• TheLove

EC - Elimination Communication

Jag har precis börjat med en EC-light på min 6 veckors pojke och ser att det inte skrivs så mycket om ec på detta forum så jag skulle tycka att det var roligt om alla som pysslar med ec skulle samlas här och diskutera hur det går för våra barn!

Det spelar ingen roll om barnen är nyfödda eller ett par år, om de ec:at länge eller inte.

Här kan vi dela tankar, tips och idéer. Prata om med och motgångar och även saker som inte har med ec att göra...

• Svar på tråden EC - Elimination Communication
  • sagofröken

Looreena: roligt att det går åt rätt håll! Angående kalsipper beror det nog på hur tajta de är, men när man sett hur enkelt en korv smiter ner längs ett byxben och hamnar under en barnfot så skulle man kanske satsa på y-front Glad

Miljarden: Visst är det lustigt att tecknandet bara kan komma forsande så där? Kan han säga några ord också? Knepigt när man inte har samma inställning till blöja/ec som den andra föräldern, verkar som att vi är många som har det lite så...

Ddalia: Samsover ni/sover i samma rum? Vi har dottern i eget rum för hon är så himla lättväckt, så man får vara snabb som en iller för att hinna kissa henne när hon vaknar (1-3 gånger per natt).

Här har vi haft en miss idag och en miss igår (trots att vi var på buss, flyg och taxi i typ 12 timmar!) Det har tecknats i princip varje gång. Och gaaanska många extragånger, Lillan har verkligen förstått att om man gör toatecken slipper man ur tråkiga situationer... Några tips om det? Som vi gör nu tar vi henne på potta/toa varje gång men återgår sedan till exakt det vi höll på med (oftast mitt i en måltid), om så bara någon minut.

• Asko

Kul att snubbla över denna tråd! Har tre barn och har EC:at dom två äldsta och håller nu på med den minsta som är 4 månader Glad

Vi är några stycken som startat en FB-grupp som heter EC-Sverige, kom gärna dit och prata EC också Glad

• miljarden
    sagofröken skrev 2012-01-19 20:51:02 följande:
    Looreena: roligt att det går åt rätt håll! Angående kalsipper beror det nog på hur tajta de är, men när man sett hur enkelt en korv smiter ner längs ett byxben och hamnar under en barnfot så skulle man kanske satsa på y-front Glad

Miljarden: Visst är det lustigt att tecknandet bara kan komma forsande så där? Kan han säga några ord också? Knepigt när man inte har samma inställning till blöja/ec som den andra föräldern, verkar som att vi är många som har det lite så...

Ddalia: Samsover ni/sover i samma rum? Vi har dottern i eget rum för hon är så himla lättväckt, så man får vara snabb som en iller för att hinna kissa henne när hon vaknar (1-3 gånger per natt).

Här har vi haft en miss idag och en miss igår (trots att vi var på buss, flyg och taxi i typ 12 timmar!) Det har tecknats i princip varje gång. Och gaaanska många extragånger, Lillan har verkligen förstått att om man gör toatecken slipper man ur tråkiga situationer... Några tips om det? Som vi gör nu tar vi henne på potta/toa varje gång men återgår sedan till exakt det vi höll på med (oftast mitt i en måltid), om så bara någon minut.
    Smultronmjölk: Vår son säger "titta" som ända ord, men verkar inte riktigt förstå exakt vad det betyder, så muntligt är han väldigt lite verbal.
    Kul att det går så bra för er! Jag tror ni gör rätt beträffande extratecknandet, och jag tror att det går över. Vår unge höll ju på med det ett par dagar men inte längre.
  • ddalia

Så glad att tjejen accepterar pottan nu. Hon t o m bajsade i den idag. Mina föräldrar har lyckats också, tar henne till pottan och sågör hon sitt där, varje gång idag.

Sagofröken: Ja, vi sover i samma rum, halva natten i egen säng, halva samsover vi. Men hon vaknar inte lätt. Bara när hon är kissnödig eller hungrig. Jag har börjat vakna svårt också och missar ofta hennes första "jag-är-kissnödig"-gnäll vilket ofta leder till att hon hinner kissa i blöjan. Så vi hamnar i otakt vilket i sin tur leder till att hon vaknar oftare sen och kissar på sig igen... ond cirkel, men den sista veckan har varit ca varannan natt torr. Ganska bra för oss Skrattande Försöker inte ge mycket att dricka efter 18, är jag hemma blir det en amning runt 17-18. Sen ser jag till att hon kissar bra innan hon går och lägger sig. Väntar hellre 10-15 min extra än att lägga henne utan att ha kissat.

Loreena: jag håller med sagofröken - y-front först, sen när ni är helt "olycksfria" så lan ni tänka om. Bajs kan verkligen rulla/glida hur bra som helst. Om det inte hamnar  under en fot, blir det leksak ganska fort!

• carpediem1

Hoppas in i den här tråden ;) 

Har en dotter på snart 9 månader, funderat över EC ett tag, men tog väl egentligen först tag i det "på riktigt" igår eftermiddag, och lyckades få henne att kissa i toaletten 6 av 8 gånger =) 

Tyckte dock hon kissade väldigt ofta och lite, (gick till toan ca var 20:e min, och hon kissade varje gång) kan det bero på att hon haft blöja så "länge" eller räknas det som normalt? 
    Sedan märker jag inte heller några tydliga tecken på att hon ska kissa, men det kanske kommer när vi båda börjat vänja oss? =)

Försökte få henne att kissa på toaletten i morse, men jag hann inte dit i tid ;)

Kör bara med EC under dagen, på natten har hon blöja. =) 

• miljarden

carpediem1: vår son kissade också ofta i början. Det blir glesare med tiden. Vi märkte t ex stor skillnad när han började äta och inte drack mjölk var tredje timme längre, men jag tror även att det handlar om vana som du säger.
    Han har heller inte visat tecken, förrän han började just teckna att han gick på toa/ville gå på toa och det var för kanske någon månad sedan. Vi fick köra på rutin. Men jag rekommenderar att teckna. Det tecken vi har använt finns som länk i något av mina tidigare inlägg.

• carpediem1
    miljarden skrev 2012-01-21 18:05:01 följande:
    carpediem1: vår son kissade också ofta i början. Det blir glesare med tiden. Vi märkte t ex stor skillnad när han började äta och inte drack mjölk var tredje timme längre, men jag tror även att det handlar om vana som du säger.
    Han har heller inte visat tecken, förrän han började just teckna att han gick på toa/ville gå på toa och det var för kanske någon månad sedan. Vi fick köra på rutin. Men jag rekommenderar att teckna. Det tecken vi har använt finns som länk i något av mina tidigare inlägg.
    Okej, då återstår det bara att se om hon håller sig längre och längre ju mindre hon har blöjan =)

Ja, vi har tecknat med henne sedan hon var helt liten, och hon förstår våra tecken för t.ex.  "äta", "dricka", "byta blöja" (om hon är gnälligt för att hon är törstig, och vi då tecknar och säger "dricka" så ler hon stort) hon har ännu inte tecknat själv, men det gör det så mycket enklare att hon förstår att vi vet vad hon menar med sitt gnäll =) 

Bör jag då teckna endast de gånger hon verkligen kissar, eller varje gång jag tar henne till toaletten (även om det inte kommer något i toan)?  =)
  • sagofröken
    carpediem1 skrev 2012-01-21 19:13:06 följande:
    Bör jag då teckna endast de gånger hon verkligen kissar, eller varje gång jag tar henne till toaletten (även om det inte kommer något i toan)?  =)
    Varje gång du säger ordet kissar tecknar du samtidigt, skulle jag säga! Men det kan ju vara bra att börja när det kommer kiss Glad

Och angående frekvent kissning så kommer det säkert bli glesare snart. Vad jag läst mig till är att när barn får tömma blåsan så tränar de upp blåskapaciteten och behöver inte gå och skvätta små mängder. När vi började kom det också kiss var 20 minut, nu vid 12 mån kan det dröja 1-4 timmar mellan... Om det inte blir en "olycka", då kommer nästa vanligtvis tätare inpå.
  • enny signatur

nästan ett dygn klarade vi utan att misslyckas igår, sedan satte jag på tygblöja för att sova så jag vet inte hur läge det dröjde sen bara att den inte var torr när vi vaknade. idag har vi misslyckas en gång hittlis.

Skrattande (S är 3 mån.. igår)

• miljarden

Vår yngling är rätt opålitlig just nu. Ränner runt hela dagarna och tecknar bara ibland när han behöver kissa. Men det är väl bara att vänta ut honom, som vanligt, så kommer han säkert på bättre tankar så småningom. 

Svar på tråden EC - Elimination Communication