vittra skrev 2011-12-10 18:16:12 följande:
Något jag tänker på är att ni kanske har tagit bort blöjan lite för tidigt, om det kom så mycket olyckor så varför tog ni bort blöjan..? Det måste ju ändå ha känts jobbigt för honom, och även om ingen oftast uttalade något så lär ju irritationen lätt ha kunnat hänga i luften. Dessutom är det ju inte så lätt att veta när och om man är kissnödig jämt, inte ens för ett äldre barn, så jag tänker nog att du har ställt alldeles för höga krav på honom som har förväntat dig det och sedan gett en negativ reaktion när han inte har klarat av det (när han kissat strax efter att du frågat).
Jag måste också reagera på att ni ställer honom i en situation där han tvingas sköta det alldeles själv, dvs på morgonen. Varför låter ni honom klara sig själv på morgonen? Det är självklart så att han använder den metod som han sett ger önskad effekt, dvs att ni kommer. Barn är inte dumma. Även om de är väldigt enkeltänkande än så länge. Jag tycker helt ärligt inte att ni tar ert föräldraansvar ordentligt när han tvingas vara själv så länge på morgonen, ännu mindre när han tvingas sätta sig på pottan själv. Det har inte vår dotter gjort i 2-årsåldern. De kanske kan det, men de behöver ju en vuxen som tar hand om dem, de behöver själva närvaron och bekräftelsen. De ska inte behöva ta så stort ansvar över sig själva som 2-åringar.
Jag tycker inte det är så konstigt att han har börjat reagera genom att i protest kissa i sängen när han inte får gensvar när han efterfrågar er uppmärksamhet på morgonen, särskilt när det som sagt ger önskad effekt. För en protest är det ju naturligtvis, och det ska inte jämställas med trots. Han protesterar ju mot något han vantrivs med, vilket enligt mig är helt uppenbart. Det ni måste göra för att han ska sluta är ju att ge honom det han behöver, det som han just nu saknar. Uppmärksamhet och bekräftelse vid rätt tillfällen. Huruvida detta har spridit sig vidare till andra situationer och tillfällen så som du tolkar det är väl dock lite oklart, det är svårt att säga för det är inte alltid en 2-åring heller kan ha koll på att de behöver kissa innan man ska ut etc. Jag tycker ni ska börja med morgonen. Han är trots allt väldigt liten fortfarande, och behöver er.
Hej och tack för ditt snabba svar! Vi tog bort blöjan vid 15 månader när vi var hemma, men han hade Huggies träningsblöjor när vi var ute. Jag hade läst på något ec-sida att det var en bra tid att ta bort blöjan efter som det först då skulle kännas när han blev våt och att han då snabbare skulle lära sig vikten av att kissa i pottan. Vid den åldern är jag säker på att jag aldrig blivit irriterad att han kissade på sig, jag har varit hemma med honom och haft så mycket tid, och jag tycker bara att det är att byta byxor, inte jobbigare än att byta blöja. Dt med att kissa strax efter att jag fråga är en ny grej som börjat efter att han blev två.
När han blev runt 20 månader så hade han lärt sig ta av sig byxorna, men had hade långt innan det satt sig på pottan själv och kissat, antingen om han var naken eller helt enkelt med byxorna på. Så jag tyckte att det var ett tecken på mognad. Han kunde då hålla sig i 3 timmar, lätt. Oftast vakna torr på morgonen. Inte tycker jag att vi lagt någon prss på honom alls, han har gjort det här helt på fri vilja.
Jag vet inte vad du menr med att vi sätter press på honom på morgonarna heller, han vaknar nu sedan han blev 2 inte torr så ofta, kommer in till oss vid 7, då frågar jag honom om han vill kissa, han säger nej som vanligt till den frågan (sedan han blev 2). Då låter jag honom ligga precis som han vill. Det händer dock att han kliver upp och tar av sig blöjan, nu kan jag hålla med om att jag är slö visserligen, jag säger typ "åh vad skönt att ta bort blöjan, ska du gå och kissa?" Då har han ju ofta precis kissat i blöjan, men ibland går han in och sätter sig på pottan, ibland häller han ut kisset själv, han tycker det är kul.. Alltså, ingen press, mer än att jag kan känna mig lat som inte går upp med honom och sätter honom på pottan innan han hinner kissa i blöjan, men som sagt, han säger nej! Han vill för tillfället inte göra något som vi ber honom om! Klä på dig -Nej! osv.. Men så kommer han och kryper ner i sängen igen, kollar lite tv, leker osv och vips kissar han i sängen! Det här har hänt några gånger hos min mamma och några gånger hemma nu. Häromdagen så hade jag lagt mig i hans säng på morgonen, efter att han kom in till oss, för jag behövde sova mer oh han sparkas så, så först låg han hos sin pappa och kissade lite sedan kom han in till mig, sov en halvtimma till och sedan kissade han där också! Då blev jag arg på honom och sa du får inte kissa i sängen, men förstod ju att det var en reaktion han ville ha. Någon dag efter det eskalerade problemet och han kissade bara en gång på pottan, när jag inte bett honom om det så klart. När vi skulle åka så sa jag nu får du kissa lite innan vi åker, nej sa han så sprang han iväg och kissade på en madrass för att sedan berätta det för mig så fort det var gjort. Ok, torra byxor och in i bilen - och han kissar igen! Hem till mamma, och ytterligare två kissningar inom kort tid! Trots att han får massvis av uppmärksamhet som det är hos sin mormor, givetvis.
Egentligen tror jag att ett stort problem kan vara att han är hemma med oss medans vi jobbar, vi går på öppna förskolan (där han alltid är torr) Han ska börja på 15 timmars förskola snart, men jag kan ju för tillfället inte säga till dem att han är torr och jag fruktar att de pga hans ålder kommer föreslå blöja.
Alltså, det är ju vanligt tvåårstrots att vägra allt man ber dem om. Det är därför jag gett honom mer frihet att bestämma själv när han vill gå och kissa, för om jag föreslår det så är det bestämt nej, och om det är så att han faktiskt måste för att vi ska ut, då får jag trixa som bara den innan han sätter sig, jag tror att han verkligen vill göra det här helt själv! Jag kommenterar ju alltid när han varit på pottan att åh så skönt att kisset kom i pottan, det är väl skönt att vara torr? Så sedd är han nog även om han gått iväg, dragot ner byxorna och satt sig själv. Vad tror du?