• Dojdan

Ni som är helt emot abort, varför?

Jag är själv för abort. Jag anser att man ska kunna välja bort en graviditet om det är väldigt opassande då man är för ung, för ostabil mentalt eller ekonomiskt.. ja jag tycker helt enkelt att man ska få välja det själv.

Men ni som är emot abort, varför är ni det? Skulle ni tycka att det var fel oavsett hur garviditeten kommit till (jag tänker våldtäkt, incest mm)?

Berätta! 

• Svar på tråden Ni som är helt emot abort, varför?
  • Jennie med ie
    Tonx skrev 2011-06-13 01:02:09 följande:
    Varför tycker du som du gör?
    Jag vill veta.
    Jag vet inte. Varför tycker jag att svamp är äckligt? Jag vet inte. Ingen jämförelse i övrigt, det är ju aningens skillnad på ämne, men varför man tycker och känner på ett visst sätt vet man ju inte alltid. Jag anser att livet startar vid befruktningen, någon annan logisk tidpunkt kan jag inte finna, och att det är fel att medvetet avsluta detta. _Varför_ jag anser det fel att avsluta liv kan jag faktiskt inte förklara. Och det är ju en åsikt jag delar med många, med skillnaden att de flesta inte anser att livet startar vid den tidpinkt jag anser att det gör det.
  • Dalton

Intressant diskussion men också intressant hur aggressiva folk blir på en gång. Det lär punktera hela diskussionen inom kort.
    Men innan dess, får jag fråga nån mot abort, är er ståndpunkt absolut, eller finns det tillfällen då abort kan tillåtas, tex om mamman riskerar att dö?

• Tonx
    Jennie med ie skrev 2011-06-13 01:05:42 följande:
    Jag vet inte. Varför tycker jag att svamp är äckligt? Jag vet inte. Ingen jämförelse i övrigt, det är ju aningens skillnad på ämne, men varför man tycker och känner på ett visst sätt vet man ju inte alltid. Jag anser att livet startar vid befruktningen, någon annan logisk tidpunkt kan jag inte finna, och att det är fel att medvetet avsluta detta. _Varför_ jag anser det fel att avsluta liv kan jag faktiskt inte förklara. Och det är ju en åsikt jag delar med många, med skillnaden att de flesta inte anser att livet startar vid den tidpinkt jag anser att det gör det.
    Nej, det är sant, man vet inte alltid varför man känner som man gör, jag kan ge många personliga exempel på det.

Jag håller med om att liv börjar vid befruktningen, liv för mig är levande organismer.
    Däremot tycker jag inte det är fel att avsluta liv. Och DET kan inte jag förklara.
  • Jennie med ie
    Dalton skrev 2011-06-13 01:10:07 följande:
    Intressant diskussion men också intressant hur aggressiva folk blir på en gång. Det lär punktera hela diskussionen inom kort.
    Men innan dess, får jag fråga nån mot abort, är er ståndpunkt absolut, eller finns det tillfällen då abort kan tillåtas, tex om mamman riskerar att dö?
    Vad som ska tillåtas eller inte tillåtas är ju inte upp till mig, jag kan bara säga vad jag anser rätt resp. fel. Och jag tycker inte att _risk_ för mammans liv och hälsa gör det rätt att avsluta det ofödda livet, bara om man _vet_ att hon inte klarar det. Men jag har stor förståelse för om man gör det valet...
  • Jennie med ie
    Tonx skrev 2011-06-13 01:10:13 följande:
    Nej, det är sant, man vet inte alltid varför man känner som man gör, jag kan ge många personliga exempel på det.

Jag håller med om att liv börjar vid befruktningen, liv för mig är levande organismer.
    Däremot tycker jag inte det är fel att avsluta liv. Och DET kan inte jag förklara.
    Nämen sedär
  • Tonx
    Red Velvet skrev 2011-06-13 01:03:08 följande:
    Jag anser inte att allting är svart eller vitt. Jag tycker det är hemskt att vissa tar lätt på abort eller att man struntar i att skydda sig med om man inte kan tänka sig att ta hand om ett barn (för det finns ju, i nödfall abort..).
    Jag har absolut en förståelse för att man vill göra abort om man blir våldtagen. Det handlar fortfarande om ett liv, men förståelse har jag. Jag tycker ändå att motivet bakom, moralen, spelar en stor del i människans val.
    Moral är rätt diffust ändå.
    Jag har gjort 3 aborter, och jag har varit relativt känslokallt inställd alla gångerna. Omoraliskt? Nja, jag tycker inte jag är det.
    Förutom våldtäkt etc, finns det något legitimt skäl för att göra abort?
  • Red Velvet
    Tonx skrev 2011-06-13 01:13:59 följande:
    Moral är rätt diffust ändå.
    Jag har gjort 3 aborter, och jag har varit relativt känslokallt inställd alla gångerna. Omoraliskt? Nja, jag tycker inte jag är det.
    Förutom våldtäkt etc, finns det något legitimt skäl för att göra abort?
    Moral är och har väl alltid varit relativt subjektivt. Många (de flesta) rättar sig efter normen, samhällets lagar och accepterar det eftersom man (naturligtvis) färgas av dessa. Normer förändras och det gör även människan. Däremot så finns det alltid de som avviker.
    Jag har en större förståelse för de som aborterar vid våldtäkt, vid fara för mammans liv eller vid ett väldigt skadat foster.
    Däremot innebär inte det att jag ser ner eller föraktar de som gör aborter av andra skäl. Alla gör vi våra egna val och det är inte upp till mig att döma.
    Däremot anser jag att det är korkat (handlingen) att bli gravid utan att försöka förhindra graviditet om man kan det.
    Som jag sa, allt är inte svart eller vitt. Jag tycker att det är hemskt om någon medvetet slår sina barn, jag tycker inte att det är hemskt om man viftar med armen för att peka och råkar smälla till barnet.
    Tanken bakom handlingen, tycker jag säger mer än själva handlingen många gånger.
  • Together90

Har du en stabil relation med en partner och ni har ett sånt kallat "normalt fungerande liv" då tycker jag det är fel att ta abort för att "tiden inte var rätt" för i dem här fallen brukar paret ialla fall sluta med att dem skaffar 1-2, 2,5 barn tillsammans!!
    Så jag kan inte förstå varför man väljer en abort för att sedan skaffa barn något år senare,,

Kan man stoppa snoppen där oskyddat och har man lite pli på läget så vet man vad som kan hända ifall snoppen inte har gummi även om du kanske käkar p-piller !
    Finns alltid en risk!
    Vill man verkligne inte ha barn får man alltid ha kondom för abort är inget preventilmedel!!!

Det finns många som verkar tro det!!

Sen tycker jag att gränsen för av bort ska minskas och om det ska göras senare en v.12 så ska det finnas en bra anledning som tex. fostermissbildningar eller våldtäkt ! 
    Men inte bara för att "tiden inte var rätt" !!!

Min son Oliwer föddes 10/9-09 || MA v9 10/4-11
  • lövet2

För mig är abort helt enkelt att döda en människa. Hur kan man inte vara emot det?

Å andra sidan är alternativet till en laglig och fri abort en massa olagligt dödande med ofta fruktansvärda konsekvenser. Med lagliga aborter är det åtminstone bara en person som dör. Med olagliga dör ofta båda två. Därför anser jag att abort fortfarande ska vara lagligt även om det i mina ögon är etiskt och moraliskt fel.

Svar på tråden Ni som är helt emot abort, varför?