Meal skrev 2012-02-04 23:50:26 följande:
Tygblöjor har vi både billiga från
www.alvababy.com och handgjorda formsydda från
www.etsy.com och
www.hyenacart.com. Har lite andra från kissaluvs och några jag inte minns vad de heter nu. Formsydda använder vi lanoliserade ullbyxor över, de är helt klart favorit. De har faktiskt ganska bra bambusblöjor från alvababy. De använder vi på natten nu.
Är ju helt ny på detta med tygblöjor, det känns som en djungel xD Vad jag förstår så köper man tygblöja och inlägg som man lägger i, har jag förståt det rätt? =)
Hur många tygblöjor samt inlägg bör man köpa?
Tycker det känns "lättare" att köpa tygböja så hon får använda det, eftersom jag tror att det skulle göra både mig och min sambo lite mer uppmärksamma =).
sagofröken skrev 2012-02-05 21:05:02 följande:
Vi har alltid haft ifall-att-blöja på bortaplan, men nu börjar jag våga gå över till träningsbyxor. Ni som kör helt blöjfritt även borta, hur hanterar ni missar? Jag är en sådan där nervös typ som skulle tycka det var jättejobbigt om det kom kiss på kompisarnas soffa eller i babygropen på öppna förskolan, och att det skulle spä på åsikterna om att det är knäppt att potta så små barn.
Igår skulle vi på barnkalas, och på väg upp i hissen kom min vad-ska-folk-tycka-nervositet. Jag satte på dottern en engångsblöja och bestämde att strunta i pottandet ett par timmar. Men hon sa till VARJE gång. Hur roligt hon än hade, hur mycket gott hon än hade framför sig, så tog hon kontakt med mig och gjorde kisstecknet. Fina unge... Jag fick så dåligt samvete för att jag oroar mig för vad andra föräldrar tycker. När de sa "Va, sitter hon redan på potta?!?" sa jag bara "Ja, hon är kissnödig". Behöver ju inte vara svårare än så
Jag tycker träningsbyxorna är superbra, har beställt fler nu. De blir så blöta att jag ser direkt utanpå byxorna att det kommit kiss (eller så kommer hon och pekar på att det är blött) men det blir inga pölar. Liiiite prassliga är Bright botsen i grenen, men annars tycker jag de känns som vanliga små underbyxor, mjuka och sköna. Om hon får vara naken hemma så kissar hon nästan garanterat på golvet. Verkar tycka det är jättetrevligt, till skillnad från att kissa i byxor/blöja.
Vi har börjat övergå till tygisar på natten nu, det börjar bli trist att slänga torra engångsblöjor (även om de inte blir kissade i blir de ju rätt sunkiga efter ett tag) och vi byter ju ändå alltid direkt om det blir en miss.
Åh gud, jag känner likadant xD Har tagit på henne blöja när vi åker till vänner och till svärföräldrarna.
Var hos min mamma i helgen, då hade jag ingen blöja på henne. Min ena syster var också på besök med sin dotter som fyller 3 (hon har inte tagit tag i att pott-träna, utan började först med det nu i helgen), och de skämtade båda två om att jag "var rolig som ska vara så extrem". Och de förstod inte riktigt varför hon "var tvungen" att vara blöjfri redan nu... Jag försökte förklara lite för dem, men tror ändå de tyckte det var lite ovanligt. Och undrade var det var "för nytt" jag hade läst...