• Dojdan

Ni som är helt emot abort, varför?

Jag är själv för abort. Jag anser att man ska kunna välja bort en graviditet om det är väldigt opassande då man är för ung, för ostabil mentalt eller ekonomiskt.. ja jag tycker helt enkelt att man ska få välja det själv.

Men ni som är emot abort, varför är ni det? Skulle ni tycka att det var fel oavsett hur garviditeten kommit till (jag tänker våldtäkt, incest mm)?

Berätta! 

• Svar på tråden Ni som är helt emot abort, varför?
  • Jennie med ie

För att jag anser att livet börjar vid befruktningen och att det är fel att medvetet agera så att ett påbörjat mänskligt liv avslutas. Och eftersom det då enligt mitt synsätt är lika mycket ett liv oavsett om det blev till av frivilligt eller ofrivilligt samlag och oavsett om kvinnan är 13 år eller 35 o s v så ja, jag tycker att det är fel oavsett.

• Lindis1974

Jennie med ie: om barnet i magen är svårt sjukt , någon blivit våldtagen eller så. Tycket du att det är lika fel då?

• Jennie med ie
    Lindis1974 skrev 2011-06-13 00:13:00 följande:
    Jennie med ie: om barnet i magen är svårt sjukt , någon blivit våldtagen eller så. Tycket du att det är lika fel då?
    Citerar mig själv:
    "Och eftersom det då enligt mitt synsätt är lika mycket ett liv oavsett om det blev till av frivilligt eller ofrivilligt samlag och oavsett om kvinnan är 13 år eller 35 o s v så ja, jag tycker att det är fel oavsett."
    Och om det ö h t finns chans till liv utanför livmodern, om än ett kort sådant, så ja jag tycker det är fel att avsluta det livet i förtid.
  • Dojdan
    Jennie med ie skrev 2011-06-13 00:11:16 följande:
    För att jag anser att livet börjar vid befruktningen och att det är fel att medvetet agera så att ett påbörjat mänskligt liv avslutas. Och eftersom det då enligt mitt synsätt är lika mycket ett liv oavsett om det blev till av frivilligt eller ofrivilligt samlag och oavsett om kvinnan är 13 år eller 35 o s v så ja, jag tycker att det är fel oavsett.
    Om man är helt oförmögen om att ta hand om sitt barn, tycker du då att adoption är ok?
  • Dojdan
    Jennie med ie skrev 2011-06-13 00:18:35 följande:
    Att lämna barnet för adoption? Ja.
    Ja, precis. Jag kanske uttryckte mig lite otydligt Tungan ute

Det är svårt för mig att förstå din tanke om en flicka blir våldtagen eller om hennes pappa förgriper sig på henne... då tycker jag att abort är det enda alternativet. Barnet är inte gjort av kärlek och inte önskat... 
  • Mikesh

Jag är emot abort jag är emot att gay får gifta sig jag är emot att dom får adoptera.. Oj ja det finns mycket sådant. Abort är framförallt för att jag personligen tycker det är mord. Hur liten tid man än burit det. Nav får helt enkelt tänka längre än näsan innan man har sex.

• Mariohn
    Jennie med ie skrev 2011-06-13 00:11:16 följande:
    Testa utbilda dig. En tumör börjar på samma vis- 
  • Dojdan
    Mikesh skrev 2011-06-13 00:28:58 följande:
    Jag är emot abort jag är emot att gay får gifta sig jag är emot att dom får adoptera.. Oj ja det finns mycket sådant. Abort är framförallt för att jag personligen tycker det är mord. Hur liten tid man än burit det. Nav får helt enkelt tänka längre än näsan innan man har sex.
    Men man tänker ju inte själv om man blir våldtagen?
Svar på tråden Ni som är helt emot abort, varför?