• mrfocus

Webhallen och deras metoder

Vill man ha ersättning för något som man har haft besvär med så säger de att de har inget ansvar utan det är tillverkarens ansvar!Då kan man ju undra vad har vi konsumentköpslagen till där det står att det är säljaren som är ansvarig och ska inte hänvisa till leverantör eller tillverkaren men det bryr de sig inte om alls.

• Svar på tråden Webhallen och deras metoder
  • Vickan I

Vi lämnade in vår kamera på webbhallen för reklamation. Inga problem och de såg till att den lagades och efter ngn vecka fick vi tillbaka den. Så olika kanske.

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • katalysator

Jag har inte heller haft något problem med dem. Har kunnat få både en trasig ritplatta och en trasig xbox-kontroll bytt utan problem. Mitt förslag är att du går dit igen och pratar med någon annan ur personalen.

• mrfocus

Detta gäller postorder!Och de har inget ansvar utan de hänvisar bara till tillverkaren och det är inte deras problem bara säger dem.Vill inte ha någon som helst kontakt mer med detta företaget då de bara säger saker de ska göra och ljuger för sina kunder.

• Tenshii

Kan du utveckla vad som har hänt? Svårt att bedömma något med din nuvarande beskrivning.

• mrfocus

Det är så här att jag har reklamerat en dator som är 2 månader gammal och då vill jag ha ersättning för de utgifter och besvär jag har haft med den för att jag inte kan andvända den som jag vill.
    Men de hävdar att det är inte deras problem utan det är tillverkans problem.
    Men jag hävdar ju att det är ju den som säljer varan som har ansvar för den och det som händer under garanti tiden.
    Och detsamma står det i konsumentköpslagen.
    Men det skiter de i fullständigt utan de bara hänvisar mig till tillverkaren.

• katalysator

Vad menar du med "ersättning för de utgifter och besvär jag har haft"? 

• EFI
    mrfocus skrev 2011-05-19 21:19:06 följande:
    Det är så här att jag har reklamerat en dator som är 2 månader gammal och då vill jag ha ersättning för de utgifter och besvär jag har haft med den för att jag inte kan andvända den som jag vill.
    Men de hävdar att det är inte deras problem utan det är tillverkans problem.
    Men jag hävdar ju att det är ju den som säljer varan som har ansvar för den och det som händer under garanti tiden.
    Och detsamma står det i konsumentköpslagen.
    Men det skiter de i fullständigt utan de bara hänvisar mig till tillverkaren.
    Du har rätt att få felet avhjälpt enligt KkL, men ersättning för andra grejor har du ingen given rätt till...
    Apple user since 1987
  • mrfocus

Det jag vill ha ersättning för är utlägg jag har haft som telefonsamtal!Har ringt med mobil och fått sitta och vänta ett antal minuter varje gång och utlägg för resor och porto.
    Enligt trygg ehandel så är säljaren skyldig att ersätta det som man har fått lägga ut för de besvär man har haft.

• EFI
    mrfocus skrev 2011-05-19 21:46:36 följande:
    Det jag vill ha ersättning för är utlägg jag har haft som telefonsamtal!Har ringt med mobil och fått sitta och vänta ett antal minuter varje gång och utlägg för resor och porto.
    Enligt trygg ehandel så är säljaren skyldig att ersätta det som man har fått lägga ut för de besvär man har haft.
    Jag känner inte till vad trygg ehandel säger sig gå i borgen för, men något reellt lagstöd finns det inte.
    Apple user since 1987
  • SVejsan

Så det reella lagstöd som Konsumentverket säger att det finns existerar inte - eller tolkar jag skrivningarna på deras webbplats uppåt väggarna ?

http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Skadestand/

http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Fel-pa-varan/

"Skadestånd

Du har enligt konsumentköplagen rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan eller försenad leverans. Rätten till skadestånd har du oavsett om köpet hävs eller om felet har blivit åtgärdat av säljaren. Skadeståndsgrundande kostnader kan vara:
    utlägg, som resor och transporter för att få felet avhjälpt, inkomstförluster, exempelvis på grund av att du måste ta ledigt från arbetet för att vänta på en reparatör och därmed fått avdrag på lönen, prisskillnad, det vill säga om du efter att ha hävt köpet tvingas betala mer för en motsvarande vara, andra förluster, som exempelvis en biljett till en bilfärja som du inte kunnat utnyttja för att det blivit fel på din bil.

Du har också rätt att få ersättning av säljaren om den felaktiga varan orsakar en skada på annan egendom som tillhör dig eller din familj, till exempel om en diskmaskin läcker vatten och skadar köksgolvet.

Om ersättningen blir orimligt betungande för säljaren kan den i undantagsfall jämkas. Man tar då hänsyn till firmans ekonomiska förhållanden samt firmans och kundens försäkringar. Generellt gäller att du måste vidta rimliga åtgärder för att begränsa förlusten eller skadan, till exempel inte förvärra ett fel på varan genom att använda den. Försummar du det får du betala motsvarande del av förlusten. Läs mer om skadestånd via länken till höger på den här sidan.

Tänk på

Du måste kunna styrka dina kostnader, till exempel genom intyg från arbetsgivare om löneavdrag, reparationskvitton med mera. Huvudregeln är alltså att säljaren ska ersätta dig för den skada som följer av fel eller leveransförsening. Men säljaren kan slippa betala skadestånd om följande förutsättningar är uppfyllda:
    Det ska finnas hinder att leverera en felfri vara, till exempel om ett helt parti av en bestämd vara har samma skada. Hindret ska ligga utanför säljarens kontroll. Säljaren skulle skäligen inte ha kunnat räkna med det. Säljaren kunde rimligtvis inte ha undvikit eller övervunnit följderna av hindret.

För att säljaren ska undgå skadeståndsansvar måste samtliga fyra krav vara uppfyllda."

Kolla med konsumentrådgivare...

Svar på tråden Webhallen och deras metoder