• Lindreas

3-åring strypt, lärarna frias.

www.aftonbladet.se/nyheter/article13135501.ab

I förra veckan fick han beskedet att åklagaren lägger ner undersökningen om vållande till annans död. Enligt åklagarens beslut har förskolelärarinnan inte brustit i sitt agerande på ett sådant sett att det är åtalbart.

Men pappan håller inte med och nu ska fallet överprövas.

– Jag anser att åklagaren har fel i sitt resonemang. Han menar att man inte kan begära att hon skulle ha bättre uppsikt än en vanlig förälder. Men jag har aldrig lämnat min treåring utan uppsikt i flera minuter, aldrig, säger han.

Jag fattar verkligen inte hur man tänker där. Jag håller helt med Martins pappa, det är ju SJÄLVKLART att man kan begära att en pedagog på förskolan ska ha bättre koll än "en vanlig förälder"! Som pedagog är man anställd för att ta hand om andras barn, man får betalt för att ha koll!

Blir så jäkla arg!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-09 09:55

Eftersom många förutsätter att jag inte gör det, så jo, jag jobbar på förskola själv, och har gjort det i många år.
  • Svar på tråden 3-åring strypt, lärarna frias.
  • äppelmos

jag ser det som en tragisk olycka, som att barn trillar från rutchelkanan.... som pedagog gör man sitt bästa för att se alla men man har ju inte bara ett barn att hålla ögonen på heller!

dock gjorde hon fel i att lämna barnen själva om det nu var fallet.

• Flygfotogen

Det framgår inte särskilt mycket i detta fall. Min chef informerade oss om att det låg mer bakom och att det inte rörde sig om ett träd ens.

Varför hade inte föräldrarna gett sitt barn en korrekt hjälm utan någon gammal Jofa-hjälm med farligt spänne? Frågorna är ju många men jag tror helt enkelt inte att någon kan skyllas för detta. Som jag förstår det är det oklart om det ens rörde sig om fem minuter som barnet var obevakat och hade barnet haft rätt hjälm så hade hjälmen lossnat när barnet fastnade. Det som har hänt är en fruktansvärd olycka om att hitta en syndabock att peka ut skulle inte göra någonting bättre och det får inte pojken tillbaka.

• vampyria2
    Astarte skrev 2011-06-08 11:59:27 följande:
    I fem minuter, när de klättrar i träd? Obestämd
    Som var litet vi pratar om 85 cm alltså inte högre än ett vanligt köksbord, på fem min hinner en tre åring garanterat klättra upp på att så var sär skillnaden?
  • Astarte
    vampyria2 skrev 2011-06-08 12:12:28 följande:
    Som var litet vi pratar om 85 cm alltså inte högre än ett vanligt köksbord, på fem min hinner en tre åring garanterat klättra upp på att så var sär skillnaden?
    Skillnaden ligger så klart inte i om barnet står under trådet eller i det. Utan i om de är i lekrummet och sitter och ritar, eller utomhus överhuvudtaget. Framför allt är fem minuter för länge i alla lägen.
  • st elmos fire

Det finns väl en anledning till att dom hjälmarn inte säljs längre? Gröna spännen för att de ska knäppas upp och man inte ska kunna strypas. Så sades de på NTF information vi var på när vi fick våran stora tjej för två år sen. Det var en tragisk olycka och som någon sa, genom att hitta en syndare får man inye sitt barn tillbaka. Här i området ramlade en tvååring av en gunga för ca fem år sen, slog i huvudet o dog. Dvs maximal otur! Är de också fsk fel??

• Astarte
    st elmos fire skrev 2011-06-08 12:15:50 följande:
    Det finns väl en anledning till att dom hjälmarn inte säljs längre? Gröna spännen för att de ska knäppas upp och man inte ska kunna strypas. Så sades de på NTF information vi var på när vi fick våran stora tjej för två år sen. Det var en tragisk olycka och som någon sa, genom att hitta en syndare får man inye sitt barn tillbaka. Här i området ramlade en tvååring av en gunga för ca fem år sen, slog i huvudet o dog. Dvs maximal otur! Är de också fsk fel??
    Inte nödvändigtvis. Rättssystemet är ju nu en gång för alla inte bara till för att hitta syndabockar, utan för att fastslå vilka beteenden som är okej ok inte. Var går gränserna, vem bär ansvaret? Genom att fria personalen säger de att det är okej för personal att lämna treåringar ute i fem minuter medan de gör annat. Ett prejudikat som alla förskolor sedan kan följa.
  • Flygfotogen
    st elmos fire skrev 2011-06-08 12:15:50 följande:
    Usch så tragiskt! Jag tror att man i sin enorma sorg och chock i regel "behöver" en syndabock. Någon att rikta sin ilska och sitt hat emot. Så jag skulle inte bli förvånad om förskolan anmäldes för att det barnet avled inte bara för en utrednings skull utan för att hitta någon att ge skulden. Hursom så måste det ha varit fruktansvärt för alla inblandade.
  • Flygfotogen
    vampyria2 skrev 2011-06-08 12:12:28 följande:
    Som jag förstått det på info från kommunen så rörde det sig om en buske typ.
  • st elmos fire

Här i området var en pappa och badade med sin treårige son i vintras och släppte ögonen från honom fem minuter medan pojken gick till bubbelpoolen. En bubblande pool är ganska ström och pojken sögs under vattnet och drunknade. Ska vi döma pappan för vållande till annans död då? Ingen tycker väl att fsk läraren gjorde rätt men en sekunds otur och ouppmärksamhet. Man är inye mer än människa

Svar på tråden 3-åring strypt, lärarna frias.