• Dojdan

Ni som är helt emot abort, varför?

Jag är själv för abort. Jag anser att man ska kunna välja bort en graviditet om det är väldigt opassande då man är för ung, för ostabil mentalt eller ekonomiskt.. ja jag tycker helt enkelt att man ska få välja det själv.

Men ni som är emot abort, varför är ni det? Skulle ni tycka att det var fel oavsett hur garviditeten kommit till (jag tänker våldtäkt, incest mm)?

Berätta! 

• Svar på tråden Ni som är helt emot abort, varför?
  • Jennie med ie
    Dohgon skrev 2011-06-14 09:45:19 följande:
    måste lägga in en fråga jag med.
    Om mamman i fråga precis när hon får reda på att hon är gravid även får reda på att hon själv troligen kommer att dö på kuppen om hon väljer att behålla, är det fortfarande då fel att göra abort? då väljer man ju att få barnet och att barnet inte kommer ha en mamma..
    Enligt mig: rätt om man vet att bara den ena kan överleva, fel om det "bara" finns en risk, stor eller liten. Men, förståelsen för valet abort är stor.
  • Nintendo

Jag är inte helt emot abort men tycker att det bara ska göras i nödfall.

Jag tycker att varje liv borde värnas om, även ofödda barns. Enligt mitt tyckte borde abort bara få göras under särskilda omständigheter, tex om barnet kommit till pga övergrepp och kvinnan känner att hon verkligen inte klarat att genomgå graviditeten, om barnet inte är friskt, om det finns risker för moderns hälsa osv.

Att avsluta barnets liv för att lindra ev. smärta/bekymmer för föräldrarna känns för mig helt fel. Det finns massor av barnlösa människor som barnet hade fått det jätte bra hos om föräldrarna inte kan/vill ta hand om det efter födseln och föräldrarna kan få stöd och hjälp under graviditetens gång om det skulle behövas.
    Jag tror dessutom att många kvinnor som idag har gjort abort hade blivit väldigt glada när dom väl haft barnet hos sig och valt att inte adoptera bort det och därför gjort dom en tjänst att inte ha något val. Många liv släcks nog helt i onödan!

Om det nu tvunget måste få göras abort utan några restriktioner som idag borde verkligen gränsen för hur långt fortskriden graviditeten får lov att vara minskas drastiskt! Max till vecka 12-13 och sen med särskild tillåtelse fram till vecka 15-16 typ. Att abortera ett barn över vecka 18 känns för mig väldigt skrämmande, det är ju en riktig liten bebis då!

Nej, jag tycker att det verkligen ska behövas mycket för att få släcka ett liv, hur litet och outvecklat det än är!

• HannaS86
    Jennie med ie skrev 2011-06-14 09:42:53 följande:
    Du tror fel.
    Så du har blivit utsatt för våldtäkt, gravid och fött barnet?
  • Lindis1974

Det går aldrig att veta hur man ska reagera innan man är i den situationen. Man kan tror att man ska känna på ett visst sätt men sen när du väl är det så reagerar man kanske helt annorlunda mot vad man trodde innan.

Att sitta och säga att det är mord med abort när en person gått igenom ex en väldtäkt eller att barnet är sjukt osv det är inget annat än kränkade. Du kan inte veta hur du regagerar när sådan beslut måste tas. Det är omöjligt.

• Dalton
    Lindis1974 skrev 2011-06-14 09:21:29 följande:
    Har du varit med om det själv ? En våldtäkt och blivit gravid?
    Att inte personligen ha erfarenheter kan inte diskvalificera till en åsikt. Se på det omvänt, då skulle t ex bara de som gjort abort ha rätt att ha åsikter om abort?
    Eller bara bilister ha åsikt om vägutbyggnad, bara brotslingar om lagar. Nej. Däremot har de med egen erfarenhet en historia att berätta som är väl värd att höra.
  • Lindis1974
    Dalton skrev 2011-06-14 12:22:04 följande:
    Att inte personligen ha erfarenheter kan inte diskvalificera till en åsikt. Se på det omvänt, då skulle t ex bara de som gjort abort ha rätt att ha åsikter om abort?
    Eller bara bilister ha åsikt om vägutbyggnad, bara brotslingar om lagar. Nej. Däremot har de med egen erfarenhet en historia att berätta som är väl värd att höra.
    Alla har rätt till åsiker har aldrig påstått något annat, men man kan inte veta hur man reagerar innan man är i en viss situation. Så fungerar människan.
  • lövet2
    Lindis1974 skrev 2011-06-14 12:21:40 följande:
    Det går aldrig att veta hur man ska reagera innan man är i den situationen. Man kan tror att man ska känna på ett visst sätt men sen när du väl är det så reagerar man kanske helt annorlunda mot vad man trodde innan.

Att sitta och säga att det är mord med abort när en person gått igenom ex en väldtäkt eller att barnet är sjukt osv det är inget annat än kränkade. Du kan inte veta hur du regagerar när sådan beslut måste tas. Det är omöjligt.
    Om någon skjuter min man, så vet jag inte hur jag reagerar. Däremot tar jag mig rätten att säga - helt utan erfarenhet av den situationen - att det vore fel av mig att skjuta mördarens helt oskyldiga barn.
    Nej, jag vet inte hur jag skulle reagera om min man blev skjuten, eftersom man gör ganska mycket konstigt när man är i chock och kanske fylld av hämndbegär. Men att jag är ett offer ger mig inte rätten att döda andra, helt oskyldiga personer.

Jag säger inte att "Jag skulle minsann aaaaldrig göra så!", eftersom det inte är något jag kan garantera. Däremot kan jag säga att "Det är fel att göra så!".
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Lindis1974 skrev 2011-06-14 12:21:40 följande:

Att säga att det är mord blir fel eftersom det är en juridisk betydelse. Men om vi nu sträcker ut det till den moralfilosofiska definitionen som är "dödande som inte är berättigat" (unjustifiable killing på engelska) så kan man mycket väl vara av åsikten att det handlar om mord, även om man går igenom/gått igenom en sådan sak själv.

Det är att ge uttryck för en moralisk position, det är knappast menat att kränka någon. Att oombedd säga det till någon som står inför valet är givetvis socialt inkompetent och rentav kränkande men det är ju den moraliska aspekten som diskuteras här och då måste man givetvis få ge uttryck för att "abort är (moraliskt) mord" utan att personer som du börjar prata om att det är kränkande eller kommer med invändningar som "du vet inte hur du reagerar".

Man kan mycket väl tycka att det är mord att göra en abort även om man själv gör det.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
Svar på tråden Ni som är helt emot abort, varför?