• Lindreas

3-åring strypt, lärarna frias.

www.aftonbladet.se/nyheter/article13135501.ab

I förra veckan fick han beskedet att åklagaren lägger ner undersökningen om vållande till annans död. Enligt åklagarens beslut har förskolelärarinnan inte brustit i sitt agerande på ett sådant sett att det är åtalbart.

Men pappan håller inte med och nu ska fallet överprövas.

– Jag anser att åklagaren har fel i sitt resonemang. Han menar att man inte kan begära att hon skulle ha bättre uppsikt än en vanlig förälder. Men jag har aldrig lämnat min treåring utan uppsikt i flera minuter, aldrig, säger han.

Jag fattar verkligen inte hur man tänker där. Jag håller helt med Martins pappa, det är ju SJÄLVKLART att man kan begära att en pedagog på förskolan ska ha bättre koll än "en vanlig förälder"! Som pedagog är man anställd för att ta hand om andras barn, man får betalt för att ha koll!

Blir så jäkla arg!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-09 09:55

Eftersom många förutsätter att jag inte gör det, så jo, jag jobbar på förskola själv, och har gjort det i många år.
  • Svar på tråden 3-åring strypt, lärarna frias.
  • Här och nu
    201201232 skrev 2011-06-08 10:40:19 följande:
    Här och nu skrev 2011-06-08 10:33:47 följande:
    Vad som tillhör allmänbildning är flytande o det finns fler än de med gröna spännen som är säkra. Intresse innebär inte att man få all info automatiskt o på högskolan lär man sig inte ett skit om säkerhet. Det gör man på praktiken.
    Då är utbildningen mycket sämre än jag trodde. 

Jag klipper in information om hjälmar från Konsumentverket och här står det klart och tydligt att hjälmarna har grönt spänne:

Vad är en småbarnshjälm?

Tekniskt sett är småbarnshjälmen en hjälm som uppfyller kraven i standarden för småbarnshjälmar, SS-EN 1080. Därigenom uppfylls också säkerhetskraven i EU-direktivet om personlig skyddsutrustning. Hjälmarna ska dessutom vara CE-märkta enligt samma direktiv.

Småbarnshjälmen kan beskrivas så här:

småbarnshjälmen är lämplig upp till sjuårsåldern vid olika typer av utomhusaktiviteter som t.ex. cykling och pulkaåkning

den har samma skyddsförmåga som andra sport- och fritidshjälmar men hakbandet har en utlösningsanordning för att minska risken att barnet ska fastna med hjälmen och bli hängande

den har ett grönt spänne eller hakband.

Har många gånger påtalat för skolan vad vi borde lära oss. Barnskötare har mycket mer utbildning i säkerhet.
  • Donum
    Här och nu skrev 2011-06-08 08:44:45 följande:
    Det handlar om samma kunskaper. Gillar man inte barn får man inte jobb i förskolan. Påstår du att du fick det? Berättade du att du inte gillade barn? Varför jobba där då? Det är omöjligt att jobba som nåt man inte är utbildad som. Ditt sista stycke är nåt du diktar upp som jag inte sagt, men det är tydligt att du mest pratar med dig själv.
    Vad handlar om samma kunskaper?
    Förskollärare och barnvakter?

Du har knappast kunskap om huruvida man får jobb eller inte i förskolan om man inte gillar barn. Självklart berättade jag det och - hör och häpna - det uppskattades att jag behandlar barn som enskilda individer, inte utifrån något allmänt barngillande. Det är min bestämda uppfattning att personer som säger att de gillar barn, inte är särskilt nogräknade och/eller intresserade av barn som individer. Annars skulle man inte klumpa ihop alla barn på det sätt man gör när man säger "Jag gillar barn." Det finns inget kriterie att man måste gilla barn. Man måste inte heller gilla tonåringar för att få jobb i en högstadieskola. Jag är socionom. Det betyder inte att jag gillar sociala problem. Jag gillar att arbeta för att lösa dem och se den utvecklingen. Du verkar blanda ihop vad man ska göra i sin yrkesroll med vad man själv gillar. 

Uppenbarligen är det inte omöjligt att jobba som något man inte är utbildad som. Barnskötare jobbar ju som "pedagoger" utan att vara pedagoger. 
  • Lavish
    Donum skrev 2011-06-08 10:44:59 följande:

Du har knappast kunskap om huruvida man får jobb eller inte i förskolan om man inte gillar barn. Självklart berättade jag det och - hör och häpna - det uppskattades att jag behandlar barn som enskilda individer, inte utifrån något allmänt barngillande. Det är min bestämda uppfattning att personer som säger att de gillar barn, inte är särskilt nogräknade och/eller intresserade av barn som individer. Annars skulle man inte klumpa ihop alla barn på det sätt man gör när man säger "Jag gillar barn." Det finns inget kriterie att man måste gilla barn. Man måste inte heller gilla tonåringar för att få jobb i en högstadieskola. Jag är socionom. Det betyder inte att jag gillar sociala problem. Jag gillar att arbeta för att lösa dem och se den utvecklingen. Du verkar blanda ihop vad man ska göra i sin yrkesroll med vad man själv gillar. 

Uppenbarligen är det inte omöjligt att jobba som något man inte är utbildad som. Barnskötare jobbar ju som "pedagoger" utan att vara pedagoger. 
    Håller helt med! Nu säger jag absolut inte att Här och Nu är sådan men det finns en del "Åhhh barn är sååå gulliga" som känns fruktansvärt respektlöst mot barnen. Som om de vore hamstrar eller nått liksom.
  • Busbellan

Det märks ganska tydligt om en pedagog inte gillar barn och av de pedagoger jag träffat är det just de som man tydligt märker att de inte ens tycker om barn som jag skulle vägra lämna mina barn till! Har jobbat med några såna pedagoger också och jag kan lova, alla i närheten, både vuxna och barn märke tydligt att barnen inte var omtyckta.

Mamma till Nora, August och Ella
  • Här och nu
    Lavish skrev 2011-06-08 10:56:44 följande:
    Håller helt med! Nu säger jag absolut inte att Här och Nu är sådan men det finns en del "Åhhh barn är sååå gulliga" som känns fruktansvärt respektlöst mot barnen. Som om de vore hamstrar eller nått liksom.
    Jag är absolut inte sån. Barn är gulliga på barns vis men samtidigt individer på gott o ont.
  • Här och nu
    Donum skrev 2011-06-08 10:44:59 följande:

Du läser bara vad du vill läsa o det lägger jag inte energi på.
  • finskaflikkan

Ååh fy satan. Ryser och mår illa när jag läste artikeln. Gråter
    Och självklart SKA förskolelärarn åtalas, hon e till för att se efter barnen, INTE att lämna dom ensamma för en minut ens. 
    Hoppas så att de går bra med överklagandet för föräldrarna!
    De här e ju hemskt.
    Vet hur de känns att bli av med ett barn! Och de e de värsta som finns!
    Och nu dessutom pga en olycka som KUNDE ha förhindrats om lärarinnan inte varit så j*vla okunnig.... Satan alltså....  

• Donum
    Här och nu skrev 2011-06-08 11:02:02 följande:
    Du läser bara vad du vill läsa o det lägger jag inte energi på.
    Erh..?
    Jag frågar dig vad du menar och jag svarar på dina frågor. Hur i hela friden får du det till att jag bara läser vad jag vill läsa?
    Låter snarare som att du försöker hitta en bakväg ut ur diskussionen. Fair enough. Har man inte på fötterna är det klokt att dra sig ur.  
  • Här och nu
    finskaflikkan skrev 2011-06-08 11:04:27 följande:
    Ååh fy satan. Ryser och mår illa när jag läste artikeln. Gråter
    Och självklart SKA förskolelärarn åtalas, hon e till för att se efter barnen, INTE att lämna dom ensamma för en minut ens. 
    Hoppas så att de går bra med överklagandet för föräldrarna!
    De här e ju hemskt.
    Vet hur de känns att bli av med ett barn! Och de e de värsta som finns!
    Och nu dessutom pga en olycka som KUNDE ha förhindrats om lärarinnan inte varit så j*vla okunnig.... Satan alltså....  
    Sätt dig in hur jobbet på en förskola ser ut o vilken utbildning man har där, innan du uttalar dig i så viktiga frågor. Suck!
  • sextiotalist

Varför är det så svårt att förstå att olyckor kan inträffa, att man inte alltid måste ha en syndabock. En tragisk olycka absolut.

Svar på tråden 3-åring strypt, lärarna frias.