Så det reella lagstöd som Konsumentverket säger att det finns existerar inte - eller tolkar jag skrivningarna på deras webbplats uppåt väggarna ?
http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Skadestand/
http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Fel-pa-varan/
"Skadestånd
Du har enligt konsumentköplagen rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan eller försenad leverans. Rätten till skadestånd har du oavsett om köpet hävs eller om felet har blivit åtgärdat av säljaren. Skadeståndsgrundande kostnader kan vara:
utlägg, som resor och transporter för att få felet avhjälpt, inkomstförluster, exempelvis på grund av att du måste ta ledigt från arbetet för att vänta på en reparatör och därmed fått avdrag på lönen, prisskillnad, det vill säga om du efter att ha hävt köpet tvingas betala mer för en motsvarande vara, andra förluster, som exempelvis en biljett till en bilfärja som du inte kunnat utnyttja för att det blivit fel på din bil.
Du har också rätt att få ersättning av säljaren om den felaktiga varan orsakar en skada på annan egendom som tillhör dig eller din familj, till exempel om en diskmaskin läcker vatten och skadar köksgolvet.
Om ersättningen blir orimligt betungande för säljaren kan den i undantagsfall jämkas. Man tar då hänsyn till firmans ekonomiska förhållanden samt firmans och kundens försäkringar. Generellt gäller att du måste vidta rimliga åtgärder för att begränsa förlusten eller skadan, till exempel inte förvärra ett fel på varan genom att använda den. Försummar du det får du betala motsvarande del av förlusten. Läs mer om skadestånd via länken till höger på den här sidan.
Tänk på
Du måste kunna styrka dina kostnader, till exempel genom intyg från arbetsgivare om löneavdrag, reparationskvitton med mera. Huvudregeln är alltså att säljaren ska ersätta dig för den skada som följer av fel eller leveransförsening. Men säljaren kan slippa betala skadestånd om följande förutsättningar är uppfyllda:
Det ska finnas hinder att leverera en felfri vara, till exempel om ett helt parti av en bestämd vara har samma skada. Hindret ska ligga utanför säljarens kontroll. Säljaren skulle skäligen inte ha kunnat räkna med det. Säljaren kunde rimligtvis inte ha undvikit eller övervunnit följderna av hindret.
För att säljaren ska undgå skadeståndsansvar måste samtliga fyra krav vara uppfyllda."
Kolla med konsumentrådgivare...