• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • minjalin
    kikidil skrev 2011-07-19 12:06:40 följande:
    Jag har fått urinvägsinfektion. Var hos husläkaren i fredags och lämnade urinprov. Nu i förmiddags ringde läkaren och sa att det fanns tillväxt av bakterier så nu ska jag ta en antibiotikakur. Jag vet att det inte ska vara någon fara gör bebisen, men det känns ändå olustigt. Hoppas att jag inte får återkommande besvär med uvi under graviditeten! Någon av er som haft liknande bekymmer?
    Det tillkommer att jag är riktigt illa förkyld just nu. Har sjukt ont i halsen, hosta, snuva och sprängande huvudvärk. Idag är sambon hemma från jobbet och tar hand om lilleman. Så skönt! Jobbigt att vara sjuk och behöva underhålla en ettåring hela dagen.

Så, nu har jag fått gnälla av mig lite!
    Jag åt antibiotika 2 ggr förra grav pga uvi och så fick jag antibiotika under förlossningen pga GBS och ut kom en frisk fin pojke på 3,8 kg :) Dom på mvc vet vad dom gör och vilka antibiotika som är ok att äta när man är grav. En kompis ska ha bebis vilken dag som helst och har åkt på nån uvi som beror på en bakterie som bara går att behandla med ett antibiotika som är skadligt för bebisen så hon får vackert härda ut. Så dom säger till om man absolut inte kan äta den typen av antibiotika som behövs :) Det är farligare för bebisen att du går runt med uvi.
  • kikidil

Tack för alla svar ang. UVI och antibiotika! Ja det är ju skönt att få behandling så det inte blir värre och till slut påverkar bebisen. Och så skulle det ju vara skönt att slippa springa på toa hela natten. Obestämd

• erajka

BM sa till mig idag att UVI är inte farligt för bebisen, men om det skulle utvecklas till njurbäckeninflammation är det inte så bra. Men att det inte var så jättevanligt att det gjorde det.

• PrickenoGrodan
    erajka skrev 2011-07-19 20:53:38 följande:
    BM sa till mig idag att UVI är inte farligt för bebisen, men om det skulle utvecklas till njurbäckeninflammation är det inte så bra. Men att det inte var så jättevanligt att det gjorde det.
    Det finns risk för prematur fölossning, vilket inte är bra i tidig graviditet, inte senare heller.
  • erajka

UVI är inte farligt, det är när den utvecklas till njurbäckeninflammation som den kan göra att barnet föds för tidigt INTE vid uvi

• erajka

UVI  sitter i urinvägarna
    Njurbäckeninflammation sitter i njurarna

UVI kan leda till njurbäckeninflammation, uvi ska behandlas för att förhindra att den går vidare till njurarna. Men UVI är INTE farligt!!!

• minjalin
    erajka skrev 2011-07-19 21:07:39 följande:
    UVI  sitter i urinvägarna
    Njurbäckeninflammation sitter i njurarna

UVI kan leda till njurbäckeninflammation, uvi ska behandlas för att förhindra att den går vidare till njurarna. Men UVI är INTE farligt!!!
    Fast där motäsger du ju dig själv. Anledningen till att dom behandlar uvi under grav är ju för risken att det kan utvecklas till den njurbäckeninflammation. Uppenbarligen är det inte bra att gå med i alla fall i och med att de behandlar. De ger ju inte antibiotika i onödan. Jag kände inte av mina uvi när jag var gravid vilket tydligen är vanligt när man är gravid, att man inte får några symtom. Dom bara såg det på urinodlingarna så de behandlade ju knappast för att jag skulle slippa obehag. De tar inga onödiga risker. Jag hade inte mycket GBS heller men de ville inte chansa utan gav mig antibiotika vid förlossningen för säkerthets skull. Tycker det är skönt att de inte tar onödiga risker.
  • erajka

Ja dom behandlar UVI för att det inte ska utvecklas till njurbäckeninflammation, men själva UVI är inte farligt. Det är när uvi blir till njurbäckeninflammation som det finns risk för för tidig födsel!

Svar på tråden Januaribebis 2012