• TheLove

EC - Elimination Communication

Jag har precis börjat med en EC-light på min 6 veckors pojke och ser att det inte skrivs så mycket om ec på detta forum så jag skulle tycka att det var roligt om alla som pysslar med ec skulle samlas här och diskutera hur det går för våra barn!

Det spelar ingen roll om barnen är nyfödda eller ett par år, om de ec:at länge eller inte.

Här kan vi dela tankar, tips och idéer. Prata om med och motgångar och även saker som inte har med ec att göra...

• Svar på tråden EC - Elimination Communication
  • ddalia

Jag fick en blandning där det var rätt många blåa, så färgerna var: röd, orange, ljusgrön, mörkgrön, ljusgul, mörkgul och fyra olika blåa. Skulle önskat mig någon lila eller så, såg att de hade det nu i den länken jag skrev tidigare... Det står sunny baby på alla. Jag satt på tryckknapparna på de flesta idag och då undrade jag varför jag inte kom på att sätta på en extra tryckknapp för att göra omkretsen(?) runt låren lite bättre när hon var liten och smal.. blah, det var andra saker jag tänkte på då... Jag tycker de här byxorna är en bra bas som man kan leka med så att man slipper sy helt från början och beställa pul-tyg osv.
    Och ja, det var ett stort gammalt urtvättat badlakan som rykte. Blev rätt många inlägg bara från ett, har räckt gått och väl även när jag bytte 7-15st i början. Men det skulle funka med vilken bommultyg som helst så länge det suger åt snabbt (dvs direkt, du kan alltid testa innan med att torka en blöt fläck). Nackdel med frotte - bajs glider inte av den enkelt när man ska spola bort det. Men eftersom bajs har varit ett *bekymmer* så kort tid här som 4-6 veckor har jag inte brytt mig att byta till något annat. Kanske någon sånt där kökshandduk med *smörgåsrån* mönster - de flesta såna suger åt hur bra som helst och är ganska glatta (jämfört med frotte iaf)? Jag bara tittade vad jag hade hemma..

• TheLove
    ddalia skrev 2011-07-17 19:47:18 följande:
    Jag fick en blandning där det var rätt många blåa, så färgerna var: röd, orange, ljusgrön, mörkgrön, ljusgul, mörkgul och fyra olika blåa. Skulle önskat mig någon lila eller så, såg att de hade det nu i den länken jag skrev tidigare... Det står sunny baby på alla. Jag satt på tryckknapparna på de flesta idag och då undrade jag varför jag inte kom på att sätta på en extra tryckknapp för att göra omkretsen(?) runt låren lite bättre när hon var liten och smal.. blah, det var andra saker jag tänkte på då... Jag tycker de här byxorna är en bra bas som man kan leka med så att man slipper sy helt från början och beställa pul-tyg osv.
    Och ja, det var ett stort gammalt urtvättat badlakan som rykte. Blev rätt många inlägg bara från ett, har räckt gått och väl även när jag bytte 7-15st i början. Men det skulle funka med vilken bommultyg som helst så länge det suger åt snabbt (dvs direkt, du kan alltid testa innan med att torka en blöt fläck). Nackdel med frotte - bajs glider inte av den enkelt när man ska spola bort det. Men eftersom bajs har varit ett *bekymmer* så kort tid här som 4-6 veckor har jag inte brytt mig att byta till något annat. Kanske någon sånt där kökshandduk med *smörgåsrån* mönster - de flesta såna suger åt hur bra som helst och är ganska glatta (jämfört med frotte iaf)? Jag bara tittade vad jag hade hemma..
    Jo det finns ju ganska mycket fina färger. Jag ska beställa mest blått och grönt till min kille...

Jasg kommer verkligen att köra på ett lager närmst huden för jag lyckas alltid upptäcka att han håller på att börja bajsa så det är en liten brun fläck i blöjan som annars är så gott som torr så det känns så slösigt nu., Smidigt att bara byta ett inlägg...

Ska prova ditt tips också med handduk. Känns som en vettig lösning som inte behöver kosta så mycket heller... :) Nej nu har jag en ledsen pojke som jag måste trösta.. :)
  • skånegås

Hallåj!
    Har en kille på 3,5 mån som kissar och bajsar det mesta i handfatet eller ute i det fria. Vi kör tygblöjor dagtid och engångs på natten. Har ec-at de tre tidigare barnen också i omgångar. Fram tills de varit 6 mån har det funkat kanon men sen har de vägrat... Hoppas det går bättre den här gången. Är man pigg klarar vi oss med ca en kissblöja per dag, annars går det MYCKET sämre.

Vi har vikblöjor som de flesta är köpta begagnade och de bästa blöjbyxorna vi hittat är de på www.minimundus.se som kallas soft (109:- då jag köpte i höstas). Man behöver max 2 i varje storlek då de inte behöver någon särskild torktid. Går att bara torka av. Så har man det svårt ekonomiskt tycker jag det räcker med ett par om man ec-ar och vid behov tar till en engångsblöja, eller kör blöjfritt någon timme. Vikblöjor torkar också fort och om det bara kommit en kissning i dem hänger vi på tork och använder en gång till när de är små innan kisset luktar. Så 10-15 vikblöjor och ett par byxor i varje storlek om man kör ec-light

Ang magont på bebisar så är mitt tips att utesluta mjölkprodukter helt. 3 av barnen har varit allergiska och det är så skönt när de mår bra. Det känns som att livet leker. Man orkar mer själv, de sover bättre och är mycket nöjdare och gladare. Sonen nu tål heller inte sojaprotein, men när man kommit på det är det absolut värt att undvika det i kosten (om man ammar). Och man måste undvika under en månad för att säkert kunna säga om det är mjölken eller inte och läsa ALLA innehållsförteckningar. Kolla in på mjölkallergitråden här på fl.

Hörs igen!

• Meal

Andra regler till Sverige förstår jag. Jag bor i Norge och då betalar vi tull på allt över 200,- Konstigt att de inte skickar till sverige. Vi har också bambusblöjor därifrån, lite dyrare men bra uppsugning. Klarar 10 timmar nattetid utan extra inlägg på vår son.

• TheLove

Åh, nu har jag beställt från Ebay... Det är första gången. Aldrig köpt via Tradera heller. Gjorde en överföring på pengar till mitt paypal igår som skulle komma idag men det är borta från mitt konto men inte hamnat på Paypal än... Blir lite nojjig...

skånegås skrev 2011-07-18 12:29:16 följande:
    Hallåj!
    Har en kille på 3,5 mån som kissar och bajsar det mesta i handfatet eller ute i det fria. Vi kör tygblöjor dagtid och engångs på natten. Har ec-at de tre tidigare barnen också i omgångar. Fram tills de varit 6 mån har det funkat kanon men sen har de vägrat... Hoppas det går bättre den här gången. Är man pigg klarar vi oss med ca en kissblöja per dag, annars går det MYCKET sämre.

Vi har vikblöjor som de flesta är köpta begagnade och de bästa blöjbyxorna vi hittat är de på www.minimundus.se som kallas soft (109:- då jag köpte i höstas). Man behöver max 2 i varje storlek då de inte behöver någon särskild torktid. Går att bara torka av. Så har man det svårt ekonomiskt tycker jag det räcker med ett par om man ec-ar och vid behov tar till en engångsblöja, eller kör blöjfritt någon timme. Vikblöjor torkar också fort och om det bara kommit en kissning i dem hänger vi på tork och använder en gång till när de är små innan kisset luktar. Så 10-15 vikblöjor och ett par byxor i varje storlek om man kör ec-light

Ang magont på bebisar så är mitt tips att utesluta mjölkprodukter helt. 3 av barnen har varit allergiska och det är så skönt när de mår bra. Det känns som att livet leker. Man orkar mer själv, de sover bättre och är mycket nöjdare och gladare. Sonen nu tål heller inte sojaprotein, men när man kommit på det är det absolut värt att undvika det i kosten (om man ammar). Och man måste undvika under en månad för att säkert kunna säga om det är mjölken eller inte och läsa ALLA innehållsförteckningar. Kolla in på mjölkallergitråden här på fl.

Hörs igen!
    Funderar på att köpa vikblöjor med och ha i blöjorna vi köpt. Mitt största problem är att behöva slänga en torr engångsblöja för att det är en liten liten fartrand i den... Känns så slösigt för skulle inte falla mig in att sätta på honom en blöja med fartrand i. Så just det med fikblöja kan ju vara en idé att ha närmst huden... alternativt bara en liten frotte bit. Känns skönt att jag snart har tio st blöjor för bara 300:- =) För även om de skulle vara skit så är det inte mycket pengar det handlar om. Då kan man byta ut det allt eftersom.

Pratade med mamma angående tygisar och hon tycker det är en dum idé och om jag skulle köpa tyckte hon bara jag skulle köpa en för att prova på... Men inte hinner man väl få en uppfattning av att använda tygblöjor genom att enbart ha en?

Jag försökte utesluta det med storebror, jag klarade det i två dagar... (att utesluta mjölk) Med lillebror ha jag märkt att varje gång han har ont i magen har jag fått i mig lök. Blir en omställning att ta bort det ur kosten med. Största bekymmret är att vi ofta äter hos mina svärföräldrar så då har man ju inte samma koll på vad som finns i maten...
    Meal skrev 2011-07-18 15:44:35 följande:

Andra regler till Sverige förstår jag. Jag bor i Norge och då betalar vi tull på allt över 200,- Konstigt att de inte skickar till sverige. Vi har också bambusblöjor därifrån, lite dyrare men bra uppsugning. Klarar 10 timmar nattetid utan extra inlägg på vår son.

Har läst att bambu ska vara bra... Kan ju vara vettigt att prova om jag inte gillar inläggen som hör till blöjorna jag köpt...

Förresten? Vad får ni för reaktioner från omgivningen angående ec?

Jag tänkte först börja med storebror men fick så mycket negativa åsikter från folk om det. Denna gång började jag bara efter att jag satt och amma och kom att tänka på det och efter amning kom det alltid bajs, så då provade jag, och visst kom det både kiss och bajs.

Nu bajsar han inte lika ofta så man kan inte riktigt köra på det "säkra" kortet längre.

När jag berätta för mina föräldrar fick jag först reaktionerna "låt honom bara en bebis, ha inte så brottom" men förklarade att jag inte försöker få honom torr utan bara ge honom ett alternativ till blöjan blev det bättre och nu tycker mamma det är lite roligt att jag håller på med detta tror jag.

Resten jag berättat för har tyckt att det varit udda men roligt att en bebis kan kissa och bajsa på toan och är farcinerade. Men jag är tydlig med att detta inte är någon potträning utan bara ett alternativ till blöjan.

Visst skulle det vara roligt om han är torr innan året, men det är absolut inget mål jag har... kan dock vara skönt att byta så få blöjor som möjligt ;)
  • ddalia

Jag har fått BARA possitiva reaktioner av omgivningen. De som har sett henne kissa på toa när jag sätter henne och *säga till* när hon behöver gå har bara varit fascinerade. För familjen har det varit helt ok ide, min mamma tyckte det var precis så man gör, och sa att jag har själv varit blöjfri vid 8 månader (fanns inte ens blöjor för 30 år sen där jag är född så alla körde tyg + potta från tidig ålder). Det där med att *låta de vara bebisar* förstår jag inte, det är inte som att de bli direkt glada av att bajsa på sig. Jag tror att de flesta ger sig så fort man säger att det inte är pottaträning och slänger in ett par angument som: slippa bajsblöjor och ha en gladare bebis när den sitter på huk och få prutta av sig.. Det där sista var en av anledningarna jag orkade i början - tjejen kände sån lättnad när jag höll henne på huk och allt kom ut så lätt!

TheLove skrev 2011-07-19 09:59:11 följande:
    Funderar på att köpa vikblöjor med och ha i blöjorna vi köpt. Mitt största problem är att behöva slänga en torr engångsblöja för att det är en liten liten fartrand i den... 
    Precis min tanke, med en liten lapp 13x30cm blir inte tvätthögen direkt större även om man skulle byta 15 blötfis-blöjor om dagen (som jag fick göra). Vikisar hade jag tänkt på också, men det lät också som att det skulle bli mycket i tvätten och på rumpan att bära.. Lovelyy, när blöjorna kommer så kan jag skicka dig en bild och visa vad jag hade tänkt jag kunde ha gjort enkelt för att göra de bättre runt låren.
  • skånegås

Det är bara att riva sönder ett gammalt lakan och stoppa i blöjorna. Gör jag också ibland. Har bitarna som tvättlapp också

• TheLove
    ddalia skrev 2011-07-19 17:26:57 följande:
    Jag har fått BARA possitiva reaktioner av omgivningen. De som har sett henne kissa på toa när jag sätter henne och *säga till* när hon behöver gå har bara varit fascinerade. För familjen har det varit helt ok ide, min mamma tyckte det var precis så man gör, och sa att jag har själv varit blöjfri vid 8 månader (fanns inte ens blöjor för 30 år sen där jag är född så alla körde tyg + potta från tidig ålder). Det där med att *låta de vara bebisar* förstår jag inte, det är inte som att de bli direkt glada av att bajsa på sig. Jag tror att de flesta ger sig så fort man säger att det inte är pottaträning och slänger in ett par angument som: slippa bajsblöjor och ha en gladare bebis när den sitter på huk och få prutta av sig.. Det där sista var en av anledningarna jag orkade i början - tjejen kände sån lättnad när jag höll henne på huk och allt kom ut så lätt!Precis min tanke, med en liten lapp 13x30cm blir inte tvätthögen direkt större även om man skulle byta 15 blötfis-blöjor om dagen (som jag fick göra). Vikisar hade jag tänkt på också, men det lät också som att det skulle bli mycket i tvätten och på rumpan att bära.. Lovelyy, när blöjorna kommer så kan jag skicka dig en bild och visa vad jag hade tänkt jag kunde ha gjort enkelt för att göra de bättre runt låren.
    Skönt att du bara fått positiva reaktioner. De reaktioner jag fick när storebror var liten var ju så negativa att jag inte "vågade" börja med ec. Men nu började jag utan att nämna det för någon och reaktionerna är mycket bättre.. Men just det att nämna att det inte är potträning utan ett erbjudande om att göra ifrån sig på annan plats än blöjan tycker jag får folk att mjukna ;)

Det skulle vara jättesnällt om du vill skicka en bild på det :) Det ska ta 7-14 dagar innan jag får blöjorna. Hoppas det går fort för jag längtar tills de kommer hem :)

Fick idag ett meddelande på att mina pengar kommit in på paypal kontot så då slutförde jag betalningen på ebay. Så nu har jag fått bekräftat via mail och sådär också :)
    skånegås skrev 2011-07-19 17:39:04 följande:
    Det är bara att riva sönder ett gammalt lakan och stoppa i blöjorna. Gör jag också ibland. Har bitarna som tvättlapp också
    Smidigt :)
  • Meal

Vi har kommit igång lite smått. Är på semester och bor i en stuga utan vatten och avlopp, så blir inte helt ännu. Men han har kissat varje gång jag hållt honom över handfat och idag bajsade han jättemycket också. När min man såg detta så fattade han också att detta är rätt för vår son. Ser fram till att komma hem från semestern och komma igång lite mer med det.

• Meal

Det fungerar faktiskt jättebra. Han bajsar i toaletten varje dag. Det är han som säger till när han behöver, så bär jag in honom och håller honom över toaletten. Enda gången det har kommit något bajs i blöjan den sista veckan var i dag och det var nog mest en prutt för det var inte mycket. Man märker att han tycker det är skönt att kunna bajsa så där. Kiss däremot kommer det inte så mycket i toaletten, det är mest i blöjan. Och det är verkligen inte lätt att få kisset att hamna i toaletten. Hur gör ni andra med små killar? Kisset sprutar ju inte direkt nedåt och jag klarar inte hålla ned snoppen samtidigt som jag håller honom i "bajsposition" Jag har ännu inte lyckats hitta signalen för att han behöver kissa, men vi är igång i alla fall.

Svar på tråden EC - Elimination Communication