc har ju en koll när de är 2,5-3 år så varför ska han dit innan? Är det en utbildad förskollärare? Dessutom kan hans tal vara helt olika på förskolan och hemma. På förskolan kanske han bara observerar och lyssnar in för att sedan börja pröva hemma?

• Pebbles82

var på utvecklingssamtal på vårat dagis för min lilla gosse. Och får ju höra hur duktig han är och snäll och ja sånt. Men sen säger fröken jag tror ni ska ta han på BVC så nån får kolla varför han pratar så lite ord. Min son blir 2 år 26 juli han kan en del ord men använder dem verkligen inte jämt...tycker även det hänt massor senaste 2 veckorna med hans tal. Jag blev så ledsen :(( Man känner sig som världens sämsta mor.

Sen har de sagt att han ska byta avdelning nu i höst men nu blir det inte av för de tycker han ska vara kvar med de mindre barnen....hur kan hans utveckling fortsätta då om han ska gå med barn som inte ens pratar och vissa inte ens går ?? :(( jag har grinat så mycket idag och egentligen är det töntigt men det är så hemskt.
    Tycker också att det låter lite konstigt att de redan rekommenderar BVC, vad jag förstått kommer inte en logoped in i bilden (om det nu skulle behövas) förrän vid 3 år iaf. Dessutom, han har kanske annat för sig just nu än att prata? Det kommer nog ska du se, min dotter är snål på ord hon också men sätter ihop de hon har och därför tror folk att hon pratar mer än hon gör. Hon upprepar bara saker med små förändringar i.

Fast det där med att inte byta avdelning är kankse ingen dålig sak till att börja med, för nu får han ju vara störst ett tag istället för att vara minst. Skönare att ha kontroll över situationen då kan jag tänka mig än att behöva bli frustrerad över att inte kunna uttrycka sig mot äldre barn!  

Men oavsett, ta inte åt dig för mycket av det negativa utan fokusera på det faktum att han är en liten härlig kille som verkar ha det bra!  
  • Jessica82

stå på dig, säg att du visst anser ahn ska få byta avdelning, det finns massor av saker pedagogerna kan göra för att hjälpa barn med talet.

min stora pojk som nu är 6 fick träffa en talpedagog när han var runt 2, då pedagogerna ansåg att han inte pratade tillräkligt många ord,

denne ansåg att personalen skulle ta hjälp av bilder och av dom större barnen för att få igång språket.

(till saken hör att han är 2 språkig och inte pratade många ord på nått av språken men förstod mer än många andra barn i den åldern, enligt talpedagogen)

nu i efterhand har det visat sig finnas andra orsaker till den lite sena talutvecklingen, idag talar han vuxnare och mer korrekt än dom andra barnen i hans grupp, på båda språk.

om det beror på stödet han fick av talpedagogen eller inte har jag ingen aning om men meningen med mitt inlägg är stå på dig, rådfråga bvc, dom kommer antaligen oxå tycka han ska gå i grupp med jämnåriga

• shadowstorm
    minneli skrev 2011-06-21 22:16:51 följande:

Det där lät ju jättekonstigt tycker jag, har inte ens ditt barn fyllt 2 och de rekommenderar bvc? Jag är förskollärare och innan de är 2 år är väl inte det något ovanligt att de bara kan några ord. Det är ju jätteolika hur de utvecklas. Bvc har ju en koll när de är 2,5-3 år så varför ska han dit innan? Är det en utbildad förskollärare? Dessutom kan hans tal vara helt olika på förskolan och hemma. På förskolan kanske han bara observerar och lyssnar in för att sedan börja pröva hemma?

ja min mor sa samma sak fd dagisfröken i 18 år. Jag tror han pratar minde på dagis men konstigt han är ju den snällaste och som verkligen tar hand om sig själv så jag tror han får minst tid på dagis. Ja och på 6 månader hinner det ju hända hur mycket som helst vilket jag märkt bara senaste veckorna. Jag har ju märkt hemma att han härmar ju väldigt mycket av det man säger men aldrig hört han säga mer än oooj och nej på dagis. så jag förstår det ej...känns trist det ska kännas såhär :(
  • shadowstorm
    Carolaj83 skrev 2011-06-21 21:57:49 följande:

shadowstorm-kramar till dig, har vänner som får hjälp med tal via bvc o dom mammorna säger att det är det bästa dom gjort att alla barn borde få gå dit....o ja håller nog med dom, varför måste de betyda något negativt? o de där med byta avdelning kanske inte heller måste vara negativt, försök finna det positiva, han har sin trygghet där o antagligen är det lugnare där än på en större avdelning....hoppas du inte tar de för hårt, om det känns för jobbigt tycker jag att du ska ta upp de med personalen

jo men han är ju inte ens 2 år ska man kunna kräva av ett barn som är så liten att kunna prata? han kan ju så mycket annat som många i hans ålder inte kan. För han har väl valt lära sig sånt som är "kul" istället :)

Nä jag är riktigt ledsen men får väl ringa BVC i höst
  • Roewell

Hej alla igen. Har inte varit så sjukligt aktiv här inne men har läst och följt er andra.

Måste dela med mig av vad som hände tidigare under kvällen.
    Jag satt på toaletten när jag kände buff buff, de rör sig i magen. Inte gaser utan något helt annat, två korta små popcorn smällar skulle jag vilja beskriva det som ;) Jag slängde mig på telefon och ringde bästisen för att höra om de kunde vara bebis. Hon sa ja absolut så ja antar att de var det även om de är väldigt tidigt (v.13). vad tror ni?

Tänkte även slänga in en bild på magen och kan tillägga att mina vanliga kläder INTE passar längre..

• shadowstorm
    Jessica82 skrev 2011-06-21 22:28:05 följande:

stå på dig, säg att du visst anser ahn ska få byta avdelning, det finns massor av saker pedagogerna kan göra för att hjälpa barn med talet.

min stora pojk som nu är 6 fick träffa en talpedagog när han var runt 2, då pedagogerna ansåg att han inte pratade tillräkligt många ord,

denne ansåg att personalen skulle ta hjälp av bilder och av dom större barnen för att få igång språket.

(till saken hör att han är 2 språkig och inte pratade många ord på nått av språken men förstod mer än många andra barn i den åldern, enligt talpedagogen)

nu i efterhand har det visat sig finnas andra orsaker till den lite sena talutvecklingen, idag talar han vuxnare och mer korrekt än dom andra barnen i hans grupp, på båda språk.

om det beror på stödet han fick av talpedagogen eller inte har jag ingen aning om men meningen med mitt inlägg är stå på dig, rådfråga bvc, dom kommer antaligen oxå tycka han ska gå i grupp med jämnåriga

ja nu efter sommar kommer han få gå med små 1-1½ som inte kan prata och han får ha kvar 2 som är lite yngre än han. Så jag känner ju att han kommer ju inte få hjälp med talet genom lyssna på andra barn :/
  • fabler

vad glad jag blev över att hitta denna tråd. Har bf 7 januari och har väl till och från försökt titta om de finns nån tråd för bf jan 2012 men inte hittat er förrens nu. Är mitt andra barn.

Ser att ni skrivit om ifall man berättat på jobbet och hos min vet mina kollegor och chef men inte min personal, det syns nu på mig men då jag gick in i v. 12 nu och vi hade sista p-mötet förra veckan ville jag inget säga. Ville passera v.12 innan jag berättar för personalen, så några kommer se de när semestrarna är slut och en del kommer få veta innan jag själv går på semester.

elias är världens sötaste!!!
Svar på tråden Januaribebis 2012