• Dojdan

Ni som är helt emot abort, varför?

Jag är själv för abort. Jag anser att man ska kunna välja bort en graviditet om det är väldigt opassande då man är för ung, för ostabil mentalt eller ekonomiskt.. ja jag tycker helt enkelt att man ska få välja det själv.

Men ni som är emot abort, varför är ni det? Skulle ni tycka att det var fel oavsett hur garviditeten kommit till (jag tänker våldtäkt, incest mm)?

Berätta! 

• Svar på tråden Ni som är helt emot abort, varför?
  • Angeeli

Oj, blev lite fel först.. =)
    I alla fall så vet jag inte riktigt om jag är för eller emot, någonstans mittemellan. Personligen tycker jag det känns fel. Men tycker att det är bra att det finns möjlighet. Samtidigt så vill jag säga att det ibland känns fel att säga "fri abort". Jag har gjort abort, fast hela mitt inre skrek NEJ NEJ.... Istället lät jag samhällets krav och pojkvännen styra mitt val. Då var jag inte så stark och visste inte vad jag gav mig in på. Har ångrat mig många gånger och känt mig som en usel människa, men samtidigt så tänker jag numera att min älskade son som jag har nu hade då aldrig funnits.... Och den tanken är hemsk...

Så vad säger man? Skitsvår fråga för mig. Tycker att vid övergrepp så är abort helt förståeligt, men abortlagen borde vara lite hårdare... V.22 liksom, det är ju horribelt.... och att träffa en kurator borde vara obligatoriskt för att förebygga "ofrivillig abort" pga. yttre påtryckningar....

• Mikesh

bara för att jag tycker det är mord och är helt emot abort så betyder det inte att lagen tycker det är mord... det är MIN åsikt...

Dock kan jag tycka att vid VÅLDTÄKT så är MORD okej!!

• Jennie med ie
    Mikesh skrev 2011-06-13 12:45:27 följande:
    bara för att jag tycker det är mord och är helt emot abort så betyder det inte att lagen tycker det är mord... det är MIN åsikt...

Dock kan jag tycka att vid VÅLDTÄKT så är MORD okej!!
    Som sagt, vad som är mord eller ej är inte öppet för personligt tyckande eftersom mord är ett juridiskt begrepp. Precis som det faktum att jorden inte är platt inte är öppet för personligt tyckande. Vissa saker ÄR bara, eller är inte. Däremot hurvida vissa saker _borde vara_ mord eller ej, DET är öppet för personligt tyckande.
  • Thuleslapper

Jag tycker inte att det är okej med abort.
    Om det har inträffat en traumatisk händelse (som här tas upp våldtäkt etc) så tycker jag att efter möte med läkare och kurator/ psykolog så ska man kunna få ett "special tillstånd" som är begrundat.
    Sen vid fara för mammans liv..... skulle en gravidiet innebära risk för livet skulle det också finnas en undantagsregel.

I all andra fall ska abort ej tillåtas tycker jag.
    Har man samlag får man räkna med att man kan bli gravid.
    Och vill man inte ha ett barn just då i livet så kan man adoptera bort det.
    Det finns nog med kvinnor i Sverige som aldrig får chansen att få egna barn, 

• ruby84

Det är ett liv från första stund!

• Tonx
    ruby84 skrev 2011-06-13 14:34:47 följande:
    Och?
    Är allt liv lika mycket värt?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    ruby84 skrev 2011-06-13 14:34:47 följande:
    Det påståendet betyder ingenting när det står själv.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • FlamingRed

Varför ska man lägga någon moralisk aspekt på det hela över huvudtaget?

Så länge inte vårdkostnader blir orimligt stora för samhället så kan väl folk få göra abort hur dom vill? 

• Red Velvet
    FlamingRed skrev 2011-06-13 23:57:59 följande:
    Varför ska man lägga någon moralisk aspekt på det hela över huvudtaget?

Så länge inte vårdkostnader blir orimligt stora för samhället så kan väl folk få göra abort hur dom vill? 
    Varför ska man lägga moraliska aspekter på något?
  • FlamingRed
    Red Velvet skrev 2011-06-13 23:58:41 följande:
    Varför ska man lägga moraliska aspekter på något?
    För att medvetna människor inte skall skadas eller behandlas orättvist.
Svar på tråden Ni som är helt emot abort, varför?