• TheLove

EC - Elimination Communication

Jag har precis börjat med en EC-light på min 6 veckors pojke och ser att det inte skrivs så mycket om ec på detta forum så jag skulle tycka att det var roligt om alla som pysslar med ec skulle samlas här och diskutera hur det går för våra barn!

Det spelar ingen roll om barnen är nyfödda eller ett par år, om de ec:at länge eller inte.

Här kan vi dela tankar, tips och idéer. Prata om med och motgångar och även saker som inte har med ec att göra...

• Svar på tråden EC - Elimination Communication
  • Alexe

Jag vet tyvärr inte. Förmodligen bara fortsätta att säga att det är ok o föreslå toan istället. Prata om att kisset kommer ju på golvet om man inte går på toa, ha en bra toa-bok, kanske muta m goda kiss-kex...

Vi har äntligen vänt vårt nästan halvårslånga nej-läge (såklart har det gått upp o ner) o får nu oftast med honom på toa m mutor o uppmuntran. Sen en vecka är han också utan blöja hemma o m kalsong i blöjan om vi är ute. Har gått fr 4-5 "olyckor" (dvs att han ofta ställer sig o kissar medvetet) till endast 2 idag. Och nu säger han dessutom till med en gång. Tyvärr är det ofta om vi gör nåt annat o han vill ha uppmärksamhet som han kissar. Och tyvärr säger han att han gärna vill kissa på sig när vi föreslår att han ska säga till tidigare så att kisset kommer på toan. Svårt att veta om han verkligen inte kan el om han bara inte vill. Men det gr sig nog. Vi har sagt att vi ger det en vecka till. Har han inte börjat säga till bättre själv så vill sambon ta på blöja igen. Men ja, jag är ju inte så sugen på det nu när den väl är av.

• ddalia

Här går det brabra, oftast en blöt blöja per -dygn-, oftast efter sova-middag. Flera helt torra dygn har det varit, inga bajsblöjor på flera veckor. Inga signaler eller så, vi bara tar henne när vi tror hon skulle behöva och i 90% så kissar hon. För några dagar sen så satt hon på pottan själv en kväll nr vi var i badrummet och hon hade inget på sig. Nu när jag läser era inlägg så undrar jag : När kommer -nej- fasen att komma? Hon har ju inte börjat "prata" än, så vi har inte börjat fråga, det tar ett tag tills vi kommer dit menmen.. Tjejen här är 17 månader nu.

• sagofröken

Som ddalia undrar även jag när Stora Vägran ska komma, men kanske kommer den redan och går i perioder? I samma perioder när det är nej till allt som mamma och pappa bestämmer :) Just nu säger Lillan sällan till innan kisset kommer, men det funkar bra ändå, vi tar henne utan att fråga när vi känner att det är dags. Fråga är meningslöst, hon svarar oftast näääääeeee på alla frågor.

• sagofröken

...mest 'problem' har vi med nätterna, då vi fortfarande använder blöja och har en del missar, eftersom det är mycket uppvak och gråt om nätterna har vi svårt att pricka rätt. Vi skulle gärna lägga ner även nattblöjorna så att vi slipper ha blöjor i huset...

• carpediem1

Vi kör enbart med att försöka pricka in "nr 2" varje gång nu, är jag hemma funkar det alltid, sambon har dock missat ibland. Men sambon har gått med på att ta bort blöjan helt till sommaren (vår dotter blir 1år om 3 veckor), så det är jag nöjd med =)

• miljarden

Har tänkt skriva här, men det har inte blivit av. Det går sådär. Inte alls lika bra som vi var vana vid, men inte total vägran. Han har haft veckor där han inte har sagt till alls, utan bara kissat och bajsat där han står. Vi har provat alla möjliga reaktioner men har nu börjat belöna när han gör rätt, det är det som funkar bäst. Men det är ännu inte bra.
    Vi måste ha blöja när vi är ute på språng. han kissar OCH bajsar på golvet. Han tecknar toa ibland men det är bara ibland han kissar eller bajsar för det. Det är jättefrustrerande tycker jag.

Planen vi har just nu är att sluta med blöjor helt när vi åker till landet, så får han kissa och bajsa på sig bäst han vill och i bästa fall fattar han läget efter ett tag. Han börjar på förskola i höst och det vore skönt att ha gjort sig av med blöjor till dess, för även om det inte går något vidare just nu så är det ju inte som ett vanligt blöjbarn. Han kissar och bajsar ju på toa varje dag. 

Han är lite intresserad av sina pottor men har svårt att sätta sig på dem. Det är mest en lek också, sätter sig och reser sig. Funderar på att köpa en sådan baby björn-potta med ryggstöd men samtidigt känns det onödigt att köpa en massa prylar som man kanske inte ens kommer använda.

Hur går det själv?

• gugeligu

liten är 7 månader nu och det fungerar rätt bra. går åt 2-4 blöjor per dag (ink natt) just nu tror jag. oftast är blöjan torr när vi kommer hem om vi är ute och hon väntar tills vi tar oss tille n toa vanligen. känns fortfarande svårt att vara helt utan. samtidigt har blöjan börjat läcka som tusan utepå stan så den känns lit emenningslös...

• wao

Varför är det så viktigt att de bli blöjfria så tidigt? Vad vinner barn och föräldrar på att ha något eller ett par extra år utan blöja (förutom pengar...)? Jag är intresserad eftersom jag själv inte gjort så med mina barn och inte riktigt förstår varför många vill få barnet att inte använda blöja så tidigt.

Annica med tre fyraåringar.

• Meal

För mig är det inte så viktigt att sluta med blöja tidigt, men att ge min son ett alternativ till blöja.  Och när det gäller bajs så väljer han alltid potta/toalett. Det har hänt att han har bajsat i blöjan sen vi började erbjuda alternativ (när han var 5,5 mån - 3,5 korr), men han blir ledsen och gnällig då. Oftast har detta hänt när han varit själv med min man som inte är lika van vid att tolka signaler. Och när min son så tydligt visar att han inte vill bajsa i blöjan så känns det helt rätt för mig att låta honom få gå på potta/toalett. Han säger också mer och mer till om när han behöver kissa, men han har inga problem med att kissa i blöja/kalsong/golv. Så det verkar inte vara samma behov som bajset. Vissa dagar vill han inte ha på sig blöja och då behöver han inte. Och vissa dagar vill han inte sitta på pottan, då behöver han inte det heller.

Svar på tråden EC - Elimination Communication