• TheLove

EC - Elimination Communication

Jag har precis börjat med en EC-light på min 6 veckors pojke och ser att det inte skrivs så mycket om ec på detta forum så jag skulle tycka att det var roligt om alla som pysslar med ec skulle samlas här och diskutera hur det går för våra barn!

Det spelar ingen roll om barnen är nyfödda eller ett par år, om de ec:at länge eller inte.

Här kan vi dela tankar, tips och idéer. Prata om med och motgångar och även saker som inte har med ec att göra...

• Svar på tråden EC - Elimination Communication
  • sagofröken
    fågelungarna skrev 2012-02-13 20:30:36 följande:
    Och jag läste här ovan att någon funderade kring om man missar mer när man är hemifrån. Ännu så länge har jag haft mindre fokus på pottning om vi är borta, men märker tendenser hos sonen precis som hur storasyster funkade. Är vi borta, alternativt om vi har spännande besök, så håller han sig betydligt bättre. Jag har blöjan på i två timmar, och tänker att nu ska jag byta en dyngsur tygis. Så öppnar man och den är helt torr, varefter han kissar rejält på potta. Med storasyster var det likadant.
    Vi har betydligt färre missar om vi är borta, och jag tror inte det är tack vare oss föräldrar. Samma sak om vi har besök faktiskt, dottern håller sig hellre och längre då.

Haft magsjuka här hemma senaste dagarna. En enda bajsmiss, vi hann helt enkelt inte till toa. Det var nog för att motivera all energi vi lagt på ec. Lillan tyckte inte heller det var särskilt mysigt, stackarn.
  • kixan

Sötungen min (14 mån) har börjat säga "shish" (kiss). När vi varit på toa oftast, men ibland säger hon "shish" när hon behöver kissa. Helcoolt!

A -03, F -05, V -10 - karinkristina.wordpress.com -
  • sagofröken
    kixan skrev 2012-02-14 10:59:15 följande:
    Sötungen min (14 mån) har börjat säga "shish" (kiss). När vi varit på toa oftast, men ibland säger hon "shish" när hon behöver kissa. Helcoolt!
  • carpediem1
    sagofröken skrev 2012-02-09 14:13:09 följande:
    Tips, i Tygblöjetråden finns superbra råd från riktiga tygblöjeproffs! Läser man igenom trådstarten är det lättare att hänga med Skrattande www.familjeliv.se/Forum-11-269/m51407098.html

Löjligt att det ska behöva vara så... Man får väl jobba med sig själv, att inte bli osäker - alla gör ju det som de anser bäst för sitt barn. Jag tycker det är konstigt att få höra att vi eller dottern är "duktiga". Jag har då aldrig sagt åt någon annan att den är duktig för att den byter blöja på sitt barn... Det är ju bara något man gör. På olika sätt.

Åh,  min lilla tokunge var så bedårande i morse! Efter TVÅ TORRA DYGN (ja, min iphone-app säger att vi hade 21 träffar på raken) så hade vi en miss när jag höll på och fixade efter frukost. Hon kom och pep och visade att trosorna var alldeles blöta. Så jag tvättade av henne, bytte trosor, och började leta efter pölen - men hittade den inte! "Men VAR kan kisset vara?" sa jag förbryllat. Då tassade hon fram till sopskåpet, öppnade och pekade. Och visst sjutton, där inne i sopskåpet hade hon satt sig och kissat! Privat och bra Skrattande
    Oj, vilken bra tråd, tack! Solig Ska läsa igenom den, eller åtminstone början Skrattande
  • sagofröken

Såg att familjeliv just nu bjuder på "experttips" om potträning, känns bra att detta stod med även om det inte är EC-direkt. Kanske blir jag glad just för att det var på det viset vi gled in på EC, även om 7-9 mån kan kännas lite onödigt sent Glad

"Barn under ett år?
    - Du kan börja introducera pottan redan vid sju till nio månaders ålder när barnet sitter stadigt. Ofta syns det på småbarn när de har det jobbigt med bajset. Då kan det vara lättare med potta. Testa!"

www.familjeliv.se/Foralder/1.1528714

• fågelungarna

Vad bra!

På den tiden när growingpeople fanns var jag riktigt irriterad på texten om potträning. De baktalade verkligen ec och menade att det var att lägga för mycket press på föräldrarna att rekommendera något sådant.

• Meal

Vi har problem med natten här igen. En stund gick det bra att kissa på pottan på natten, men nu verkar det som om han kissar oftare på natten och vi sover inte alls. Han vaknar varje gång han kissar eller behöver kissa och det blir lite sammanhängande sömn. Vi har till och med provat engångsblöja på natten nu för tänkte att han då kanske inte känner att han har kissat på samma sätt. Men det verkar inte hjälpa direkt. Enda som hjälper är torr blöja, men när det närmar sig slutet av natten, typ 4 så somnar han inte om efter blöjbyte. Och det funkar inte alls. Har ni några tips?

• ddalia

Meal, jag hade samma problem, vi började köra engångs på natten så att jag inte ska behöva stressa vid varje pip att hon är blöt och måste bytas. Det som väcker henne är ju att hon blir kissnödig. Så jag minskade på all vätska efter typ 18 (hon somnar 20:30). Ingen amning efter 17:30, och bara lite vatten några gånger. Efter det kunde hon sova 21 till 03. 03 vaknar hon och behöver kissa eller ny blöja. Sen klarar hon sig till morgonen (08). Hon vaknar ofta efter 03 och ammar, men klarar sig ändå.   Angående det att hon vägrar att sätta sig på pottan på natten så är det oftast när hon halvsover. Har märkt att om jag tänder lilla lapman brevid sängen (en snäll lampa) så lugnar hon ner sig och sätter sig. Hon kissar fort och jag släcker innan hon vaknat för mycket. Så funkar det för oss just nu.

• miljarden

Det går dåligt just nu. Sedan ett par dagar vill lillen inte alls gå på toa verkar det som. Han tecknar inte, säger oftast nej om man frågar och tar man honom till toa så gör han sig till en ostbåge för att inte behöva sitta. Vanligtvis blir han en ostbåge när han inte vill gå för att han inte behöver gå, mne nu kan han vägra sättas på toa för att kissa på golvet tio sekunder senare. Han verkar inte ens tycka det är speciellt besvärligt.
    Han är förkyld och har varit snorig och hostig en tid, och sover även rätt oroligt. Men det är så segt när man behöver torka typ fem pölar om dagen och byta kläder lika ofta. Sambon säger att då får det vara blöja ett tag så går det säkert över men jag är rädd att man sätter på honom blöja och att den sedan blir kvar tills han blir tre. Tänker snarare att man får stå ut med pölar och klädbyten i ett par månader så lär han väl få ordning på det, men vad kan man göra som förälder för att styra upp det hela?
    Visserligen är det inte första svackan, och hittills har det alltid vänt någon dag efter att jag har ledsnat på situationen och typ skrivit ett desperat inlägg om saken på internet, men tänk om det inte löser sig denna gång? Någon som har tips?

• carpediem1

Hej allihop!

Förra veckan började jag jobba, och det är nu sambon som ska vara pappaledig på heltid. Var lite trött efter jobbet, och dottern (nu drygt 10 mdr) hade på sig engångsblöja hela veckan, innan dess hade hon ingen blöja från morgon till kväll, men missar jag "morgon kisset" så har jag jätte svårt att pricka in rätt resten av dagen också. Och framåt kvällen blir det engångsblöja igen.

Nu har det dock uppstått problem med min sambo Rynkar på näsan Han sa när jag började med EC, att han tyckte det var jobbigt att behöva byta kläder på tjejen de gånger hon kissade på sig. Nu har jag då köpt tygblöjor som jag tänkte vi skulle börja använda idag, då säger min sambo plötsligt att han inte alls har lust att hjälpa till med att EC:a dottern =/.
    Han säger att han inte har lust att springa med henne till toaletten hela tiden, och att hon är för liten för att förstå, vilket jag inte alls håller med om...

Jag försöker förklara för honom varför man kör EC, men han vill inte alls lyssna, känns jobbigt att bli motarbetad, speciellt nu när jag kommer vara iväg och jobba 8 timmar mån-fre... 
    Känns så hopplöst nu, vad ska jag säga för att få honom på andra tankar? Det är ju faktiskt inte så jobbigt att ta henne till toaletten en eller 2 ggr/timme, hon kissar ju på 5 sekunder....  

Jag vet ju att jag inte kan tvinga honom att ta av henne blöjan när jag är borta, men finns det någon annan här som haft samma problem och som löst det på något sätt? Obestämd

Blir det inte konstigt för dottern om hon inte har blöja halva dagen (jag ska jobba 16-24, så jag kommer åka hemifrån strax innan 16), och sedan kommer sambon och sätter på henne blöjan när jag åker till jobbet?
    För mig känns det ju som att det kommer bli krångligare för henne att förstå att man ska kissa på toaletten, eller tänker jag fel? Obestämd

Svar på tråden EC - Elimination Communication