• Anonym (?)

Barn i bara märkeskläder, pop, Villervalla osv

Jag har en förkärlek för pop, visste inte att det var ett lite "finare"  märke innan jag fick sonen. När han föddes fick han flera fina set från pop som jag verkligen gillar. Fina klara färger, håller bra i tvätten osv.

På föräldragruppen diskuterades barnkläder flitigt och de flesta ansåg att det var skryt att klä sina spädbarn i så pass dyra kläder. La mig aldrig i diskutionen...

Vad anser ni om föräldrar som bara klär sina barn i lite dyrare märkeskläder så som Polarn o Pyret, Villervalla och liknande?

• Svar på tråden Barn i bara märkeskläder, pop, Villervalla osv
  • Moonis

Själv är jag rätt snål så det blir mycket Lindex osv. och då halva reapriset helst. Köper i regel aldrig till ordinarie priser Tungan ute
    Men tycker även Molo, Moonkids, plastisock tex. har superfina kläder men då ska det va riktigt bra rea för att jag ska köpa. Pop har vissa fina plagg men bara ägt något enstaka jag köpt på tradera.

Man ska helt enkelt köpa dom kläderna man tycker är fina och har råd med, inget skryt i det anser jag. Tror det mest handlar om avundsjuka faktiskt. varför bry sig annars vad andra klär sina barn i.

Sen kan jag själv bli irriterad på mammor som blir sura över fläckar på sina märkeskläder på dagis. Är man rädd om vissa kläder så får man låta bli att klä på barnen det till dagis.

• VeraVera
    Anonym (?) skrev 2011-05-31 13:58:21 följande:
    Nu tror jag faktiskt inte han har ett enda randligt plagg från pop då, men men Flört
    Dom tycker jag faktiskt är rätt tråkiga Cool
    haha ja jag skojade bara, dom har massa annat snyggt också. De randiga känns som slitstarka dagiskläder
  • kmp
    071001 skrev 2011-05-31 13:55:12 följande:

Jag tycker att tex Pop har rätt fula kläder och således tycker jag inte att de är prisvärda alls. Handlar ingenting där. Däremot har dottern fått Pop i present nån gång och då använder vi de plaggen.

Håller med! Allt ser likadant ut hos PoP.

Själv lägger jag gärna ner pengar på kläder de skall ha en säsong, tex overall och vinterskor, men när det kommer till annat....nää.
    Är likadan när det gäller mig själv. Jag har hellre fem olika tröjor att variera mellan än en svindyr.
  • Moonis

Får nog påpeka att jag tycker Lindex kläder är snygga till barn så jag handlar ju inte där av ren snålhet bara

• Mollz

Min dotter har mycket sånt, men jag kan lika väl klä henne i lindex, kappahl osv.. Jag köper det jag tycker är fint helt enkelt..
    Jag kunde inte bry mig mindre om hur andra klär sina barn, och bara för att jag ser ett barn helt klätt i t.ex molo, hur ska jag veta att det är det enda h*n har?
    Okej då, jag kan störa mig lite på folk som envisas med att klä sina barn i opraktiska stumma kläder som inte är lekvänliga för fem öre.

• Anonym (Blandat)

Vi köper kläder som vi tycker om till vårt barn, svårare behövder det inte vara. Om det står Lindex eller Villervalla i nacken struntar jag i utan huvudsaken är att kläderna är fina (gärna Unisex), håller bra i tvätten och helst kan tvättas i 60 grader.  Ungar spiller ju och kladdar en hel del och tro det eller ej men man får faktiskt skita ner även en 200kr-tröja i vår familj

"Tyvärr" har jag märkt att vi handlar mer och mer märkeskläder och det beror mest på att kvaliteten överlag är mycket bättre. 100kr hit eller dit gör ingen skillnad för oss så väljer vi kläder vi tycker om och inte bara nästan tycker om. Ibland blir det Pop och ibland är det Gekås.

Jag har märkt att det här med barnkläder delar folk i tre läger. Vissa är jättefixerade av märken och tycker att pop-loggan är viktigast på hela plagget. Dessa föräldrar förstår jag mig inte på men alla får såklart tycka som dom vill. Andra bryr sig inte ett dugg om märken utan köper det som passar smaken och ekonomin bäst och inser att vissa gillar dyrare kläder och vissa gillar budgetkedjornas urbud. Ett tredje gäng kommer med direkta påhopp om att det "minsann duger lika bra med Lindex eller begagnade kläder" och att vi "bara köper märkeskläder för att vi vill skryta". Sånna påhopp blir jag faktiskt ledsen av men folk verkar inte förstå att det sårar.

• Anonym (?)

Vad gäller kvalité så tror jag inte det spelar så stor roll på så pass små barn. Nu köper jag bara det jag tycker är fint och tyvärr eller vad jag ska säga så verkar jag dras mot just pops plagg Flört som jag kan tycka är lite dyra jämfört med ex Lindex.

Men kan tänka mig att när det börjar gälla vinterkläder så kan jag shoppa lös med gott samvete för att det är plagg som ska användas mycket och behöver god kvalité? Och nu säger jag inte att det inte finns andra märken som håller bra för det gör det med säkerhet Skrattande

• Insatt

Ofta är ju just de kläder som du beskriver i trådstarten bättre i kvaliteten än hm och lindex. Mina syskonbarn har använt PoP som köptes till oss (föräldrar, mostrar, morbröder) när vi var små. Mitt ena syskonbarn har haft massor av Villervalla och de kläderna är som nya fast de tvättades mycket, inte noppiga och fortfarande fräsha i färgen. Sådant väger jag iaf in när jag köper kläder till mig så varför inte när man köper kläder till barn? Har man tänkt sig mer än ett barn kanske man t.o.m. sparar på det i längden, iaf om man är en sådan som inte vill klä sina barn i urtvättade trasor.
    Tänk om folk kunde bry sig lite mindre om andra och sluta lägga sig i så skönt det skulle vara! 

• Anonym

Köper ännu så länge nästan bara begagnat och då går vi helt på vad vi gillar för färger och modeller. Vi har PoP, HM och en massa konstiga märken som jag aldrig hört talas om förrut. Det kanske ändras med tiden men stl62 hinner inte bli särskillt slitet...

• R3becca

I många avseenden så får man vad man betalar för.
    Hade jag hört lite mer klirr i kassan varje månad så hade jag förmodligen köpt enbart villervalla, me&i, MeeToo och liknande.
    Nu har jag tyvärr inte sådana pengar att jag kan lägga stora summor på kläder.
    Istället handlar jag väldigt mycket begagnat och billigt (från t.ex. ellos) då jag känner att det inte svider lika mycket om kläderna enbart skulle hålla ett par veckor. (då har jag ju liksom råd att köpa nytt) 

Svar på tråden Barn i bara märkeskläder, pop, Villervalla osv