• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • MissT

Fy fasen vilket dåligt bemötande missable......du ringde ju för att du var orolig och ville kolla upp det, det gör dig absolut inte till en dålig förälder utan snarare tvärtom.

• Frökenolson
    missable skrev 2011-10-13 20:16:33 följande:
    Empa86 skrev 2011-10-13 20:02:43 följande:
    Fan vilket sjukt bemötande, såna människor ska inte jobba med service!
    Det är nog ingen fara ska du se:)
    JA blev skit sur! Jag menar, jag ringer ju för att kolla VAD som skulle kunna vara FEL? Är jag inte ansvarsfull då lixom! Det är full rulle i magen idag så hon har nog inte mått dåligt av det, tom bättre iom jag inte gått och spänt mig pga värken!!!

Om jag minns rätt så är det väl "farligast" i början, och man skall helst inte äta dem några månader innan för att det ökar risken för missfall tidigt i grav. nu är man ju såppas långt gången att barnet med högsta sannorlikhet klarar sej om det föds nu. så jag tror inte du ska oroa dej, tror inget kommer hända dej eller barnet.
    Vissa människor skall inte jobba med att ta hand om andra, vissa jobbar med sådant de brinner för och för att hjälpa, andra ser det som vilket jobb som helst, de vill bara ha betalt..

Don't worry be happy!
  • zatori

Bm ringde och enligt proverna såg allt okej ut. Hb:t var lite lågt fortfarande, men på uppgång efter att jag börjat med järntabletterna. Jag tog ett blodtryck på jobbet idag och det var 120/65 nu, så jag hoppas att det bara var något tillfälligt det därhöga trycket i tisdags!

• PrickenoGrodan
    missable skrev 2011-10-13 20:16:33 följande:
    Empa86 skrev 2011-10-13 20:02:43 följande:
    Fan vilket sjukt bemötande, såna människor ska inte jobba med service!
    Det är nog ingen fara ska du se:)
    JA blev skit sur! Jag menar, jag ringer ju för att kolla VAD som skulle kunna vara FEL? Är jag inte ansvarsfull då lixom! Det är full rulle i magen idag så hon har nog inte mått dåligt av det, tom bättre iom jag inte gått och spänt mig pga värken!!!

Vilket tråkigt bemötande! Jag frågade min man, han är gyn-läkare. Han sa att i början av graviditet finns risk för att ipren stör fosterutvecklingen. ( Fick en kompliserad förklaring om vad som händer). I senare graviditet ger man ibland ipren-liknande preparat under viss tid för att minska risken för missfall eller för tidig förlossning. Enligt min man är det ingen fara att du har tagit två iprentabletter. Hoppas att du känner dig lite lugnare!

Själv råkade jag ta fel glas i lördags och innan jag visste ordet av det hade jag råkat svälja en klunk ginotonic. Inte bra men, misstag händer.
  • Serendipitet
    coockiejar skrev 2011-10-13 16:41:57 följande:
    hej tjejer,

hoppas allt är bra med er :) utöver kramer, foglossning, syrebrist (andfåddhet :) ), och annat skoj... Jag är idag i vecka 28+3----hjäääälp vad tiden har dragit iväg och ändå känns det som en evighet kvar till lilleman ska ut. Sista 2 veckorna har jag känt att magen bara exploderat! Och då låg jag över kurvan sist hon mätte! Jag försökte mäta själv idag (SF-måttet) när livmodern var hård och JISSES jag fick det till 32 cm!!!! Jag hoppas verkligen att jag mätte fel! Jag har känt mig spänd i magen och lite som en ballong som e på väg att explodera om någon blådern in lite mer luft... Vore kul att höra vad ni fick för SF mått ni som varit och mätt redan? Jag hade 27 i vecka 25...ska till barnmorskan igen nästa vecka så då får jag veta vad jag har för mått nu...känns som att det kommer att ha växt massor. (Först ojjar man att man vill ha mage så det syns....sen ojjar man att magen är för stor :) )

I vecka 23+6 var jag hos BM och då mätte mitt SF-mått 24 cm (vet inte var på kurvan det placerar mig). Dock har min mage inte kommit till det stadiet där den exploderart än så jag önskar fortfarande stor mage ;) Ska tillbaka i vecka 29+4 för glukosbelastningen vet inte om de har någon kontroll samtidigt där?
  • fabler
    solala skrev 2011-10-13 14:25:14 följande:
    Vaknade inatt med kramp i vaden. JÖSSES! Det var den sjukaste kramp jag varit med om. Tips på hur jag förebygger och hanterar krampen när den kommer?
    satt dig upp och sätt ner fötterna i golvet, i värsta fall res dig upp. Sen kan du lägga dig ner och sova vidare. Jag fick idag tipset om att dricka ex. loka, ramlösa eller liknande så idag har jag handlat hem loka. Förut har jag fått tipset om att äta en banan och de funkade ett tag men inte nu... så nu äter jag banan och dricker loka. Plus att jag hört att en bordskniv under madrassen kan hjälpa (skrock kanske men har funkat på vissa så värt att testa de med). Sen har jag även hört att några oliver på kvällen kan hjälpa och då är de ju egentligen saltet de handlar om och de är samma sak med mineralvatten de är också salterna...!

Ja där har du de tips jag fått.
    elias är världens sötaste!!!
  • RaraS

En fråga, mina SD har nämligen börjar göra ont. Jag kände att något gjort ont igår, men kunde inte sätta fingret på vad det var och det var inte så mycket men ikväll har det verkligen gjort ont runt hela nedre delen av magen och magen blir stenhård. Det kommer och går hela tiden....lite otäckt tycker jag nästan.

Jag tänkte att jag kan ringa BM och fråga om det imorgon, känns bra att göra det innan helgen...eller överdriver jag? Är det någon som vet hur mycket ont det får göra för att vara normalt så att säga. Det har bara gjort ont på kvällen, igår kväll lite grann och nu ikväll mycket mer. Så det är ju inte så att det känns hela dagen...

Vänster äggledare bortopererad efter X, den 4/10-10. BF den 12/1-12?
  • marickan

Det är ju skrämmande vad olämpliga människor det verkar vara som svarar i telefon på den där Sjukvårdsrådgivningen. Herregud så ointelligent att kalla en orolig blivande mamma för dålig förälder. Jag tycker det är oerhört ansvarsfullt att ringa och kolla upp vad som skulle kunna hända när man misstänker att man gjort ett misstag. Ett sånt där bemötande kan ju göra att man inte ringer en annan gång när det kanske är mer angeläget. Usch så arg jag blir över sånt där!!!

• SFHelen

angående kramp i vadmuskeln kan jag rekomendera att du/ni försöker få tåna att peka mot naveln ;) brukar lätta lute då och sen äta exta magnesium tror jag de va min bm sa (solrosfrön har hög halt av det i alla fall)

• fabler
    SFHelen skrev 2011-10-13 21:32:41 följande:
    angående kramp i vadmuskeln kan jag rekomendera att du/ni försöker få tåna att peka mot naveln ;) brukar lätta lute då och sen äta exta magnesium tror jag de va min bm sa (solrosfrön har hög halt av det i alla fall)
    ja de e därför jag ställer mig upp för att räta ut. Har försökt tänka på  att "peka tårna mot naveln" men de blir tillt i huvudet på natten så jag får inte till de. Lättare att bara ställa sig upp och sen lägga sig igen !
    elias är världens sötaste!!!
Svar på tråden Januaribebis 2012