Åsa skrev 2011-05-20 11:07:15 följande:
"Problemet" med topless är att synen på om bara bröst är sexuellt utmanande eller ej inte är enhetlig ens i vår kultursfär. Där den ena ser en naturlig del av kroppen eller en födoautomat ser den andra en stark sexuell signal. Nu talar jag om stranden. Inne i stan kan mycket väl samma person som gärna solar topless tycka att det är sjaskigt eller utmanande med djupa urringningar eller genomskinliga kläder (situationsberoende tolkningar).
Jag håller med. Dock har jag den uppfattningen att topless har vait allmänt accepterat på badstränder under åtminstone 30 års tid i det här landet. Visst har det alltid funnits människor som inte tyckt om det, men för det stora flertalet har det varit OK.
För egen del kan jag förundras över att så många kvinnor tycker att andra kvinnors bara bröst är stötande. Ni har ju ett par egna allihop, det är bara hud och ett par bröstvårtor!
(Själv är jag gärna topless på stranden, men min fru brukar behålla överdelen på. Hon får göra som hon vill, hade hon tagit av sig till topless hade jag inte brytt mig om det. Inte heller stör jag mig på damer som har heltäckande dräkt på stranden, eller de som går runt endast iklädda bikinibyxor. Helt nakna människor däremot, njaee, där går nog min gräns. De bör söka sig till nudistbad.)