• TheLove

EC - Elimination Communication

Jag har precis börjat med en EC-light på min 6 veckors pojke och ser att det inte skrivs så mycket om ec på detta forum så jag skulle tycka att det var roligt om alla som pysslar med ec skulle samlas här och diskutera hur det går för våra barn!

Det spelar ingen roll om barnen är nyfödda eller ett par år, om de ec:at länge eller inte.

Här kan vi dela tankar, tips och idéer. Prata om med och motgångar och även saker som inte har med ec att göra...

• Svar på tråden EC - Elimination Communication
  • miljarden

Hur går det för er?
    Här går det trögt, han säger jättesällan till och vill helst inte gå på toa. Har fullt upp med att prata och att upptäcka, jag märker hur absorberad han är av omgivningen så jag fattar att han inte kan koncentrera sig men det är knepigt att hantera. Han är så opålitlig som han aldrig har varit, och dessutom lite ovillig. Vi kämpar på men har varit tvungna att ta på honom blöja på vissa utflykter. Försöker dock undvika det. I sommar ska vi potträna honom på riktigt. 2-3 månader kvar. Hur gör man då? "Ta bara av honom blöjan" säger mamma, men funkar det? Det gör det ju inte nu?

• Alexe

Miljarden: hur gammal är er son? Vår tvååring, som var i princip torr vid ett, vägrar nu alltsomoftast toa, potta o andra alternativ o ska bara kissa i blöjan. Kan tom gå in på toan o kissa i blöjan innan jag hinner ta av den. Vi har haft honom utan blöja, men han störs inte alls av att bli blöt så det känns inte som att vi vinner nåt på det mer än pölar o tvätt. Har inte heller nån aning om hur vi ska komma vidare. Vi har försökt m beröm, mutor, kissa samtidigt, dockan behöver gå... ja, typ allt. Men inget funkar mer en ett par tre gånger. Nån som har tips?

(Bajs funkar dock 100%-igt o där säger han själv till.)

• miljarden

Alexe: Han är 17 månader. För oss är det inte ett alternativ att sätta på blöja igen. Vi har bara använt det sporadiskt sedan han var ett halvår. Tror inte heller att han störs jättemycket av att bli blöt, men däremot av att bli tvättad osv efteråt så vi försöker göra den processen jobbigare så att toa ska bli ett mer lockande alternativ.
    I sommar så tror jag vi tar bort blöjan helt (inte på nätterna om han fortfarande kissar då) så får vi stå ut med olckor ett tag. Hoppas det ska funka! Tycker inte att tvätt är hela världen. Kan ni inte bara säga att blöjorna ett avslutat kapitel? Hur reagerar han då? Kissa i duschen/badkaret? Kissa utomhus?

• Alexe

Miljarden: nä, såklart vill man inte sätta på blöja igen när den varit av, men vårt "fel" är att vi hela tiden haft blöja trots att han gått på toa. Har bara tagit av den sporadiskt o då har han snarast demonstrativt kissat på golvet - liksom bara för att kolla reaktionen. Och det hände inte bara en gång utan typ tio ggr efter varann, så vi tröttnade ur. Borde såklart envisats, o hade gjort det om det bara varit jag som bestämde... Men provade iaf igen i morse o nu gick det fint. Sen skulle han tyvärr t mormor idag så då åkte blöjan på igen :( Men fr.o.m. nu blir det blöjlöst hemma så får vi se.

• fågelungarna

Miljarden: Just där vid 17-18 mån började jag bli tydligare med att det inte är ok med kissolyckor, från att tidigare bara ha konstaterat att ojdå, kom det kiss? Om inte förr så i alla fall vid 18 mån sägs det ju t ex från läkarhåll att barnet är fysiologiskt redo att styra sina behov. Jag påtalade helt enkelt att dottern kunde säga till, och då ville jag att hon skulle göra det med. Alltså med lite mer stränghet i rösten än tidigare... Sen insåg jag plötsligt en dag att nu har hon sagt till om alla behov hela helgen, och inga olyckor har det blivit heller. Därefter var hon torr!

Tilläggas bör att hon var blöjfri dagtid sedan hon var 12 mån, och att hon alltid varit av den sociala, kommunikativa typen som inte velat upptäcka saker på egen hand.

• miljarden

Fågelungarna: Ska bli "strängare" vid 18 månader, ca. Då är det vår på riktigt också, så då kan vi potträna lite mer seriöst tänker jag mig. Känns inte helt rätt än. Han blir så glad när vi berömmer honom för att han kissar/bajsar på toa, men sedan kan han typ bli arg precis efteråt? Stressar vi honom då eller? Tror ju egentligen inte på det där, eller vaddå stressar. Vi tvingar ju inte honom, skäller ju inte på honom eller något så stressad borde han inte ha blivit, men vad är det då om? Han vill göra allt, allt själv hela tiden.

• miljarden

Han har även börjat intressera sig för pottor. Vill sätta sig på dem etc, men inte direkt för att kissa utan mer som experiment.

• fågelungarna

En typisk snart 1,5-åring som vill göra allt själv..? Och där man inte så lätt hänger med i humörsvängarna? 

• miljarden

Just så. Blir toooookig om han inte får sin vilja igenom i alla lägen. Vill göra allt själv men klarar tyvärr inte det. Han kan ju inte få på sig kläder själv t ex, fast vi tränar lite på det. Han vill dricka ur glas, men spiller en massa. Han vill gå jämt och vill inte sitta i vagnen. Vill äta själv. Osv osv. Men gå på toa/potta själv passar tydligen inte!!!

• miljarden

Hur går det för er?
    Här står det stilla. Frågar man om lillen vill gå på toa är det tvärnej varenda gång. Oftast vill han inte sitta på toa och att distrahera med leksaker funkar inte för han blir för upptagen av leken och glömmer bort att kissa. Så det blir en del kissolyckor på golvet, flera per dag och trainingpants eller tygblöjor när vi är ute på vift.
    Däremot har han sedan igår blivit ledsen när han har kissat på golvet. Jag säger att det inte gör något och att nästa gång kan han försöka säga till, men det känns så hemskt att han blir ledsen. Sambon blir ibland irriterad av kiss på golvet,jag har bannat för detta och bett om softare bemötandemen jag undrar om det är det som gör att han blir ledsen, eller om han på något sätt börjar greppa läget bara? Vad tror ni klokisar? Hur ska jag ta det här vidare?

Svar på tråden EC - Elimination Communication