Tonx skrev 2011-06-13 01:13:59 följande:
Moral är rätt diffust ändå.
Jag har gjort 3 aborter, och jag har varit relativt känslokallt inställd alla gångerna. Omoraliskt? Nja, jag tycker inte jag är det.
Förutom våldtäkt etc, finns det något legitimt skäl för att göra abort?
Moral är och har väl alltid varit relativt subjektivt. Många (de flesta) rättar sig efter normen, samhällets lagar och accepterar det eftersom man (naturligtvis) färgas av dessa. Normer förändras och det gör även människan. Däremot så finns det alltid de som avviker.
Jag har en större förståelse för de som aborterar vid våldtäkt, vid fara för mammans liv eller vid ett väldigt skadat foster.
Däremot innebär inte det att jag ser ner eller föraktar de som gör aborter av andra skäl. Alla gör vi våra egna val och det är inte upp till mig att döma.
Däremot anser jag att det är korkat (handlingen) att bli gravid utan att försöka förhindra graviditet om man kan det.
Som jag sa, allt är inte svart eller vitt. Jag tycker att det är hemskt om någon medvetet slår sina barn, jag tycker inte att det är hemskt om man viftar med armen för att peka och råkar smälla till barnet.
Tanken bakom handlingen, tycker jag säger mer än själva handlingen många gånger.