• TheLove

EC - Elimination Communication

Jag har precis börjat med en EC-light på min 6 veckors pojke och ser att det inte skrivs så mycket om ec på detta forum så jag skulle tycka att det var roligt om alla som pysslar med ec skulle samlas här och diskutera hur det går för våra barn!

Det spelar ingen roll om barnen är nyfödda eller ett par år, om de ec:at länge eller inte.

Här kan vi dela tankar, tips och idéer. Prata om med och motgångar och även saker som inte har med ec att göra...

• Svar på tråden EC - Elimination Communication
  • miljarden

CArpe diem: Jag och min tjej har haft olika instälningar till det här också, speciellt i perioder. Man kan bli vansinnig när det känns som de inte hajar. Men jag tror att det smidigaste ändå är att låta din man göra som ahn vill och så gör du som du vill. Hon kommer nog fatta ändå. Plus att det är lättare att få honom att bjuda till lite om du gör det också... Det vil säga om du inte gör en kamp av det är det möjigt att du lyckas få honom att kompromissa lite? Typ testa en timme per kväll utan blöja eller nåt.

• fågelungarna

Carpediem1: Jag tror att det kommer att funka rätt ok ändå. Min syster har inte kört ec mer än att de har fångat bajset och då har kiss ofta kommit på köpet. Tror de pottar också i samband med vissa blöjbyten, men inte mer än så. Hen har dock inga svårigheter alls att veta vad man ska göra på toa/potta. De införde tygblöjor när barnet var 16 mån, varpå hen själv började signalera sina behov. Hade inte en förskoleintroduktion och ett nyfött syskon kommit emellan så hade nog hen varit torr vid 18 mån.

Jag kör för övrigt inte heller 100 % blöjfritt. Kanske kan din man ändå acceptera att fånga bajset (för det kan väl även han se fördelarna med?), och i alla fall sätta på potta vid blöjbytena?

• sagofröken

Icke ec:ande partner har jag haft här också, men det vände! Efter att barn och far hade hängt några dagar utan mig, märkt att han också kunde potta och att missar inte var farliga. Nu ikväll var det plötsligt HAN som bestämde att vi skulle slopa nattblöjan, och nästan läxade upp mig för att jag fegade :) ge inte upp helt enkelt! Och deltids-ec kan funka prima, även om barnet kanske börjar kräva potta även av pappan :)

• sagofröken

Miljarden: har det blivit bättre? Mina enda tips är: 1.byt plats 2.muta Jag brukar muta med i första hand bok, i andra hand att få plocka med något förbjudet (necessär, plånbok etc) och i sista hand mobilen. Säkert förkastligt ur uppfostringssynpunkt :)

• miljarden
    sagofröken skrev 2012-03-06 19:56:31 följande:
    Miljarden: har det blivit bättre? Mina enda tips är: 1.byt plats 2.muta Jag brukar muta med i första hand bok, i andra hand att få plocka med något förbjudet (necessär, plånbok etc) och i sista hand mobilen. Säkert förkastligt ur uppfostringssynpunkt :)
    Exakt så har vi löst det. Mutat med förbjudna ting. Det går bättre. Men han signalerar inte. Han sa till om bajs en gång för en vecka sedan. Annars går han som bäst med på att gå till toa när vi frågar, men inte ett eget initiativ på länge. Han är jätteupptagen på att göra allt själv hela tiden. Ska äta själv, klä på sig själv (kan han absolut inte...), gå själv och blir knäckt om man tvingar på honom hjälp. Vet inte om det har med det att göra. Det känns att han utvecklas mycket just nu, men vad han har för planer med toaletten är oklart. Han tar gärna sina nallar till pottan däremot.
  • ddalia
    miljarden skrev 2012-03-07 11:46:27 följande:
     Han tar gärna sina nallar till pottan däremot.
    Haha, söt!! Det vänder du, som du tänker, utvecklingsfas. Låt honom träna mycket med allt. Här leker vi med på och avklädning t ex. Hon tar på, jag frågar om vi ska göra en gång till och klär av (typ bara byxor eller så, inte allt). Just nu mutar jag med att vi ska kolla tvättmaskin (som står precis framför toastolen). Allt om tvättmaskinen är superroligt just nu, så jag använder det varje gång jag behöver.
  • sagofröken
    Miljarden: det låter som en enormt utvecklande period, du ska se att det blir toppen med toa också så snart han får tid att tänka på det!

Vi har slutat fråga om toabesöken, om hon inte tecknar tar vi henne bara. Hemma drar vi ut på det så att hon ska få en chans att säga till, ibland kan det redan ha kommit några droppar i trosorna innnan hon kommit på att hålla igen så borta/ute är training pantsen perfekta! Vet inte varför jag tycker att det går så hiiiimla bra när hon faktiskt inte alls säger till vissa dagar, utan det är VI som håller henne torr. Bara så skönt att slippa stressa över det, och att vi föräldrar äntligen har samma inställning! Pappan tar flera timmar långa utomhuspromenader utan att nojja och tar ett par blöta underbyxor med en klackspark. Det är ju så mycket lättare nu när hon snart är 14 mån och kan hålla sig en bra stund. Trots en rätt jobbig period med först utvecklingsfas, sedan magsjuka, nu kindtänder och förkylning, så har det funkat jättebra att vara utan blöja. Jag hoppas hoppas hoppas att det håller i sig, annars får vi ta det som det kommer. Börjar bli liiiite stissig över dagisstart i augusti, men mycket kan hända på 5 månader.

Och här sitter gosedjuren också på potta, är man inte snabb nog kan de stackarna få sig ett kissdopp Skrattande
  • carpediem1

Hej igen, har inte haft tid att sitta så mycket vid datorn senaste veckorna, hade en väninna på besök från Stockholm, och jobb på kvällarna =)

miljarden skrev 2012-03-05 12:58:31 följande:
    CArpe diem: Jag och min tjej har haft olika instälningar till det här också, speciellt i perioder. Man kan bli vansinnig när det känns som de inte hajar. Men jag tror att det smidigaste ändå är att låta din man göra som ahn vill och så gör du som du vill. Hon kommer nog fatta ändå. Plus att det är lättare att få honom att bjuda till lite om du gör det också... Det vil säga om du inte gör en kamp av det är det möjigt att du lyckas få honom att kompromissa lite? Typ testa en timme per kväll utan blöja eller nåt.

fågelungarna skrev 2012-03-05 20:23:43 följande:
    Carpediem1: Jag tror att det kommer att funka rätt ok ändå. Min syster har inte kört ec mer än att de har fångat bajset och då har kiss ofta kommit på köpet. Tror de pottar också i samband med vissa blöjbyten, men inte mer än så. Hen har dock inga svårigheter alls att veta vad man ska göra på toa/potta. De införde tygblöjor när barnet var 16 mån, varpå hen själv började signalera sina behov. Hade inte en förskoleintroduktion och ett nyfött syskon kommit emellan så hade nog hen varit torr vid 18 mån.

Jag kör för övrigt inte heller 100 % blöjfritt. Kanske kan din man ändå acceptera att fånga bajset (för det kan väl även han se fördelarna med?), och i alla fall sätta på potta vid blöjbytena?
    Sambon har nu gått med på att sätta dottern på pottan när hon bajsar, och det tycker både han och jag fungerar bra, eftersom man så tydligt ser på henne när det är dags för nr 2, så det tipset tackar jag för Glad 
    Jag hoppas också som ni skriver att när hon blir lite äldre, så kommer hon börja teckna när hon vill till toaletten, och då kanske min sambo inte tycker det är lika krångligt Glad.
    Jag kommer iaf fortsätta EC:a på förmiddagen när jag är hemma, och sambon får köra "light" varianten, på så sätt blir vi ju båda delvis nöjda Flört
    sagofröken skrev 2012-03-06 19:49:02 följande:
    Icke ec:ande partner har jag haft här också, men det vände! Efter att barn och far hade hängt några dagar utan mig, märkt att han också kunde potta och att missar inte var farliga. Nu ikväll var det plötsligt HAN som bestämde att vi skulle slopa nattblöjan, och nästan läxade upp mig för att jag fegade :) ge inte upp helt enkelt! Och deltids-ec kan funka prima, även om barnet kanske börjar kräva potta även av pappan :)
    Vad skönt att höra att det kan lösa sig Skrattande Nästa barn ska jag gå hemma längre med, och förhoppningsvis börja EC:a direkt, så då blir det inte samma problem som vi haft nu. Men det känns skönt att veta att det en dag kan vända för min sambo Tungan ute

• pyyyret

Halloj!
    Här kommer en newbie; har läst lite om EC, men har inte kört det på vår dotter som nu är 8 månader.
    Går det att börja med det nu? Hur gör man isf rent praktiskt? Är det bara att köpa en potta och sätta henne där när man tror att hon ska kissa/bajsa? Som det är nu på morgonen när vi byter blöja brukar hon kissa när jag tagit av nattblöjan, det kanske är en bra start? Nybörjartips, tack! :) 

• fågelungarna
    pyyyret skrev 2012-03-18 10:58:20 följande:
    Halloj!
    Här kommer en newbie; har läst lite om EC, men har inte kört det på vår dotter som nu är 8 månader.
    Går det att börja med det nu? Hur gör man isf rent praktiskt? Är det bara att köpa en potta och sätta henne där när man tror att hon ska kissa/bajsa? Som det är nu på morgonen när vi byter blöja brukar hon kissa när jag tagit av nattblöjan, det kanske är en bra start? Nybörjartips, tack! :) 
    Tja, ungefär så ja! Jag började med min stora vid 7-8 mån. I första hand för att fånga bajset, men i takt med framgångarna och att jag läste på om EC blev jag mer och mer taggad. Första heltorra dagen kom vid 1 år, och därefter hade jag henne helt utan blöjor när vi var hemma. Hon blev tillförlitligt dag- och nattorr vid 18-19 mån, så visst går det att börja vid den åldern. Läs trådar här, och på ecsweden.se, där finns massor att lära.

Tänk på att det går i perioder, vissa veckor bättre, andra sämre. Men du har allt att vinna och inget att förlora. Lycka till!
Svar på tråden EC - Elimination Communication