• Dojdan

Ni som är helt emot abort, varför?

Jag är själv för abort. Jag anser att man ska kunna välja bort en graviditet om det är väldigt opassande då man är för ung, för ostabil mentalt eller ekonomiskt.. ja jag tycker helt enkelt att man ska få välja det själv.

Men ni som är emot abort, varför är ni det? Skulle ni tycka att det var fel oavsett hur garviditeten kommit till (jag tänker våldtäkt, incest mm)?

Berätta! 

• Svar på tråden Ni som är helt emot abort, varför?
  • Jennie med ie
    Dojdan skrev 2011-06-13 00:22:27 följande:
    Ja, precis. Jag kanske uttryckte mig lite otydligt Tungan ute

Det är svårt för mig att förstå din tanke om en flicka blir våldtagen eller om hennes pappa förgriper sig på henne... då tycker jag att abort är det enda alternativet. Barnet är inte gjort av kärlek och inte önskat... 
    Barnet är kanske inte önskat av den som bär det, men kan bli det av någon annan. Oavsett anser jag det fel att bestämma att ett annat liv inte ska få fortsätta... det valet anser jag bara är rätt att ta när det gäller sitt eget liv.

Om man är emot abort med utgångspunkt från livets helighet så att säga så har jag tvärtom svårt att förstå att man kan göra skillnad utifrån omständigheterna under vilka detta liv blev till.
  • Mariohn
    Mikesh skrev 2011-06-13 00:28:58 följande:
    Jag är emot abort jag är emot att gay får gifta sig jag är emot att dom får adoptera.. Oj ja det finns mycket sådant. Abort är framförallt för att jag personligen tycker det är mord. Hur liten tid man än burit det. Nav får helt enkelt tänka längre än näsan innan man har sex.
    Är jag en mördare? Fint. Jag har spenderat mitt liv med att rädda liv. 
  • Mariohn
    Jennie med ie skrev 2011-06-13 00:30:35 följande:
    Barnet är kanske inte önskat av den som bär det, men kan bli det av någon annan. Oavsett anser jag det fel att bestämma att ett annat liv inte ska få fortsätta... det valet anser jag bara är rätt att ta när det gäller sitt eget liv.

Om man är emot abort med utgångspunkt från livets helighet så att säga så har jag tvärtom svårt att förstå att man kan göra skillnad utifrån omständigheterna under vilka detta liv blev till.
    Det kanske det är. Tills det är din fjortonåring som ska dö. För att hon blev våldtagen på vägen hem från skolan.  Är du av samma åsikt då? 
  • Dojdan

Om det var mord att göra abort så skulle det inte vara lagligt med abort.

• Muminstjej
    Jag är emot abort jag är emot att gay får gifta sig jag är emot att dom får adoptera.. Oj ja det finns mycket sådant. Abort är framförallt för att jag personligen tycker det är mord. Hur liten tid man än burit det. Nav får helt enkelt tänka längre än näsan innan man har sex.
    Blir man våldtagen spelar inte "tänka längre än näsan räcker" någon som helst roll!
  • Jennie med ie
    Dojdan skrev 2011-06-13 00:34:40 följande:
    Precis. Vad som är mord och inte är liksom inte öppet för personligt tyckande utan det styrs av lagtexten.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Dojdan skrev 2011-06-13 00:34:40 följande:
    Vilket enbart är relevant ur en juridisk synvinkel och inte en moralisk.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Jennie med ie
    Nav får helt enkelt tänka längre än näsan innan man har sex.
    Det är ju applicerbart på de fall där man själv valt att ha sex, men tyvärr förekommer ju graviditeter till följd av övergrepp också. Är det i de fallen inte "mord" enligt dig?
  • Mariohn
    Jennie med ie skrev 2011-06-13 00:38:18 följande:
    Det är ju applicerbart på de fall där man själv valt att ha sex, men tyvärr förekommer ju graviditeter till följd av övergrepp också. Är det i de fallen inte "mord" enligt dig?
    Och vi jävla mördare som blivit våldtagna?
  • Muminstjej

Det är tur vi har rätt att göra abort i detta land.
    Tänk annars på alla stackars barn som skulle födas med allvarliga sjukdommar och inte leva ett värdigt liv, utan bara vara sjuka, lida, ha ont, aldrig bli friska utan bara ligga där. Och alla dessa stackars kvinnor som skulle tvingas föda oönskade barn, efter tex. traumatiska händelser som incest och våldtäkt.
    Ibland måste man tänka längre än att ett litet knappt påbörjat liv avslutas, en annan människas liv kan faktiskt räddas tack vare rätten till abort. Jag anser att valet borde erbjudas alla, sen får var och en ta ställning. Vill du göra abort? Gör det! Vill du inte? Gör det då inte. Enkelt! Sen behöver man inte bry sig i hur andra gör.

Svar på tråden Ni som är helt emot abort, varför?