Hej igen, har inte haft tid att sitta så mycket vid datorn senaste veckorna, hade en väninna på besök från Stockholm, och jobb på kvällarna =)
miljarden skrev 2012-03-05 12:58:31 följande:
CArpe diem: Jag och min tjej har haft olika instälningar till det här också, speciellt i perioder. Man kan bli vansinnig när det känns som de inte hajar. Men jag tror att det smidigaste ändå är att låta din man göra som ahn vill och så gör du som du vill. Hon kommer nog fatta ändå. Plus att det är lättare att få honom att bjuda till lite om du gör det också... Det vil säga om du inte gör en kamp av det är det möjigt att du lyckas få honom att kompromissa lite? Typ testa en timme per kväll utan blöja eller nåt.
fågelungarna skrev 2012-03-05 20:23:43 följande:
Carpediem1: Jag tror att det kommer att funka rätt ok ändå. Min syster har inte kört ec mer än att de har fångat bajset och då har kiss ofta kommit på köpet. Tror de pottar också i samband med vissa blöjbyten, men inte mer än så. Hen har dock inga svårigheter alls att veta vad man ska göra på toa/potta. De införde tygblöjor när barnet var 16 mån, varpå hen själv började signalera sina behov. Hade inte en förskoleintroduktion och ett nyfött syskon kommit emellan så hade nog hen varit torr vid 18 mån.
Jag kör för övrigt inte heller 100 % blöjfritt. Kanske kan din man ändå acceptera att fånga bajset (för det kan väl även han se fördelarna med?), och i alla fall sätta på potta vid blöjbytena?
Sambon har nu gått med på att sätta dottern på pottan när hon bajsar, och det tycker både han och jag fungerar bra, eftersom man så tydligt ser på henne när det är dags för nr 2, så det tipset tackar jag för
Jag hoppas också som ni skriver att när hon blir lite äldre, så kommer hon börja teckna när hon vill till toaletten, och då kanske min sambo inte tycker det är lika krångligt

.
Jag kommer iaf fortsätta EC:a på förmiddagen när jag är hemma, och sambon får köra "light" varianten, på så sätt blir vi ju båda delvis nöjda

sagofröken skrev 2012-03-06 19:49:02 följande:
Icke ec:ande partner har jag haft här också, men det vände! Efter att barn och far hade hängt några dagar utan mig, märkt att han också kunde potta och att missar inte var farliga. Nu ikväll var det plötsligt HAN som bestämde att vi skulle slopa nattblöjan, och nästan läxade upp mig för att jag fegade :) ge inte upp helt enkelt! Och deltids-ec kan funka prima, även om barnet kanske börjar kräva potta även av pappan :)
Vad skönt att höra att det kan lösa sig

Nästa barn ska jag gå hemma längre med, och förhoppningsvis börja EC:a direkt, så då blir det inte samma problem som vi haft nu. Men det känns skönt att veta att det en dag kan vända för min sambo