• TheLove

EC - Elimination Communication

Jag har precis börjat med en EC-light på min 6 veckors pojke och ser att det inte skrivs så mycket om ec på detta forum så jag skulle tycka att det var roligt om alla som pysslar med ec skulle samlas här och diskutera hur det går för våra barn!

Det spelar ingen roll om barnen är nyfödda eller ett par år, om de ec:at länge eller inte.

Här kan vi dela tankar, tips och idéer. Prata om med och motgångar och även saker som inte har med ec att göra...

• Svar på tråden EC - Elimination Communication
  • miljarden
    wao skrev 2012-06-02 23:32:23 följande:
    Varför är det så viktigt att de bli blöjfria så tidigt? Vad vinner barn och föräldrar på att ha något eller ett par extra år utan blöja (förutom pengar...)? Jag är intresserad eftersom jag själv inte gjort så med mina barn och inte riktigt förstår varför många vill få barnet att inte använda blöja så tidigt.

Annica med tre fyraåringar.
    1. miljön tjänar på att vi använder färre blöjor
    2. har man väl testat och märker att ens unge föredrar att bajsa på toa så är det en ansträngning man gärna gör.
    3. har man tygblöjor är det skönare om åtminstone bajset kan hamna i toan, och över huvudtaget skönare ju färre blöjor man måste tvätta.
    4. jag tycker personligen att det är absurt med stora barn som har blöja. Barn man kan prata och diskutera men men som ändå kissar och bajsar i blöja hela dagarna.
    5. jag tycker även att det är skönt att slippa byta bajsblöja om jag slipper.
    6. jag tycker att det verkar ganska äckligt att kissa och bajsa i blöja.
    7. jag anser att det utdragna blöjanvändandet beror på blöjindustrin samt föräldrarnas intressen och inte barnens.

Typ så. Sedan känns det naturligt på något sätt bara? Om jag vet att min unge behöver gå på toa känns det vettigt att ta honom till toa istället för att vänta tills han har kissat/bajsat och då gå och byta blöja på honom med allt bök och meck det innebär. Blev dessutom själv uppfostrad så, och hade inte blöja mer än tills jag var ca 1-1,5.

Sedan är det ju ingen direkt racertävling där det gäller att få ungen blöjfri så tidigt som möjligt. Det är liksom inte det som är det viktigtaste.
  • ddalia
    miljarden skrev 2012-06-03 06:20:53 följande:
    1. miljön tjänar på att vi använder färre blöjor
    2. har man väl testat och märker att ens unge föredrar att bajsa på toa så är det en ansträngning man gärna gör.
    3. har man tygblöjor är det skönare om åtminstone bajset kan hamna i toan, och över huvudtaget skönare ju färre blöjor man måste tvätta.
    4. jag tycker personligen att det är absurt med stora barn som har blöja. Barn man kan prata och diskutera men men som ändå kissar och bajsar i blöja hela dagarna.
    5. jag tycker även att det är skönt att slippa byta bajsblöja om jag slipper.
    6. jag tycker att det verkar ganska äckligt att kissa och bajsa i blöja.
    7. jag anser att det utdragna blöjanvändandet beror på blöjindustrin samt föräldrarnas intressen och inte barnens.

Typ så. Sedan känns det naturligt på något sätt bara? Om jag vet att min unge behöver gå på toa känns det vettigt att ta honom till toa istället för att vänta tills han har kissat/bajsat och då gå och byta blöja på honom med allt bök och meck det innebär. Blev dessutom själv uppfostrad så, och hade inte blöja mer än tills jag var ca 1-1,5.

Sedan är det ju ingen direkt racertävling där det gäller att få ungen blöjfri så tidigt som möjligt. Det är liksom inte det som är det viktigtaste.
    Exakt! Det är inte blöjfriheten som är det viktigaste. Och att byta blöjor på större och rörligare barn, nah - ingen höjdare. Så mycket enklare med ec!
  • Asko

Hej!

Jag håller just nu på att EC:a min tredje unge Glad Hon är drygt 8 månader och det går förstås upp och ner. Hon är torr på nätterna sen flera månader tillbaka, men dagtid är lite svårare. Hon har i och för sig lärt sig gå (ja hon är tidig) och fått en massa tänder på sistone så det påverkar förstås. 
    Vill tipsa om en facebook-grupp om EC. EC - toakommunikation - blöjfritt heter den

https://www.facebook.com/groups/267420253329718/

• sagofröken
    miljarden skrev 2012-05-31 08:46:42 följande:
    Har tänkt skriva här, men det har inte blivit av. Det går sådär. Inte alls lika bra som vi var vana vid, men inte total vägran. Han har haft veckor där han inte har sagt till alls, utan bara kissat och bajsat där han står. Vi har provat alla möjliga reaktioner men har nu börjat belöna när han gör rätt, det är det som funkar bäst. Men det är ännu inte bra.
    Vi måste ha blöja när vi är ute på språng. han kissar OCH bajsar på golvet. Han tecknar toa ibland men det är bara ibland han kissar eller bajsar för det. Det är jättefrustrerande tycker jag.

Planen vi har just nu är att sluta med blöjor helt när vi åker till landet, så får han kissa och bajsa på sig bäst han vill och i bästa fall fattar han läget efter ett tag. Han börjar på förskola i höst och det vore skönt att ha gjort sig av med blöjor till dess, för även om det inte går något vidare just nu så är det ju inte som ett vanligt blöjbarn. Han kissar och bajsar ju på toa varje dag. 

Han är lite intresserad av sina pottor men har svårt att sätta sig på dem. Det är mest en lek också, sätter sig och reser sig. Funderar på att köpa en sådan baby björn-potta med ryggstöd men samtidigt känns det onödigt att köpa en massa prylar som man kanske inte ens kommer använda.

Hur går det själv?
    Oj, jag såg inte att du hade svarat när jag tittade i tråden sist! Hur gammal är han nu? Typ 19 månader eller minns jag tokigt? Förstår att det känns knepigt när det gått så himla bra och inte känns lika mycket flyt längre, men det är nog svårt att se själv också hur bra det går - lätt att bara fokusera på missarna!
    Låter som att det kommer bli bra med en blöjfri sommar på landet. Hur har ni tänkt gå till väga? Bara dra på kalsonger och se hur det går, eller "potträna"?

Min dotter är snart 17 månader. Jag tycker det funkar bra, särskilt sedan vi slutade förvänta oss att hon skulle säga till själv Glad Vi slutade helt med dagblöja för kanske 4 månader sedan och INATT ska vi sluta med nattblöjan. Ibland går det flera dygn utan minsta droppe utanför, ibland blir det plötsligt tre blöta byxor på raken. Idag hade vi en jätterolig miss tex! Dottern var med pappan på öppna förskolan. Hon tecknar "kiss", han säger "okej, kom så går vi på toa" och lyfter upp henne - varpå hon kissar ner både sig själv, pappan och golvet Solig Tidsmarginalen från varning till verkställande är inte särskilt lång alltså! Pappan torkade upp och ursäktade sig lite för ÖF-personalen, förklarade att han blev överraskad för vi har gått dit blöjlösa i princip varje dag i ett halvår utan att blöta ner golvet. "Va", sa de, "då är det ju konstigt att det inte hänt förut!" Nu har Lillan "pratat" om det hela dagen, tecknat: "Kiss - pappa - torka!" Det lär hon inte glömma Skrattande

Här är det också dags för förskola i augusti, ibland känns det superlugnt, ibland blir jag jätteorolig. De kommer att sätta henne på rutin (om hon inte säger till själv) och det kan ju funka hur bra som helst. Personalen kändes positiv och tyckte det var självklart att ingen blöja skulle få, var bara sovstunden de undrade lite om.
    Har ni pratat med personalen på er förskola? Minns inte om jag frågat förut.

Lite hoppas jag - som du kanske också? - att något ska falla på plats under sommaren. Att ungen ska hitta den där sista lilla pusselbiten som behövs för att det ska funka smidigt. Vi övar mycket på att dra upp och ner byxor, det har hon svårt för, och resulterar då och då i att hon sätter sig med byxorna halvt på och kissar på pottan (eller i valfri burk som hon tycker liknar en potta...hrm...) Och så hoppas, hoppas, hoppas jag att hon ska börja prata lite.  Ofta när vi har missar så HAR hon tecknat innan, men typ gått fram till någon annan som inte förstår eller tecknat så diskret och snabbt att vi tror vi har inbillat oss. Tecken är fantastiskt, men om en vill göra sig hörd är det bra att kunna några ord också...

Vi köpte nyligen en sådan babybjörn med ryggstöd, för att hon lättare skulle kunna tömma pottan själv - liiiiite för mycket skvättande ur de större, otympligare pottorna. Jag tyckte den var onödigt dyr men gillar den nu, bra på natten också med lite stöd bakom ryggen när vi båda är sömniga och ostadiga! Om du inte är rädd för begagnat så brukar de gå att hitta billigt på typ blocket.

Oj vad långt jag skrev. Roligt att höra hur det går! Lycka till nu i sommar!
  • sagofröken

Självklart jätteroligt att höra hur det går för er andra också! Vill jag lägga till Skrattande

wao skrev 2012-06-02 23:32:23 följande:
    Varför är det så viktigt att de bli blöjfria så tidigt? Vad vinner barn och föräldrar på att ha något eller ett par extra år utan blöja (förutom pengar...)? Jag är intresserad eftersom jag själv inte gjort så med mina barn och inte riktigt förstår varför många vill få barnet att inte använda blöja så tidigt.

Annica med tre fyraåringar.
    Oj, så har jag nog inte tänkt. Framförallt har jag aldrig tänkt på att det skulle spara pengar, fast det är klart det gör.
    Vi började sätta på pottan vid 5-6 mån för att dottern hade ont i magen och svårt att bajsa. Det kändes instinktivt fel att ha blöja på samtidigt som en unge som börjat äta riktig mat försöker bajsa ut riktiga korvar... När det visade sig funka så bra (glad unge=glada föräldrar) rationaliserade vi helt enkelt bort blöjan, lite i taget.

Saker jag gillar med att ha ett blöjfritt litet barn?
    1. Att hon luktar så gott.
    2. Att rumpan är så gullig!
    3. Att hon blir så glad när vi förstår vad hon vill/behöver.
    4. Att slippa oroa sig för röd rumpa.
    5. Att få sitta still en stund vid potta/toa och prata/läsa/sjunga.
    6. Att, särskilt vid sjukdom, ha bra koll på vad som går in och ut.
    7. Att slippa bajs utsmetat över skinkor och snippa. Brrr....
    8. Att se hur hon övar och experimenterar för att förstå sina kropp - även om det innebär att det kissas på icke-ändamålsenliga platser, hehe...
    9. Att vi föräldrar fått oss så många skratt när det inte gått som vi tänkt oss Flört
  • miljarden

Sagofröken: det går bättre igen nu! Han säger till, inte jämt men som förr och han har slutat att konsekvent toastrejka. Tvärtom händer det att han säger till tio gånger utan att det kommer något, fast ofta slutar det ändå med att det kommer något. Igår sprang vi runt på stan och letade efter en toalett och han höll sig så tålmodigt, duktiga unge.

Han är nitton månader, snart tjugo och han pratar lite, lite men tecknar massor. Vi åker snart på långsemester och då tar vi bort blöjan helt igen. Denna gång för gott, är tanken. Vi pratar med honom om det emellanåt också, att snart är det slut med blöja. Skulle vilja hitta schyssta underbyxor till dess. Sådana han, och jag, gillar.

På förskolan sa de att de var vana vid att ha barn i olika stadier av potträning och att de skulle göra vad de kunde. Exakt vad det innebär vet jag inte, men vi hoppas att han ska ha blivit vassare till dess. 

Potträning eller inte, hm jag vet inte. Jag vet inte ur man gör riktigt? Min mamma säger "ta bara bort blöjan så fattar han efter ett tag. Han kan springa runt naken i gräset, då löser han det där själv."  men jag är tveksam. Vi kör med belöning som det är nu och det funkar rätt bra. Hur tänker ni göra?

Tror också vi kommer strunta i att kräva att han ska säga till själv utan sätta honom på rutin. Det fina med sommaren är ju att man kan kissa utomhus. Det vill säga, vi kommer köra på som vi gör nu, men helt utan backup vilket vi har haft en del nu efter den där supersvackan. Fast hemma har han ju aldrig blöja, det är bara på utflykter.

Vet inte vad jag känner inför förskola i höst. Det verkar vara ett bra ställe men visst är jag orolig att han ska bli fördärvad ändå... bli fullproppad av dagisvisdomar från äldre barn, typ att det ena men inte det andra passar sig för killar osv.

• skåningentösen

Hej.

Blir sugen på att prova. Sätter ni dom på toaletten med barn toalettring? Eller på potta?

Tacksam för tips!     

• Meal

Jag behöver tips. Har en kille som inte gillar att kissa i blöjan på natten men han blir helt hysterisk om vi försöker sätta honom på pottan eller toaletten. Har försökt att bara ha insatsen och att han ligger på mig men lika hysterisk. Försökte till och med få honom att bara kissa på mig tänkte att man ju kan ta en handduk eller så då, men han bara gråter o h tydligt att han är kissnödig. Detta händer runt 23 varje kväll, blöjan han får på sig vid 18.30 är då fortfarande torr. Enda som funkar ärr att se till att han vaknar helt, då kissar han massa. Men så har han svårt för att somna om igen och kan ligga vaken i sängen i över en timma. Så jag behöver hjälp med hur vi ska lösa det här så han slipper bli så ledsen

• Meal
    skåningentösen skrev 2012-06-21 23:50:51 följande:
    Hej. Blir sugen på att prova. Sätter ni dom på toaletten med barn toalettring? Eller på potta? Tacksam för tips!     

Hur gammalt är ditt barn?
  • sagofröken

Meal: hur har det gått på nätterna? Vi har haft samma problem, i perioder. Någon period när hon totalvägrade potta trots uppenbar kissnödighet funkade det att bära till toa. Oftast funkar det att låta henne dricka lite vatten medan hon sitter på pottan, då slappnar hon av. När hon ger tillbaka vattnet vet vi att hon är klar. Det jag tror på inför framtiden är att ta upp INNAN hon hunnit säga till, förekomma den besvärande kissnödigheten. Men vissa barn har nog helt enkelt svårare att komma till ro igen efter uppvak, min dotter är sådan, men ju äldre hon blir desto bättre tycker jag det går!

Svar på tråden EC - Elimination Communication