• TheLove

EC - Elimination Communication

Jag har precis börjat med en EC-light på min 6 veckors pojke och ser att det inte skrivs så mycket om ec på detta forum så jag skulle tycka att det var roligt om alla som pysslar med ec skulle samlas här och diskutera hur det går för våra barn!

Det spelar ingen roll om barnen är nyfödda eller ett par år, om de ec:at länge eller inte.

Här kan vi dela tankar, tips och idéer. Prata om med och motgångar och även saker som inte har med ec att göra...

• Svar på tråden EC - Elimination Communication
  • Meal

Tygblöjor har vi både billiga från www.alvababy.com och handgjorda formsydda från www.etsy.com och www.hyenacart.com. Har lite andra från kissaluvs och några jag inte minns vad de heter nu. Formsydda använder vi lanoliserade ullbyxor över, de är helt klart favorit. De har faktiskt ganska bra bambusblöjor från alvababy. De använder vi på natten nu.

• miljarden
    kixan skrev 2012-02-04 22:34:23 följande:
    får jag hoppa in och svara så är det iaf för min del färre missar när vi inte är hemma, jag är betydligt mer alert då.
    Så är det nog för oss också.
    Och vet vi att han kommer ha för roligt för att vilja gå på toan om han får välja backar vi upp med ett par träningsbyxor från typ imse vimse.
  • sagofröken

Vi har alltid haft ifall-att-blöja på bortaplan, men nu börjar jag våga gå över till träningsbyxor. Ni som kör helt blöjfritt även borta, hur hanterar ni missar? Jag är en sådan där nervös typ som skulle tycka det var jättejobbigt om det kom kiss på kompisarnas soffa eller i babygropen på öppna förskolan, och att det skulle spä på åsikterna om att det är knäppt att potta så små barn.

Igår skulle vi på barnkalas, och på väg upp i hissen kom min vad-ska-folk-tycka-nervositet. Jag satte på dottern en engångsblöja och bestämde att strunta i pottandet ett par timmar. Men hon sa till VARJE gång. Hur roligt hon än hade, hur mycket gott hon än hade framför sig, så tog hon kontakt med mig och gjorde kisstecknet. Fina unge... Jag fick så dåligt samvete för att jag oroar mig för vad andra föräldrar tycker. När de sa "Va, sitter hon redan på potta?!?" sa jag bara "Ja, hon är kissnödig".  Behöver ju inte vara svårare än så Glad

Jag tycker träningsbyxorna är superbra, har beställt fler nu. De blir så blöta att jag ser direkt utanpå byxorna att det kommit kiss (eller så kommer hon och pekar på att det är blött) men det blir inga pölar. Liiiite prassliga är Bright botsen i grenen, men annars tycker jag de känns som vanliga små underbyxor, mjuka och sköna. Om hon får vara naken hemma så kissar hon nästan garanterat på golvet. Verkar tycka det är jättetrevligt, till skillnad från att kissa i byxor/blöja.

Vi har börjat övergå till tygisar på natten nu, det börjar bli trist att slänga torra engångsblöjor (även om de inte blir kissade i blir de ju rätt sunkiga efter ett tag) och vi byter ju ändå alltid direkt om det blir en miss. 

• miljarden

Vår unge har precis fått prova på att inte äta på natten, och var då också torr på morgonen. Vågar inte ta av honom blöjan rakt av efter bara en torr natt, men däremot törs jag testa tygblöja i natt.

Sagofröken: Jag fattar vad du menar med nervositeten. Kan absolut känna press att det måste funka perfekt, men samtidigt, de är ju så små så det vore konstigt om de aldrig kissade på sig. Jag försöker alltid byta diskret, och är vi någonstans där jag känner mer press (öppna förskolan eller hos folk man inte känner jättebra eller snarare inte är helt säker på att de tycker det är lugnt om de får kiss på golvet) så har vi träningsbyxa på. Annars kör vi vanliga. Oftast funkar det ju utan olyckor (även om han varit lite halvdålig på att säga till själv senaste tiden).

• ddalia

Meal du som har alvas bambublöjor, har du även någon alva (eller som alva) fast i microfiber? Med microfiber inlägg? Om ja, är det bambu eller microfibern som suger åt mer och hur många lager är det på varje inlägg? Undrar om jag ska beställa några bambuinlägg till att ha på natten eller om det räcker med mina som jag har....

• carpediem1
    Meal skrev 2012-02-04 23:50:26 följande:
    Tygblöjor har vi både billiga från www.alvababy.com och handgjorda formsydda från www.etsy.com och www.hyenacart.com. Har lite andra från kissaluvs och några jag inte minns vad de heter nu. Formsydda använder vi lanoliserade ullbyxor över, de är helt klart favorit. De har faktiskt ganska bra bambusblöjor från alvababy. De använder vi på natten nu.
    Är ju helt ny på detta med tygblöjor, det känns som en djungel xD Vad jag förstår så köper man tygblöja och inlägg som man lägger i, har jag förståt det rätt? =)
    Hur många tygblöjor samt inlägg bör man köpa?
    Tycker det känns "lättare" att köpa tygböja så hon får använda det, eftersom jag tror att det skulle göra både mig och min sambo lite mer uppmärksamma =).
    sagofröken skrev 2012-02-05 21:05:02 följande:
    Vi har alltid haft ifall-att-blöja på bortaplan, men nu börjar jag våga gå över till träningsbyxor. Ni som kör helt blöjfritt även borta, hur hanterar ni missar? Jag är en sådan där nervös typ som skulle tycka det var jättejobbigt om det kom kiss på kompisarnas soffa eller i babygropen på öppna förskolan, och att det skulle spä på åsikterna om att det är knäppt att potta så små barn.

Igår skulle vi på barnkalas, och på väg upp i hissen kom min vad-ska-folk-tycka-nervositet. Jag satte på dottern en engångsblöja och bestämde att strunta i pottandet ett par timmar. Men hon sa till VARJE gång. Hur roligt hon än hade, hur mycket gott hon än hade framför sig, så tog hon kontakt med mig och gjorde kisstecknet. Fina unge... Jag fick så dåligt samvete för att jag oroar mig för vad andra föräldrar tycker. När de sa "Va, sitter hon redan på potta?!?" sa jag bara "Ja, hon är kissnödig".  Behöver ju inte vara svårare än så Glad

Jag tycker träningsbyxorna är superbra, har beställt fler nu. De blir så blöta att jag ser direkt utanpå byxorna att det kommit kiss (eller så kommer hon och pekar på att det är blött) men det blir inga pölar. Liiiite prassliga är Bright botsen i grenen, men annars tycker jag de känns som vanliga små underbyxor, mjuka och sköna. Om hon får vara naken hemma så kissar hon nästan garanterat på golvet. Verkar tycka det är jättetrevligt, till skillnad från att kissa i byxor/blöja.

Vi har börjat övergå till tygisar på natten nu, det börjar bli trist att slänga torra engångsblöjor (även om de inte blir kissade i blir de ju rätt sunkiga efter ett tag) och vi byter ju ändå alltid direkt om det blir en miss. 
    Åh gud, jag känner likadant xD Har tagit på henne blöja när vi åker till vänner och till svärföräldrarna.
    Var hos min mamma i helgen, då hade jag ingen blöja på henne. Min ena syster var också på besök med sin dotter som fyller 3 (hon har inte tagit tag i att pott-träna, utan började först med det nu i helgen), och de skämtade båda två om att jag "var rolig som ska vara så extrem". Och de förstod inte riktigt varför hon "var tvungen" att vara blöjfri redan nu... Jag försökte förklara lite för dem, men tror ändå de tyckte det var lite ovanligt. Och undrade var det var "för nytt" jag hade läst... 

• sagofröken
    carpediem1 skrev 2012-02-08 12:52:49 följande:
    Är ju helt ny på detta med tygblöjor, det känns som en djungel xD Vad jag förstår så köper man tygblöja och inlägg som man lägger i, har jag förståt det rätt? =)
    Hur många tygblöjor samt inlägg bör man köpa?
    Tycker det känns "lättare" att köpa tygböja så hon får använda det, eftersom jag tror att det skulle göra både mig och min sambo lite mer uppmärksamma =).
    Tips, i Tygblöjetråden finns superbra råd från riktiga tygblöjeproffs! Läser man igenom trådstarten är det lättare att hänga med Skrattande www.familjeliv.se/Forum-11-269/m51407098.html
    carpediem1 skrev 2012-02-08 12:52:49 följande:
    Åh gud, jag känner likadant xD Har tagit på henne blöja när vi åker till vänner och till svärföräldrarna.
    Var hos min mamma i helgen, då hade jag ingen blöja på henne. Min ena syster var också på besök med sin dotter som fyller 3 (hon har inte tagit tag i att pott-träna, utan började först med det nu i helgen), och de skämtade båda två om att jag "var rolig som ska vara så extrem". Och de förstod inte riktigt varför hon "var tvungen" att vara blöjfri redan nu... Jag försökte förklara lite för dem, men tror ändå de tyckte det var lite ovanligt. Och undrade var det var "för nytt" jag hade läst... 
    Löjligt att det ska behöva vara så... Man får väl jobba med sig själv, att inte bli osäker - alla gör ju det som de anser bäst för sitt barn. Jag tycker det är konstigt att få höra att vi eller dottern är "duktiga". Jag har då aldrig sagt åt någon annan att den är duktig för att den byter blöja på sitt barn... Det är ju bara något man gör. På olika sätt.

Åh,  min lilla tokunge var så bedårande i morse! Efter TVÅ TORRA DYGN (ja, min iphone-app säger att vi hade 21 träffar på raken) så hade vi en miss när jag höll på och fixade efter frukost. Hon kom och pep och visade att trosorna var alldeles blöta. Så jag tvättade av henne, bytte trosor, och började leta efter pölen - men hittade den inte! "Men VAR kan kisset vara?" sa jag förbryllat. Då tassade hon fram till sopskåpet, öppnade och pekade. Och visst sjutton, där inne i sopskåpet hade hon satt sig och kissat! Privat och bra Skrattande
  • Meal
    ddalia skrev 2012-02-06 20:55:08 följande:
    Meal du som har alvas bambublöjor, har du även någon alva (eller som alva) fast i microfiber? Med microfiber inlägg? Om ja, är det bambu eller microfibern som suger åt mer och hur många lager är det på varje inlägg? Undrar om jag ska beställa några bambuinlägg till att ha på natten eller om det räcker med mina som jag har....

Jag har vanliga alva-blöjor också i microfiber ja, och det är stor skillnad. Bambus suger mycket bättre. Hade aldrig kunnat ha de vanliga på natten. Nu har vi bambusblöjan med de två tillhörande bambusinläggen i pluss ett vanligt inlägg. Jag hade definitivt köpt bambusinlägg om jag var dig.

Det har fortsatt vara lyckat att byta blöja på natten, men de sista nätterna säger han till efter han har kissat så då har han inte kissat på pottan.

• fågelungarna

Alltså, vad är det med magläge egentligen? Jag kör väl lite blandning mellan ec/ec-light här hemma. Ibland går det bättre och ibland sämre. Bebisen är 6,5 månad och vi har haft ett par dagar där mycket kommer rätt, bara två-tre olyckor per dag. Han kan hålla sig långa stunder när han sitter på golvet, när han sitter i mitt knä, när vi gör saker etc. Men lägger jag honom på mage så kommer det kiss inom ett par minuter, även om han är hyfsat nykissad. Knasigt!

Och jag läste här ovan att någon funderade kring om man missar mer när man är hemifrån. Ännu så länge har jag haft mindre fokus på pottning om vi är borta, men märker tendenser hos sonen precis som hur storasyster funkade. Är vi borta, alternativt om vi har spännande besök, så håller han sig betydligt bättre. Jag har blöjan på i två timmar, och tänker att nu ska jag byta en dyngsur tygis. Så öppnar man och den är helt torr, varefter han kissar rejält på potta. Med storasyster var det likadant.

• kixan
    fågelungarna skrev 2012-02-13 20:30:36 följande:
    Alltså, vad är det med magläge egentligen? Jag kör väl lite blandning mellan ec/ec-light här hemma. Ibland går det bättre och ibland sämre. Bebisen är 6,5 månad och vi har haft ett par dagar där mycket kommer rätt, bara två-tre olyckor per dag. Han kan hålla sig långa stunder när han sitter på golvet, när han sitter i mitt knä, när vi gör saker etc. Men lägger jag honom på mage så kommer det kiss inom ett par minuter, även om han är hyfsat nykissad. Knasigt!
    Det trycker väl på blåsan, så har båda mina varit, men första mer tydligt än andra. Lite lagom irriterande ibland.. Cool
    A -03, F -05, V -10 - karinkristina.wordpress.com -
Svar på tråden EC - Elimination Communication