• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • Cvb

LillaEko.
    Du nämner att du tränar och så. Hur mycket får man anstränga sig när man är gravid ? Har för mig att jag har läst nånstans att man inte ska träna mer än att man flåsar lagomt, typ. Stämmer det ? Jag vill gärna gymma för att hålla formen så gott det går, och inte bara sitta o häcka i soffan. Jag cyklar till jobbet uppför 2,5km och får ta i, det gör väl inget ?! 
    Och sen, när gäller det där att inte lyfta tungt, är det senare i graviditeten ? Noll koll :p

• fabler
    Cvb skrev 2011-07-17 21:11:42 följande:
    LillaEko.
    Du nämner att du tränar och så. Hur mycket får man anstränga sig när man är gravid ? Har för mig att jag har läst nånstans att man inte ska träna mer än att man flåsar lagomt, typ. Stämmer det ? Jag vill gärna gymma för att hålla formen så gott det går, och inte bara sitta o häcka i soffan. Jag cyklar till jobbet uppför 2,5km och får ta i, det gör väl inget ?! 
    Och sen, när gäller det där att inte lyfta tungt, är det senare i graviditeten ? Noll koll :p
    lyfta tungt är väl mest i början av grav då de är störst risk för mf.
    elias är världens sötaste!!!
  • LillaEko

Vad jag har hör är det ingen fara att träna, men man ska inte pressa sig på max-puls och riktigt tuff träning.
    Jag hade ju en graviditet i okt-dec förra året, tränade då för tjejvasan och enligt bm var det ingen föra att genomföra tjejvasan som gravid så länge det kändes bra.

Ang lyft har vår bm sagt att det inte är lyften i sig som är farliga. Det är sen när magen är i vägen och man inte kan lyfta med rätt teknik som det är farligt. Men då för kroppen och inte för fostret. 

• LillaEko

Hittade detta på pampers hemsida

"Bör man motionera under graviditeten? En bra tumregel kan vara att om allt är som det ska kan du träna och motionera på nästan samma sätt som du gjorde innan du blev gravid, men du ska inte pressa dig lika mycket som tidigare utan lyssna på din kropp. Är kroppen trött, ta en paus under gympapasset. Och om du inte motionerade, så är det hög tid att börja, men ta det lugnt i starten. 

Att motionera och träna stärker musklerna, och vissa muskler kommer du att använda under värkarna och förlossningsarbetet. Motionen ökar också blodcirkulationen mellan dig och barnet och kan lindra många problem som kan uppstå under graviditeten, som till exempel värk i ryggen.

Träningen ger dig också mer energi och du mår allmänt bättre. Det gäller bara att hitta vilken form av motion som passar just dig. På många håll finns gymnastik för gravida, som är en väl avvägd träning.

Tänk på säkerheten

Motion och träning är bra för dig och ditt barn, men det finns några saker du bör tänka på. Här kommer några tips: 

Värm alltid upp noga innan och slappna av efteråt. 

Undvik hård stretching, som att till exempel sträcka dig ner till tårna eller sträcka knäsenorna kraftigt. Under graviditeten frigörs hormon som gör att dina leder är något uppluckrade, så för mycket stretching— kan orsaka muskelsträckningar och andra skador. Du bör också undvika hopp och ryckiga rörelser och rörelser som innebär hastiga byten av ställning.

Håll dig till low impact-övningar på aerobicsträningen, särskilt om du inte tränade regelbundet innan du blev gravid. Raska promenader, simning och motionscykling är kloka sätt att motionera när du är gravid.

Skydda underlivs- och ryggmuskler genom att ha en bra hållning och undvik övningar som kan överanstränga dessa muskler, som till exempel situps eller övningar där båda benen samtidigt lyfts upp från golvet. Gör i stället "mini-situps" (se nedan), och när du gör benlyft kan du lyfta ett ben i taget medan du håller det andra benet böjt med foten i golvet.

Mät din puls när du är riktigt uppe i varv för att se till så att du inte överskrider 140 slag i minuten.

Undvik att bli alltför varm: drick massvis med vatten och träna inte i varma och fuktiga lokaler.

Och kom ihåg att alltid kolla med mödravårdcentralen innan du börjar med någon ny träningsform under tiden du är gravid.

• fabler

Idag har jag gått igenom alla kläder och filtar och skor vi har sparade efter sonen. Bör nog egentligen inte handla mer innan bebisen är här, eller åtminsonne inte innan vi vet säkert om de är en tjej eller kille för är de en tjej kan vi handla lite mera.

• Snusmumriken80

Vi ska på rutinultraljud på fredag, ska nog försöka ta reda på vad det är för en liten i magen. Har tagit reda på alla 3 gånger, dock såg de inget med första barnet. Vi var säkra på att det var en kille men ut kom en söt liten tjej:) De andra 2 gångerna har det synts riktigt bra, pojkar båda 2:) Är säker på att det blir en pojke, får nog inga fler flickor jag, hur gärna jag än skulle vilja ha en tös till:)

• fabler

Idag är ju egentligen första "riktiga" semesterdagen och den börjar vi med regn. Men jag och sonen ska trottsa regnet genom att sätta på oss regnkläder och ut och plocka jordgubbar.

• Carolaj83

mysigt vill oxå ha semester, men bara sätta på sig ett leende lämna barn på förskolan o åka mot jobbet, 2 veckor kvar

• curiosa
    fabler skrev 2011-07-18 07:37:10 följande:
    Idag är ju egentligen första "riktiga" semesterdagen och den börjar vi med regn. Men jag och sonen ska trottsa regnet genom att sätta på oss regnkläder och ut och plocka jordgubbar.
    Semester  är ju inte fel.
    Jag har vart hemma och sjukskriven i snart 2 veckor men på onsdag är det dags att gå tillbaka och jobba. Jag är dock bara timsanställd med sommarschema så jag har tre veckor kvar att jobba sen är jag arbetslös.....
    Kommer att klättra på väggarna innan det är januari och dags men det får väl gå.
    Likt nån annan här så har jag ett hus ett inreda framåt hösten :)
  • elinson
    LillaEko skrev 2011-07-17 21:31:18 följande:
    Vad jag har hör är det ingen fara att träna, men man ska inte pressa sig på max-puls och riktigt tuff träning.
    Jag hade ju en graviditet i okt-dec förra året, tränade då för tjejvasan och enligt bm var det ingen föra att genomföra tjejvasan som gravid så länge det kändes bra.

Ang lyft har vår bm sagt att det inte är lyften i sig som är farliga. Det är sen när magen är i vägen och man inte kan lyfta med rätt teknik som det är farligt. Men då för kroppen och inte för fostret. 
    Ja så så länge det känns bra så står jag på, trände mycket hög intensiv konditionsträning före grav men har jag fått trappa ned på och går inte över 75% av maxpuls. Pulsklockan är min bästa vän.
    Bara lyssna på kroppen, vila när det behövs, träna när du är motiverad och har energi.

Kan varmt rekommendera yoga/grav yoga. Det gör under inte vara för min stela kropp men för graviditetshormonerna som löperamok och gör mig til en trafikfara. Kan vara så arg/uppgiven men efter lite yoga så är livet mindre svart.
Svar på tråden Januaribebis 2012