• TheLove

EC - Elimination Communication

Jag har precis börjat med en EC-light på min 6 veckors pojke och ser att det inte skrivs så mycket om ec på detta forum så jag skulle tycka att det var roligt om alla som pysslar med ec skulle samlas här och diskutera hur det går för våra barn!

Det spelar ingen roll om barnen är nyfödda eller ett par år, om de ec:at länge eller inte.

Här kan vi dela tankar, tips och idéer. Prata om med och motgångar och även saker som inte har med ec att göra...

• Svar på tråden EC - Elimination Communication
  • Loreena

Idag har sonen gjort "kissa-tecknet" en gång när jag frågade om han behövde gå på pottan när han nyss vaknat :) Sedan har han själv satt sig på pottan en gång idag och kissat. *stolt mamma*
    Igår tog han av sig blöjan och sprang till toaletten och då ville han också kissa. Det känns som om det händer mycket med hans utveckling just nu över huvud taget. Det är en intensiv tid med mycket egen vilja och en hel del trots(han slänger sig på golvet i protest om det är något han inte vill, och han protesterar ofta! utan att ens veta vad han protesterar emot ibland. Haha) Sonen är 17 månader.

• miljarden

Vi var ute och flängde igår och på bussen på väg hem så började han teckna toa med frenesi. Vi var nästan framme men det var kanske tre minuter kvar. Då sa jag att han snart skulle få kissa, att vi snart var framme. Och när jag erbjöd honom en buske ca fyra minuter senare så kissade han. Han hade hållit sig!
    Imorse kom han dragandes med pottan och tecknade toa. Han ville dock inte kissa utan bara tala om att där kissar man.

När började proteststilen, Loreena?

• skånegås

min 9,5 mån måste vi för det mesta hålla över handfatet igen. han har inte ro att sitta på pottan så längs som behövs för att det ska hinna komma något (förutom vid enstaka tillfällen..). HUr är kissa-tecknet? Liten säger ibland tssa, eller dsss och det verkar betyda kissa (eller bajsa). Men jag måste erkänna att jag är lite lat. Kan bero på att han även vaknar 10ggr/natt...

• miljarden

Vi använder detta tecken för toa (hoppas att länken funkar):
    lexikon.ling.su.se/fmi/iwp/cgi%20version%20av%20Svenskt%20teckenspr%C3%A5kslexikon&-loadframes

Jag skulle nog också bli lite lat om min son vaknade tio gånger per natt...

• Loreena

Miljarden
    Jag minns inte exakt när det började, men han var kanske 15 månader när det började. Jag tycker att det har blivit med protesterande och egen vilja nu bara de sista veckorna, men det har säkert med hans utveckling att göra. :) Det är inte lätt att vara liten, vilja upptäcka världen, vara nyfiken på allt och inte alltid få sin vilja igenom...

Idag har han varit blöjfri hela dagen, och det har gått bra bortsett från att han kissat i byxan när han ätit mellis och lunch, han har lite svårt att hålla sig när han dricker vatten. :)

Grodan81
    Det är helt ok att vara lat ibland. Man får lägga EC på en nivå som man själv orkar med. Vi pottade mest på rutin tidigare och hade blöja där emellan. Men han har alltid fått lufta någon timme varje dag för att förebygga röd rumpa.

• ddalia

Oj vad många ec-barn just nu, hur roligt som helst att läsa tjejer!

Min 14 månaders har glömt lite vad ec är för något. Det var flera månader sen vi hade torra dagar med signaler varje gång. Jag får vara glad att hon åtminstone vet vad toan används för ;) Och att jag kan potta henne på natten igen så hon sover bättre iaf :)

Hon är ett sådant typiskt barn som blir störd av sina utvecklingsfaser och sen hon blev 8 månader så känns det som det blivit en enda lång utvecklingsfas. Just att det är motoriken mest också, hon håller på att lära sig klä av och på sig nu  Skrattande och hoppar från en *färdighet* till nästa varje dag.. Så efter våra "4 bajsblöjor på 5 månader" så bajsas det i blöjan nästan varje dag nu.

Så vi kör på rutin och väntar att det ska signaleras en vacker dag igen :)

Angående tygblöjor som är lättare att ta på och av och säkra samtidigt... Någon med tips, som hittat något bra? Kan säga att jag har tittat mycket på nätet på olika modeller och alla training pants ser så stoooora och bylsiga.... För övrigt fortsätter vi med våra blöjor som vi pratade om i början av den här tråden och det funkar bra. Men vill ha något som tjejen kan ta av sig själv, för hon vill ju.. 

Dags för en hjärtepotta också känns det som Skrattande

• Loreena

Sonen har själv satt sig på pottan och kissat flera gånger idag! :D Men jag får inte sätta honom där, för då blir han arg och slänger sig på golvet. Han springer även till toan ibland när han är kissnödig, men jag har inte fått hålla honom i knävecken över badkaret, han vill stå i badkaret och kissa. Han får springa runt med bar rumpa nu när han vill sätta sig på pottan själv då och då, för annars sätter han sig på pottan med byxorna på och kissar... haha
    Jag är lite orolig för soffan, men det går iaf att dra av tyget och tvätta om det skulle hända någon olycka, men än så länge så går det bra och vi har haft bra kontakt idag. De dagar när vi vuxna flänger runt i lägenheten och städar och grejar så brukar det bli fler missar.

• ddalia

Miljarden, hur mycket klarar imse vimse av? En liten kissning står det på brightbots. Tjejen trycker ut allt ibland just nu, och det kan vara mycket.. Är de lätta att dra upp och ner för de små (imse vimse)?

• miljarden

Ddalia, jag tycker iv och bb är likvärdiga. De suger upp tillräckligt mycket för att man ska slippa pölar men kläderna blir oftast blöta ändå. De är ju inte lika lätta att dra av som vanliga underbyxor men det beror ju på funktionen. Vi är iaf nöjda!

Svar på tråden EC - Elimination Communication