• Dojdan

Ni som är helt emot abort, varför?

Jag är själv för abort. Jag anser att man ska kunna välja bort en graviditet om det är väldigt opassande då man är för ung, för ostabil mentalt eller ekonomiskt.. ja jag tycker helt enkelt att man ska få välja det själv.

Men ni som är emot abort, varför är ni det? Skulle ni tycka att det var fel oavsett hur garviditeten kommit till (jag tänker våldtäkt, incest mm)?

Berätta! 

• Svar på tråden Ni som är helt emot abort, varför?
  • Lindis1974
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-06-14 16:21:55 följande:
    Om du hade läst (och förstått) det jag skrev så hade du insett att det inte handlar om att åsikter utan om hur du diskuterar. Du säger att det är kränkande men jag menar att det inte alls är kränkande så som det diskuteras här, det är i varje fall inte det som är syftet med diskussionen. Du säger också att "du vet inte hur det är förrän du har varit där", det kan mycket väl stämma men det är ingen invändning mot den moraliska positionen som förs fram i tråden.

Jag är för fri abort så det har ingen som helst betydelse för frågan. Det viktiga för mig är här hur man diskuterar frågan och jag tycker att din diskussionsteknik är undermålig.
    Ok då vet jag. Tackar för svaret,
  • lövet2
    Lindis1974 skrev 2011-06-14 15:41:41 följande:
    Sinnesförvirring?
    Om jag blir utsatt för (eller bevittnar) ett grovt brott, så kan jag tänka mig att jag får en chock och att jag inte fungerar särskilt rationellt. Tillfällig sinnesförvirring, med andra ord ...
  • hallonsweet
    lövet2 skrev 2011-06-14 17:19:15 följande:
    Om jag blir utsatt för (eller bevittnar) ett grovt brott, så kan jag tänka mig att jag får en chock och att jag inte fungerar särskilt rationellt. Tillfällig sinnesförvirring, med andra ord ...
    Så om man blir gravid av en våldtäkt och väljer att göra abort så anser du att man lider av sinnesförvirring? Tänk om det är det enda klara man vet då? Att man inte vill ha det svinets avkomma....

Jag kan inte förstå hur andra kvinnor kan vara emot abort när det gäller våldtäkter, ag kan verkligen inte förstå hur ni kan vara emot det. Män kan jag förstå för dem fattar inte bättre, men jag förväntade mig att ni kvinnor skulle tänka helt annorlunda. Det känns som att ni är helt oförmögna att sätta er in i en annan människas situation och känna empati för kvinnan i situationen. Ni säger att ni förstår aborten mer om det är våldtäkt, men ni tycker ändå det är fel.

Jag kan inte för mitt liv förstå hur ni kan tänka så dömmande...
  • Lindis1974

Tack för att du skriver det jag tänker Hallonsweet. Orkar knappt längre kommentera då jag tydligen har undermålig teknik för diskussioner ...

• hallonsweet
    Lindis1974 skrev 2011-06-14 19:33:00 följande:
    Tack för att du skriver det jag tänker Hallonsweet. Orkar knappt längre kommentera då jag tydligen har undermålig teknik för diskussioner ...
    Jag är säker på att de känner samma som oss, men det är ett tufft ämne och jag känner för de. Det går ju inte att ändra deras åsikter och det vill man ju inte. Men man blir så paff att folk faktiskt tänker på det viset så man måste som bombardera med flera frågor och situationer för att man ska bli övertygad om att de verkligen tycker som de gör. Helt ofattbart för mig att de tänker så, och lika ofattbart är det för de att vi tycker det är okey att göra abort.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    hallonsweet skrev 2011-06-14 19:27:18 följande:
    Så om man blir gravid av en våldtäkt och väljer att göra abort så anser du att man lider av sinnesförvirring? Tänk om det är det enda klara man vet då? Att man inte vill ha det svinets avkomma....
    Nej, det är inte det lövet2 menar, läs igen.
    Det går att förändra genom att angripa motståndarens position med sakargument istället för att prata om kränkningar och "du har inte upplevt det så du kan inte veta".
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Jennie med ie
    HannaS86 skrev 2011-06-14 14:31:17 följande:
    Jennie med ie svarade: "Du tror fel."

Nu när jag då frågar dig jennie om du blivit utsatt för det, gravid och fött barn  så svarar du nej. Hur fasen kan du då påstå att hallonsweet har fel när hon säger att hon tror det är omöjligt att dela din åsikt om man blivit utsatt för sexuella övergrepp??!?
    För att hon skrev om att ha blivit utsatt för sexuella övergrepp. Inte om att ha blivit våldtagen, gravid och fött barnet.
  • hallonsweet
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-06-14 19:37:29 följande:
    Nej, det är inte det lövet2 menar, läs igen.
    Det går att förändra genom att angripa motståndarens position med sakargument istället för att prata om kränkningar och "du har inte upplevt det så du kan inte veta".
    Fast det är ju det som lövet2 säger och även de andra. Visst är det chockartat att bli våldtagen men att kalla det för sinnesförvirring för att man väljer att göra abort är fel tycker jag. Det måste inte alls vara sinnesförvirring. Det är som att lövet2 inte kan förstå hur man kan välja att göra abort och därför använder ordet sinnesförvirring, för lövet2 finns det antagligen ingen annan förklaring.

Av ren nyfikenhet undrar jag vem av oss som är emot er som har kränkt er i denna debatt?

Visst behöver man inte vart med om en våldtäkt för att vara antingen för eller emot, men jag tvivlar på att en person som vart med om en våldtäkt kan dela åsikterna om att abort är fel om personen skulle bli gravid av våldtäkten. Jag tror att alla ni som är emot skulle ändra er om ni var med om en våldtäkt som ledde till en graviditet. Men det är bara vad jag tror.
  • lövet2
    hallonsweet skrev 2011-06-14 19:36:02 följande:
    Jag är säker på att de känner samma som oss, men det är ett tufft ämne och jag känner för de. Det går ju inte att ändra deras åsikter och det vill man ju inte. Men man blir så paff att folk faktiskt tänker på det viset så man måste som bombardera med flera frågor och situationer för att man ska bli övertygad om att de verkligen tycker som de gör. Helt ofattbart för mig att de tänker så, och lika ofattbart är det för de att vi tycker det är okey att göra abort.
    För mig är det ofattbart att du kan tro, att alla kvinnor som någonsin blivit våldtagna, ska ha samma åsikt i abortfrågan. Hur kan du ha fått för dig något så dumt?
  • hallonsweet
    Jennie med ie skrev 2011-06-14 19:38:41 följande:
    För att hon skrev om att ha blivit utsatt för sexuella övergrepp. Inte om att ha blivit våldtagen, gravid och fött barnet.
    Absolut, men det jag menar är att jag tror det kan räcka med att ha vart med om en våldtäkt för att vara för aborter som är en följd av en våldtäkt. Det ger lite mer möjlighet att sätta sig in i situationen om man blivit våldtagen.
Svar på tråden Ni som är helt emot abort, varför?