• TheLove

EC - Elimination Communication

Jag har precis börjat med en EC-light på min 6 veckors pojke och ser att det inte skrivs så mycket om ec på detta forum så jag skulle tycka att det var roligt om alla som pysslar med ec skulle samlas här och diskutera hur det går för våra barn!

Det spelar ingen roll om barnen är nyfödda eller ett par år, om de ec:at länge eller inte.

Här kan vi dela tankar, tips och idéer. Prata om med och motgångar och även saker som inte har med ec att göra...

• Svar på tråden EC - Elimination Communication
  • carpediem1

Vår lilla tjej hade feber förra veckan, så då gjorde vi ett litet uppehåll, och lät henne ha blöja.
    Men nu har vi satt igång igen =) Hon håller sig lite olika länge, ibland går det 30 min, och ibland 1 timme, så jag springer fortfarande till toaletten med henne "för ofta" (kommer inte alltid ngt när jag sätter henne där). 

En liten fråga bara; kör ni blöjfritt även när ni är iväg (hos familj, vänner osv.)?
    Vi har hittills satt på henne blöja när vi åker på besök nånstans, men jag tycker alltid att det blir mycket mer missar när vi kommer hem igen, eftersom jag inte riktigt vet när hon senast kissade. Och då blir det oftast att jag "ger upp" framåt kvällen och sätter på henne en blöja, och börjar sedan om igen utan blöja nästa morgon.

• miljarden

Carpediem1: Vi kör utan blöja i princip alltid. Eller, min tjej använder faktiskt blöja ibland när de är ute och far  runt men hon kissar honom ändå. Jag tycker som du, att blöja bara gör det svårare. Fast tricket är nog att göra som min tjej, fortsätta kissa dem även när de har blöja. Och då är det ju bra med tygblöjor eftersom de blir blöta så att det blir tydligt för alla inblandade när det har kissats.

• Meal

Jag har inte läst de sista inläggen, men jag har en liten fråga. Har försökt fråga andra mammor runt mig men de är inte alls inne på samma tanke som mig eftersom de inte ec:ar sina barn.

Min son är snart 1 år (prematur så egentligen 9,5 mån nu) Han har oftare och oftare torr blöja på dagen. Han går utan blöja stora delar av dagen, minst 4-5 timmar varje dag. Han har också börjat åla fram till pottan när han behöver kissa och ofta när jag tänker att det är dags att byta blöja så är den torr och när jag då sätter honom på pottan så kissar han massa. Han har nu börjat vakna mellan 01-02 varje natt och gråter, och efter det så vaknar han många gånger, ofta varje till varannan timme helt till morgonen. Jag funderar på om det kan vara att han vaknar för att han behöver kissa och när han så har kissat så sover han oroligt för att han har våt blöja. Vi använder tygblöjor. När jag tagit upp detta med andra mammor så tycker de att jag är lite knäpp som vill börja byta blöja på natten nu igen. Provade för många månader sen att sätta honom på potta på natten men han blev helt hysterisk så det slutade jag med. Han älskar pottan på dagen så ville inte förstöra detta. I natt har jag tänkt att sätta honom på pottan när han vaknar och så sätta på en ny blöja. Hur har ni andra gjort med nätterna? Ska läsa igenom tråden senare och se om ni har några tips nedskrivet här redan.

• fågelungarna
    Meal skrev 2012-02-02 20:14:55 följande:

Jag har inte läst de sista inläggen, men jag har en liten fråga. Har försökt fråga andra mammor runt mig men de är inte alls inne på samma tanke som mig eftersom de inte ec:ar sina barn.

Min son är snart 1 år (prematur så egentligen 9,5 mån nu) Han har oftare och oftare torr blöja på dagen. Han går utan blöja stora delar av dagen, minst 4-5 timmar varje dag. Han har också börjat åla fram till pottan när han behöver kissa och ofta när jag tänker att det är dags att byta blöja så är den torr och när jag då sätter honom på pottan så kissar han massa. Han har nu börjat vakna mellan 01-02 varje natt och gråter, och efter det så vaknar han många gånger, ofta varje till varannan timme helt till morgonen. Jag funderar på om det kan vara att han vaknar för att han behöver kissa och när han så har kissat så sover han oroligt för att han har våt blöja. Vi använder tygblöjor. När jag tagit upp detta med andra mammor så tycker de att jag är lite knäpp som vill börja byta blöja på natten nu igen. Provade för många månader sen att sätta honom på potta på natten men han blev helt hysterisk så det slutade jag med. Han älskar pottan på dagen så ville inte förstöra detta. I natt har jag tänkt att sätta honom på pottan när han vaknar och så sätta på en ny blöja. Hur har ni andra gjort med nätterna? Ska läsa igenom tråden senare och se om ni har några tips nedskrivet här redan.

Jag har inte skrivit här innan, men har också halkat in på ec-banan. Min stora hade jag helt blöjfri hemma dagtid från ett års ålder, och det skedde igenomsnitt en olycka varannan dag eller så fram till 18-19 mån då hon blev dag- och nattorr. Tygblöjor hade jag också till henne. Började potta vid ca 7 mån och bara dagtid. Någon gång försökte jag på natten med, men hon blev ju tvärilsk. Vet inte riktigt vid vilken ålder, men kanske kring ett år?! Hon sov i alla fall hela nätter ungefär från den åldern, slutade nattamma vid ca 8 mån. I och med att hon kissade någon gång under natten blev hon i perioder röd av att ligga länge med kisset, det var därför jag testade att låta henne kissa. I stället blev det att jag när jag märkte att hon kissat tog av blöjan, för det visade sig att hon bara kissade vid ett enda tillfälle, och kunde sedan hålla sig jättelänge på morgonen.

ecsweden.se vill jag minnas att jag läst om att just dålig nattsömn mycket väl kan bero på kissnödighet.
  • sagofröken

Det kan vara många saker som gör att han vaknar, men vår ettåring vaknar helt uppenbart för att kissa åtminstone en gång per natt, och om vi missar måste vi byta blöja annars somnar hon inte om. Man kan se hur hon börjar vrida sig oroligt i sömnen av kissnödighet innan hon vaknar till. Även om hon gråter/ gnäller på pottan så märks det att det är skönt att få det gjort och snabbt somna om.

• miljarden

Idag har killen sagt till tre gånger när han har behövt gå på toa. Känns bra efter flera dagar med endast några falsklarm. Han har inte helt släppt det iallafall! Inga olyckor sedan i onsdags för övrigt.

Angående nätterna, alltså vår bryr sig inte om att han kissar i blöja på nätterna. Å andra sidan klagar han inte i första taget på kissiga blöjor är han är vaken heller när jag tänker efter. Nu ska vi sluta ge honom flaska på nätterna. Ska bli intressant att se om han kissar mindre då (borde han ju göra).

• carpediem1
    miljarden skrev 2012-02-02 19:01:09 följande:
    Carpediem1: Vi kör utan blöja i princip alltid. Eller, min tjej använder faktiskt blöja ibland när de är ute och far  runt men hon kissar honom ändå. Jag tycker som du, att blöja bara gör det svårare. Fast tricket är nog att göra som min tjej, fortsätta kissa dem även när de har blöja. Och då är det ju bra med tygblöjor eftersom de blir blöta så att det blir tydligt för alla inblandade när det har kissats.
    Okej, känner ni att det fungerar lika bra när ni är iväg, eller brukar det bli fler missar då? 
    Bra tanke att fortsätta fast blöjan är på, min sambo blir lätt lite "lat" när blöjan väl åker på, och är inte lika noga med att hålla koll på tiden =).

Var har ni köpt era tygblöjor nånstans? Känner att det kanske är en bra idé att införskaffa, eftersom pappersblöjorna suger upp kisset så bra. =)
    Just nu kör jag helt utan blöja på dagarna (förutom när vi åker bil och ska iväg), och så får hon ha blöja på natten, men precis som "meal" skrev, så upplever jag att hon nu börjat sova väldigt oroligt på nätterna, och vaknar oftare än vanligt, det måste så klart inte bero just på blöjan, kan ju vara att hon bara är inne i en dålig period, men det känns som det kan vara värt att testa kissa henne på nätterna också för att se om hon sover bättre =).

• miljarden

Carpediem1: Skulle säga att min sambo kanske råkar ut för aningens fler missar än jag, men oftast så är han torr även med blöja. Sedan beror det på vad han gör. Har han alltför roligt vill han inte avbryta för toa och då kan det bli fler missar. Speciellt om även jag har för roligt samtidigt, dvs när vi träffar andra föräldrar med barn och vi alla har egna lekkamrater att koncentrera oss på. Vi har nog oftast 1-2 missar per dag, men ibland fler och ibland - inte allt för sällan - ingen miss alls.

Vi har lite olika tygblöjor, men de vi gillar bäst och använder mest är imse vimse aio, bumgenius och alvehamns formsydda i bambutrikå. Tror vi köpte imse vimse från deras hemsida, och bumgenius, hm, från någon svensk internetshop tror jag iallafall.

• kixan
    carpediem1 skrev 2012-02-04 14:25:26 följande:
    Okej, känner ni att det fungerar lika bra när ni är iväg, eller brukar det bli fler missar då?
    får jag hoppa in och svara så är det iaf för min del färre missar när vi inte är hemma, jag är betydligt mer alert då.
    A -03, F -05, V -10 - karinkristina.wordpress.com -
  • Meal

Det var väldigt lyckat att sätta honom på pottan. Torr blöja och full potta vid första uppvakningen två nätter nu. I vanliga fall sover han oroligt efter första uppvakningen, men sov 5 timmar i sträck.

Svar på tråden EC - Elimination Communication