• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • nya mamman

Vi ville veta könet, jag var såååå nyfiken före RUL! Men dom såg inte könet när vi va... och när jag fick veta att allt va hur fint som helst så gjorde det inte så mycket och så känner jag fortfarande =)

• shadowstorm
    nya mamman skrev 2011-08-07 20:02:20 följande:
    Vi ville veta könet, jag var såååå nyfiken före RUL! Men dom såg inte könet när vi va... och när jag fick veta att allt va hur fint som helst så gjorde det inte så mycket och så känner jag fortfarande =)
    Svårare se på en tjej ;) Nä men jag kan förstå det...men jag vill verkligen verkligen veta. Jag är lite av en sådan person som  måste ha allt planerat. Och det känns som vet jag inte vad det är så kan jag inte planera hehe ;) Sen upplevde jag att när jag vänta sonen och visste om att det var en han så blev det mera personligt. För då längtar jag efter min prins och inte bara enm liten bebis...konstig kanske :P
  • nya mamman
    shadowstorm skrev 2011-08-07 20:05:43 följande:
    Svårare se på en tjej ;) Nä men jag kan förstå det...men jag vill verkligen verkligen veta. Jag är lite av en sådan person som  måste ha allt planerat. Och det känns som vet jag inte vad det är så kan jag inte planera hehe ;) Sen upplevde jag att när jag vänta sonen och visste om att det var en han så blev det mera personligt. För då längtar jag efter min prins och inte bara enm liten bebis...konstig kanske :P
    Jag tänkte samma sak. Trodde jag skulle bli grymt besviken men det blev jag inte =) Men nyfikenheten hinner komma tillbaka och jag ska ju göra UL igen i v. 37 (standard här) och då syns det ju garanterat!
  • shadowstorm
    nya mamman skrev 2011-08-07 20:07:27 följande:
    Jag tänkte samma sak. Trodde jag skulle bli grymt besviken men det blev jag inte =) Men nyfikenheten hinner komma tillbaka och jag ska ju göra UL igen i v. 37 (standard här) och då syns det ju garanterat!
    Ja men i vecka 37 hade jag väntat ;) då känns det sååå nära ändå =)
  • nya mamman
    shadowstorm skrev 2011-08-07 20:13:53 följande:
    Ja men i vecka 37 hade jag väntat ;) då känns det sååå nära ändå =)
    jo, den risken är ganska stor =) Har man väntat så länge så kan man vänta nån vecka till... hehe
  • roxylady
    curiosa skrev 2011-08-07 18:29:24 följande:
    Det skiljer ju inte många kronor från ett nytt.
    Jag hade inte köpt det.
    Jo fast man fick med basen i det priset också. Men det lutar åt att vi köper allt nytt ändå. Hoppas ju på ett till barn efter denna iaf ändå :)
    minjalin skrev 2011-08-07 19:35:58 följande:
    Nja, med bas kostar ett sånt nytt 1500 kr (gjorde vårat i alla fall och var exakt samma märke och modell, men var kampanj på vår vagn så det ingick) så det är ju halva priset, men skulle personligen inte ha en begagnad bilbarnstol till mitt barn, varken hyrd eller köpt.
    Satt och tänkte på det också.. Törs inte köpa sådär ändå trots allt. Som sagt så blir det nog att vi köper nytt alltihopa istället ändå. Man vill ju ha ett till barn efter denna kommande sedan också. Jo vi såg att det kostade 700kr att hyra ca. Men så ska man ju i alla fall ha en bas till som man kan sätta fast den i så det är nog lika bra att köpa helt nytt. Britax har ju fått bra omdömen och de finns ju på babyproffsen här i stan.. och dom säljer ju även Brio. Nä nytt och fräscht blir det allt.

Men tänkte på det här med basen till babyskyddet/bilstolen. Kommer den bara kunna vara till babyskyddet eller kan man köpa en som går till den nästa storleken i bilstol som de ska ha när de nått över 13kg? Någon som vet?:) Satt och funderade på det.
  • Frökenolson
    GoodEnough mom skrev 2011-08-07 10:34:26 följande:
    Laktosintolerans vid graviditet (kanske gluten)

Har haft perioder eller tillfällen då jag har varit känslig för laktos tidigare, men nu under graviditeten verkar det ha kommit för att stanna. Har köpt laktosfri mjölk men försöker med hårdost och vanlig yoggi men bäst är det de dagar då jag helt utesluter mjölkprodukter men även gluten.

Kan magen bli extra känslig under graviditeten så att man inte längre tål något alls? Min familj - mamma och syster har laktosintolerans men inga problem med gluten.

Laktosintoleransen kan jag ju hantera eftersom det funnits perioder tidigare då jag har svårt för det och läkaren har sagt att jag tillfälligtvis då ska dra ned på mejeriprodukterna men gluten? Är det vanligt med både laktos och gluten? Hur testar man om man har problem med gluten? Vill ju inte bara utesluta för det känns som man ska vara helt säker innan.

Jag har sedan jag var liten alltid svullnat om magen vid matintag och haft problem med ont i magen - men nu är allt mycket mycket värre. Jag har alltid varit smal och haft svårt att gå upp i vikt men inte haft problem med diarre utan det har alltid varit tvärtom så jag borde ju inte ha glutenintolerans? 

Jag är känslig för laktos men har under graviditeten blivit mycket bättre.
    Var på en föreläsning då jag jobbar med mat, och fick berättat för mej att om man är laktoskänslig och slarvar med det så kan man bli glutenintolerant..
    Jag hoppas det inte stämmer då jag slarvat en hel del till och från, men de meande på att det var så..

Hoppas det bara är något tillfälligt för dej!
  • Moniqe1979

har aldrig sett någon större stol än just baby skydd med bas, de större stolarna bär man ju inte omkring barnet i så som man gör med baby skyddet utan de är ju mer "fast monterade" i bilen.

• roxylady
    Moniqe1979 skrev 2011-08-07 20:40:32 följande:
    har aldrig sett någon större stol än just baby skydd med bas, de större stolarna bär man ju inte omkring barnet i så som man gör med baby skyddet utan de är ju mer "fast monterade" i bilen.
    Okej se där :) Man lär sig något nytt varje dag! Har i och för sig inte heller gjort det nu när jag tänker efter. Men tack då vet jag i alla fall :)
  • SysterAnna

Igår kunde jag känna min livmoder för första gången. Blev så förvånad! Låg i sängen på morgonen och och har inte försökt hitta den på länge och kände efter och helt plötsligt kände jag den där. Ungefär 2 cm under naveln, stor som en stor grape ungefär ropade på mannen som också kunde känna den jättetydligt.
    Imorse kände jag även riktigt tydliga sparkar, mannen låg och hade ett ben lite halvt över min mage och helt plötsligt kom tydliga buffar. Är så spännande när det händer, har inte kännt så mycket ännu, men både igår kom det några försiktiga buffar och så idag riktigt tydliga! Är 14 +6 idag. 

Svar på tråden Januaribebis 2012