• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • Ms J

Pusselbiten86: Känner igen dig om inget annat från 07:ormas tråd! Grattis till 4:an! Hoppas ni får klara besked hos dr! Alltid skönt att veta hur det står till!

• harmonihalsa

Pusselbiten86: Är svårt att veta i och med din sambos barn har kortväxtheten. Sedan har jag varit på många ul denna graviditeten och ibland får de inte till benmåtten och ibland inte huvudet men de bryr sig inte så mycket om det utan att bebisen ligger så de inte få med allt. Tror de att de fick med allt? Skönt de ska kolla igen . Skönt i vilekt fall att bebisen mår bra, det är det viktigaste.

Jag är med hästtjej. Förra graviditeten red jag fram till vecka ca 29 sedan fick jag mycket sammandragningar. Jag mockade och tömmkörde tiden ut utom sista veckan då bm rekommendreade att jag bara var inne och tog det lugnt för att få bebisen att stanna lite till. Denna graviditeten har jag inte ridit alls då jag precis börjat rida in min häst och tyckte det var dumt även om han är supersnäll. Tränar honom från marken ca 2 dagar/vecka nu. En massa hjärnstimulerande övningar. Var på kurs i lördgas och gick toppen, bra att träna unghästar på att åka iväg. ´Börjar längta efter att rida men det blir inte än på ett tag. Jag började rida efter kontrollen hos bm efter förlossningen, det är väl 2 månader efter väl?!    

• Carolaj83

imorgon är jag på dag 140 av 280, halvvägs är inte så aktiv här längre då jag jobbar sjukt mycket

Rasmus 061219*Nora 081209* Trean januari 2012
  • got2b

Jag är i v 18 nu (17+6). Pratade med min bm om ridningen och hon sa att fram till v 20 är det oftast ingen fara om det skulle hända nåt. Barnet låg ganska skyddat fram tills dess. Sen så klart, en välriktad spark i magen eller om man landar på mage kanske inte är så bra. Jag kommer nog rida ett par veckor till i alla fall. Kanske hade ridit längre om det varit min egen häst som jag kände väl och visste var supersnäll. Nu blir det ju lite olika hästar som rids, dock inga vildingar Flört

• minjalin
    Pusselbiten86 skrev 2011-08-26 22:22:52 följande:
    Får man joina er.

Gick ut med min graviditet idag när vi hade varit på UL.
    Skrev såhär efter mitt ul i trådar ni kanske kan hjälpa mig?

detta är mitt 4:e barn :)

Ja vi var på Ultraljud idag.
    Skulle vara i 19+5.
    Men hon mätte de till 18+3.

Huvudet är normal stort, likaså magen . MEN inte benen..
    De är nästan 2 veckor korta med måtten på huvud och mage.
    Hon fick Huvud och mage till 19+1. 
    Men benen till 17+2..

Så de vet inte vad och om de är något fel.

Pappan till barnet och hans ena dotter har något som heter 
    genetisk kortväxthet men de vet inte om de är.
    De sa att generellt så är alla bebisar upp till vecka 20 lika stora.

Så läkaren om 2 veckor ska avgöra om de är något fel eller dyl.
    De kunde inte heller se hela bilden på fyrkammar bilden på hjärtat så de måste kolla upp hjärtat en gång till.

Men annars verkade den må bra där inne sa BM.

Vi kollade inte upp könet så det får bli en överraskning denna gången!! 

NÅGON som varit med om detta eller känner någon som har det ??? 

Vill inte skrämmas men du frågar ju och det var en i tråden här för ett par dagar sedan som fick samma på sitt rul och när hon kom tillbaka så hade första barnmorskan mätt rätt att benen var för korta och hennes barn hade nån form av kortväxthet som gjorde att den inte kunde överleva så hon får avbryta. Men samtidigt innan hon fick klara besked och oroade sig så var det många som tröstade henne med att dom vart med om eller känt folk som vart med om samma sak att benen vart för korta på ultraljudet och ändå har det inte vart nåt fel på barnet utan bara felmätningar. Men håller tummarna att allt ser bra ut om 2 veckor!!!! :)
  • minjalin

Jag var hos barnmorskan imorn och allt såg bara bra ut. Mitt hb låg över 130 så det var kanon och bebis hjärtljud låg på 138 och slog så fint så :) Sen sa hon att min svullnad fram på blygdbenet på ena sidan, typ vid ljumsken kunde vara ett ljumskbråck, eller så kunde det vara som sjukgymnasten gissade ett svullet ledband med vätska runt. Oavsett så var det inget farligt men om jag får mer ont ska jag höra av mig. Hon gjorde anteckningar om min foglossning för det var tydligen bra att ha det dokumenterat om man skulle behöva sjukskrivas senare. Hon pratade igenom rul med mig och kollade måtten och så som stod och bekräftade att alla måtten såg jättebra ut och att bebis växte precis som den skulle, även om hon bekymrade sig för mig och undrade om jag åt ordentligt eftersom jag är så smal. Och jag äter så gott jag kan med glutenintolerans (Blir lätt lite enformig kost då och blir ju inte bättre när det är massa saker som ger en kväljningar) och dålig aptit och illamående som kommer och går lite som det vill även om det inte är lika illa som förut. Men försöker äta nyttigt i alla fall och med tanke på hur bra hb jag hade borde jag få i mig ganska bra och jag är ju ganska pigg och så nu så :) Har ju ändå gått upp 4 kg så still står jag ju inte. Sen tog hon alla mina sammandragningar på allvar och skickade en urinodling för säkerhetsskull så jag itne går med uvi för hon tyckte det var väldigt mycket med 30 st på en dag i vila. Men det var i alla fall inte farligt utan bara att det kunde vara jobbigt för mig och att en värmekudde kunde hjälpa när det är som mest. Sen kunde det bero på att livmodern växer väldigt mycket nu vilket den gör på mig tydligen för den hade dragit iväg väldigt. Hon trodde att de flesta av mina besvär med svullnad och åderbråck i underlivet och foglossningen och så skulle bli bättre när bebis flytta rupp lite, även om hon inte kunde lova så det känns ju positivt :)

• ccecy
    minjalin skrev 2011-08-27 08:52:40 följande:
    Jag var hos barnmorskan imorn och allt såg bara bra ut. Mitt hb låg över 130 så det var kanon och bebis hjärtljud låg på 138 och slog så fint så :) Sen sa hon att min svullnad fram på blygdbenet på ena sidan, typ vid ljumsken kunde vara ett ljumskbråck, eller så kunde det vara som sjukgymnasten gissade ett svullet ledband med vätska runt. Oavsett så var det inget farligt men om jag får mer ont ska jag höra av mig. Hon gjorde anteckningar om min foglossning för det var tydligen bra att ha det dokumenterat om man skulle behöva sjukskrivas senare. Hon pratade igenom rul med mig och kollade måtten och så som stod och bekräftade att alla måtten såg jättebra ut och att bebis växte precis som den skulle, även om hon bekymrade sig för mig och undrade om jag åt ordentligt eftersom jag är så smal. Och jag äter så gott jag kan med glutenintolerans (Blir lätt lite enformig kost då och blir ju inte bättre när det är massa saker som ger en kväljningar) och dålig aptit och illamående som kommer och går lite som det vill även om det inte är lika illa som förut. Men försöker äta nyttigt i alla fall och med tanke på hur bra hb jag hade borde jag få i mig ganska bra och jag är ju ganska pigg och så nu så :) Har ju ändå gått upp 4 kg så still står jag ju inte. Sen tog hon alla mina sammandragningar på allvar och skickade en urinodling för säkerhetsskull så jag itne går med uvi för hon tyckte det var väldigt mycket med 30 st på en dag i vila. Men det var i alla fall inte farligt utan bara att det kunde vara jobbigt för mig och att en värmekudde kunde hjälpa när det är som mest. Sen kunde det bero på att livmodern växer väldigt mycket nu vilket den gör på mig tydligen för den hade dragit iväg väldigt. Hon trodde att de flesta av mina besvär med svullnad och åderbråck i underlivet och foglossningen och så skulle bli bättre när bebis flytta rupp lite, även om hon inte kunde lova så det känns ju positivt :)
    Då får jag nog se vad min barnmorska säger nästa vecka. är i v20 nu och har inte gått upp något alls. ligger fortfrande på -3 ungefär, varken mått illa. Men även jag har glutenintorlereans så det kan ju vara i det de sitter!:) Men vad skönt att allt var bra med bebis!:)
  • LillaEko

Usch, sitter och skriver arbetsbeskrivningen som ska skickas med papprena om ansökan om graviditetspenning.
    Kommer ju bli en hel uppsats och då har jag bara valt att skriva om två av våra mer krävande schemaaktiviteter ur min synpunkt, bad och gympa/stretching på mattan...och så de vanliga aktiviteterna under en dag, mat och toalettbesök.
    Sen bara nämnt vad vi har mer på elevernas schema.

Ni andra som söker/har barn sen innan och sökt, hur långa blev era och vad arbetar ni med då?
    Fy vad jag hatar sådant här, har så svårt för att veta hur mycket och vad och hur man ska skriva. 

• jessielarsson
    LillaEko skrev 2011-08-27 09:01:57 följande:
    Usch, sitter och skriver arbetsbeskrivningen som ska skickas med papprena om ansökan om graviditetspenning.
    Kommer ju bli en hel uppsats och då har jag bara valt att skriva om två av våra mer krävande schemaaktiviteter ur min synpunkt, bad och gympa/stretching på mattan...och så de vanliga aktiviteterna under en dag, mat och toalettbesök.
    Sen bara nämnt vad vi har mer på elevernas schema.

Ni andra som söker/har barn sen innan och sökt, hur långa blev era och vad arbetar ni med då?
    Fy vad jag hatar sådant här, har så svårt för att veta hur mycket och vad och hur man ska skriva. 
    Jag jobbar som undersköterska på ett demensboende och jag skrev bara några rader. Chefen skrev 1 mening på sitt papper om förflyttning. Jag skrev att det är mycket tunga lyft och tunga vändnignar i säng. Mycket slag mot över och underkropp. Mcket spring och stress och inga rester under arbetspassen.
    Det ska nog inte vara några problem. Du behöver ju inte försöka få ner dina ord på dom få rader som finns. Skriv på et annat papper så behöver du inte välja dina ord så väl.
  • LillaEko

Jag skriver på datorn och har tänkt skicka det som bifogat dokument.
    Men är så rädd för att inte få igenom det eftersom arbetsplatsen är gymnasieskola. Även om vi på särskolan har mycket tunga lyft, slag och ev ibland kan ha elever som blir arga.
    För vad jag förstod skulle man beskriva arbetsdagen. Och vi har ju ett schema för alla dagar som alla elever, därför jag tror jag tycker det är så svårt kanske.
    På äldreboende vet många att det är tungt och så, men på en särskola är kanske inte lika många insatta?!?!

Har nu efter första veckan blivit nästan rädd för att jag inte ska få gp. Har ju tidigare inte känt något i kroppen, men nu efter en vecka har jag redan ont i svanken pga alla lyft och dumma arbetsställningar på golvet! 

Svar på tråden Januaribebis 2012