• Dojdan

Ni som är helt emot abort, varför?

Jag är själv för abort. Jag anser att man ska kunna välja bort en graviditet om det är väldigt opassande då man är för ung, för ostabil mentalt eller ekonomiskt.. ja jag tycker helt enkelt att man ska få välja det själv.

Men ni som är emot abort, varför är ni det? Skulle ni tycka att det var fel oavsett hur garviditeten kommit till (jag tänker våldtäkt, incest mm)?

Berätta! 

• Svar på tråden Ni som är helt emot abort, varför?
  • Sheldon

Jag tänker inte dra upp massa exempel på när det är "mer " berättigat att göra abort. Helt enkelt därför att från min synvinkel är skälet till aborten helt irrelevant. Jag är för fri abort, det är kvinnans val och hennes motivering är god nog oavsett vad den må vara. För mig är rätten till fri abort en grundpelare i ett samhälle som värnar mänskliga rättigheter och individens frihet. Den bakåtsträvande nykonservativa motvind som blåser här och var (särskilt på FL) ger jag inte mycket för.

Dumhet är en smittsam folksjukdom som med alla medel bör bekämpas!
  • Hjärtegryn

Har bara läst TS.

Jag är emot abort. Kan förstå långt gågna tankar på att inte ens abort skall vara tillåtet om man blir våldtagen. Livet i magen har inget att göra med hur det kom till. Men givetvis skall abort vara tillåtet vid våldtäkt. Incest = våldtäkt.

Däremot är jag i mina "vardags värderingar" mer liberal och tycker abortfrågan handlar om eget ansvar.
    Vill jag inte blir gravid så blir jag inte gravid.
    Alla vet hur ett barn blir till, alla vet att skydd inte alltid fungerar.

• HannaS86
    Jennie med ie skrev 2011-06-14 10:22:26 följande:
    Nej.
    hallonsweet skrev 2011-06-14 09:41:55 följande:
      jag tror det är omöjligt att dela er åsikt om man blivit utsatt för sexuella övergrepp.
    Jennie med ie svarade: "Du tror fel."

Nu när jag då frågar dig jennie om du blivit utsatt för det, gravid och fött barn  så svarar du nej. Hur fasen kan du då påstå att hallonsweet har fel när hon säger att hon tror det är omöjligt att dela din åsikt om man blivit utsatt för sexuella övergrepp??!?

Du kan ju inte veta om en person som blivit utsatt för och gått igenom just detta skulle dela din åsikt eller inte! Jag har aldrig fött barn, blivit våldtagen, förlorat en förälder mm och därför så utger jag mig aldrig för att veta hur någon som gått igenom det känner. Just för att jag inte vet hur det känns!!
  • HannaS86
    lövet2 skrev 2011-06-14 12:08:08 följande:
    Har du?
    Absolut inte. Det går inte att våldta en frivillig ;)
  • Lindis1974
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-06-14 12:36:07 följande:
    Att säga att det är mord blir fel eftersom det är en juridisk betydelse. Men om vi nu sträcker ut det till den moralfilosofiska definitionen som är "dödande som inte är berättigat" (unjustifiable killing på engelska) så kan man mycket väl vara av åsikten att det handlar om mord, även om man går igenom/gått igenom en sådan sak själv.

Det är att ge uttryck för en moralisk position, det är knappast menat att kränka någon. Att oombedd säga det till någon som står inför valet är givetvis socialt inkompetent och rentav kränkande men det är ju den moraliska aspekten som diskuteras här och då måste man givetvis få ge uttryck för att "abort är (moraliskt) mord" utan att personer som du börjar prata om att det är kränkande eller kommer med invändningar som "du vet inte hur du reagerar".

Man kan mycket väl tycka att det är mord att göra en abort även om man själv gör det.
    Åter igen har jag aldrig sagt att man inte få har sin åsikt, men jag har oxå min... och den är att man inte kan veta innan man varit med om det hur man regarerar. Att sitta innan och tycka och tänka massa saker får man gör som man vill med även om jag är mer öppen än så och väljer inte att uttala mig innan jag vet. Och det är min åsikt, du får ha din , och då måste även jag få ha min. Inget mer med det.
  • Lindis1974
    lövet2 skrev 2011-06-14 12:28:00 följande:
    Om någon skjuter min man, så vet jag inte hur jag reagerar. Däremot tar jag mig rätten att säga - helt utan erfarenhet av den situationen - att det vore fel av mig att skjuta mördarens helt oskyldiga barn.
    Nej, jag vet inte hur jag skulle reagera om min man blev skjuten, eftersom man gör ganska mycket konstigt när man är i chock och kanske fylld av hämndbegär. Men att jag är ett offer ger mig inte rätten att döda andra, helt oskyldiga personer.

Jag säger inte att "Jag skulle minsann aaaaldrig göra så!", eftersom det inte är något jag kan garantera. Däremot kan jag säga att "Det är fel att göra så!".
    Och om det händer dig så kanske du inte alls tycker att det är fel att göra så. Det kan du inte veta nu. Det är omöjligt.
  • lövet2
    Lindis1974 skrev 2011-06-14 14:47:36 följande:
    Och om det händer dig så kanske du inte alls tycker att det är fel att göra så. Det kan du inte veta nu. Det är omöjligt.
    Jag tycker det nu, och det är vad som räknas. Vad jag ev har för åsikter om 10 år eller vad jag har för åsikter just medan jag lider av tillfällig sinnesförvirring, det kan ingen sia om. Därför är det rätt meningslöst att spekulera om det.
  • lövet2
    HannaS86 skrev 2011-06-14 14:31:17 följande:
    Jennie med ie svarade: "Du tror fel."

Nu när jag då frågar dig jennie om du blivit utsatt för det, gravid och fött barn  så svarar du nej. Hur fasen kan du då påstå att hallonsweet har fel när hon säger att hon tror det är omöjligt att dela din åsikt om man blivit utsatt för sexuella övergrepp??!?

Du kan ju inte veta om en person som blivit utsatt för och gått igenom just detta skulle dela din åsikt eller inte! Jag har aldrig fött barn, blivit våldtagen, förlorat en förälder mm och därför så utger jag mig aldrig för att veta hur någon som gått igenom det känner. Just för att jag inte vet hur det känns!!
    Du blandar i hop äpplen och päron. Den ena frågan gällde om vilken åsikt en våldtagen kvinna kan tänkas ha. Den andra frågan gällde vilken åsikt en våldtagen, gravid kvinna som också fött barnet kan tänkas ha. Läs noggrannare nästa gång!
  • Lindis1974
    lövet2 skrev 2011-06-14 15:20:49 följande:
    Jag tycker det nu, och det är vad som räknas. Vad jag ev har för åsikter om 10 år eller vad jag har för åsikter just medan jag lider av tillfällig sinnesförvirring, det kan ingen sia om. Därför är det rätt meningslöst att spekulera om det.
    Sinnesförvirring?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Lindis1974 skrev 2011-06-14 14:46:18 följande:
    Åter igen har jag aldrig sagt att man inte få har sin åsikt, men jag har oxå min... och den är att man inte kan veta innan man varit med om det hur man regarerar. Att sitta innan och tycka och tänka massa saker får man gör som man vill med även om jag är mer öppen än så och väljer inte att uttala mig innan jag vet. Och det är min åsikt, du får ha din , och då måste även jag få ha min. Inget mer med det.
    Om du hade läst (och förstått) det jag skrev så hade du insett att det inte handlar om att åsikter utan om hur du diskuterar. Du säger att det är kränkande men jag menar att det inte alls är kränkande så som det diskuteras här, det är i varje fall inte det som är syftet med diskussionen. Du säger också att "du vet inte hur det är förrän du har varit där", det kan mycket väl stämma men det är ingen invändning mot den moraliska positionen som förs fram i tråden.

Jag är för fri abort så det har ingen som helst betydelse för frågan. Det viktiga för mig är här hur man diskuterar frågan och jag tycker att din diskussionsteknik är undermålig.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
Svar på tråden Ni som är helt emot abort, varför?