• TheLove

EC - Elimination Communication

Jag har precis börjat med en EC-light på min 6 veckors pojke och ser att det inte skrivs så mycket om ec på detta forum så jag skulle tycka att det var roligt om alla som pysslar med ec skulle samlas här och diskutera hur det går för våra barn!

Det spelar ingen roll om barnen är nyfödda eller ett par år, om de ec:at länge eller inte.

Här kan vi dela tankar, tips och idéer. Prata om med och motgångar och även saker som inte har med ec att göra...

• Svar på tråden EC - Elimination Communication
  • sagofröken

Inlägg från kanarieö där resepottan används flitigt :) ungen har visst bestämt sig för att själv ta kommando över toabesöken och tecknar som en tok NÄSTAN varje gång. Och några gånger extra för att komma ur tråkiga situationer, men det problemet får vi ta itu med en annan gång :)

• Loreena

Jag provade faktiskt att lyfta upp min son här hemma när han stod och luftade och kissade på golvet, och satte honom på pottan. Han knep ihop när jag lyfte upp honom och kissade sedan färdigt på pottan. Precis som man gör med valpar när man försöker få dem rumsrena. :D Haha

Jag har köpt en toasits till sonen för 25 kr på Citygross tror jag det var. Han tycker att det är jättekul att sitta där och springer glatt till toan och säger "toa-toa" när jag frågar om han behöver kissa. Sen blir det ju inte att han kissar varje gång... Han tycker nog bara att det är superspännande att gå in i badrummet och sitta på toaletten, badrummet är annars stängt av säkerhetsskäl för att han inte ska halka där inne och slå sig på kaklet eller sörpla i sig schampo.

Så nu varvar vi pottan, toaletten och kiss i badkaret och det verkar vara ett fungerande recept för det brukar bli max två pölar på golvet/dag, och det tycker jag ändå är helt ok. :)

Jag hoppas att vi kan ta bort blöjan helt till sommaren, då blir han 2 och vi väntar syskon så det vore skönt att bara ha ett blöjbarn, särskilt eftersom att vi använder tygisar.

• enny signatur

Min liten ogillar att basa i blöjan, hur är det me era?

• Loreena
    enny signatur skrev 2012-01-16 13:13:17 följande:
    Min liten ogillar att basa i blöjan, hur är det me era?
    Min hade en peroid när han höll sig om han inte fick sitta på pottan. Jag var iväg till en kompis när han var 7 månader och det blev en hel del flängandes på stan med barnvagnen, en lång tågresa dig och hem etc. Jag hade med pottan men han fick sitta där för sällan på grund av allt fläng hit och dit så när vi kom hem efter helgen så var det första gången han bajsade. Och då var jag jättetrög i magen eftersom att han hade hållit sig så mycket. Jag tyckte verkligen synd om honom då!!
    Nu när han är äldre så bajsar han gärna på pottan, men om han inte sitter på pottan när det är dags så står han gärna med blöja på och gör sina behov också.
  • ddalia
    Wickz: för oss är/var der precis som med Loreenas kille.

Hjärtepotta skaffat, och tjejen sitter fintfint på den. Och leker. Hmm. ALLT är alldeles för roligt just nu. Hon skulle kunna sitta i 2 timmar på toa och leka med sina toaböcker. Och hålla sig. Sen lyfter jag henne till handfatet och hon kissar på 2 sec för visst kommer man på varför man är där när man väl sitter på huk....

Menmen, huvudsaken är att hon inte hatade pottan som förrut. Jag vill att hon ska långsamt lära sig sätta sig på den själv. Nu när hon är intresserad av alla möjliga nya rörelser. Och det provade hon redan idag. Fast först måste man kliva in med både fötter... sen vid sidan... sen sätta sig Skrattande.
  • sagofröken
    ddalia: Det är tvärtom för oss, det MÅSTE vara potta/träningssits, dottern vägrar göra ifrån sig om man håller i henne. Hade varit smidigt att kunna kissa henne över en buske eller ett handfat...

Idag fyller vår lilla vilding 1 år och har sagt till varje gång hon behövt gå på toa Hjärta
    (förutom i poolen där jag gissar att det kommer en del hemligt kiss Oskyldig
  • ddalia

smultronmjölk: riktigt roligt, de kan ju! Bara oftast bryr sig inte ;)

Vi har lyckats med pottan. Flera gånger t o m. Jag sätter henne där och snabbt ger henne en leksak i händerna, annars kommer hon upp så snabbt som om hon satt på en sådan fjäder. Sen sätter jag mig snabbt ner på toa också, och så kissar vi samtidigt. Hon hör mig och det funkade. Det funkade inte att sätta på vattenkranen när hon satt på toa. Vattenkranen funkar bara om jag håller henne över handfatet.

Vi har haft  ett par "torra" nätter också, hon vaknar antingen 23 eller 01 och sen runt 5 och jag sätter henne på potta. Det var längesen som lyckats säga till i tid på natten...

Hon gillar inte alls att kissa i poolen Skrattande Upptäckte det nr vi var på babysim förr. Hoppas det håller sig!

• Loreena

Här går det framåt sakta men säkert! :)
    Igår sprang sonen till pottan, drog av sig blöjan och till min sambos förtret(som han inte visade sonen såklart) så var det redan försent då. Ta det lugnt sa jag till honom. Han har ju börjat förstå vad som händer och det är ju jättebra!
    Och idag så sprang han till pottan, drog i blöjan, fick hjälp med den av sin pappa och så satte han sig själv på pottan och bajsade!
    Gullungen! <3
    Han är 18 månader och det märks att han är mitt uppe i ett utvecklingsprång nu!
    Någon pöl på golvet brukar det bli varje dag fortfarande, men det är iaf på g. Vi försöker underlätta för honom och ha honom blöjfri så mycket som möjligt. Det brukar i regel funka bättre då. Ska ta mig ner på stan och köpa ett lager med fina kalsonger till honom. Sambon tycker att sonen ska ha boxer, men jag funderar om det inte är bättre med y-front modellen på små barn? Så att det kan fånga upp bajset bättre om det händer någon olycka. Vad säger ni andra?

• miljarden

Hos oss händer inte så mycket just nu, inte med toabesöken. Han tecknar en hel massa, lär sig nya tecken nästan varje dag och är nog uppe i ca 20 stycken nu, men toalettbesöken säger han bara till om när han själv vill. Kanske hälften av gångerna. Är han upptagen av lek eller något så glömmer han sig lätt och man måste påminna honom. Men jag är inte så stressad över det, jag gissar att det kommer och att det beror på att han är inne på tecknandet just nu.  
    Det enda jag grämer mig över är att min sambo, av någon obegriplig anledning, sätter på honom blöja nästan hela tiden som hon har ansvar över honom. Varför, undrar jag när det funkar bättre än någonsin utan. Får ingen riktig förklaring mer än att det inte spelar någon roll eftersom hon ändå tar honom till toa. Men jag tror han märker när han har blöja och att han blir mindre benägen att säga till då.

Svar på tråden EC - Elimination Communication