• TheLove

EC - Elimination Communication

Jag har precis börjat med en EC-light på min 6 veckors pojke och ser att det inte skrivs så mycket om ec på detta forum så jag skulle tycka att det var roligt om alla som pysslar med ec skulle samlas här och diskutera hur det går för våra barn!

Det spelar ingen roll om barnen är nyfödda eller ett par år, om de ec:at länge eller inte.

Här kan vi dela tankar, tips och idéer. Prata om med och motgångar och även saker som inte har med ec att göra...

• Svar på tråden EC - Elimination Communication
  • Meal
    Hirundinidae skrev 2011-08-05 08:21:26 följande:
    Ang ECa äldre barn

Vi har alltid kört lite ec light på äldsta barnet. Nu är han 22 månader och nästan torr.
    För snart 3 månader sedan fick han en lillasyster (som vi ecar mycket mer) men då verkar det som om storebror känner av att vi inte har lika mycket "tid" som förut och vi missar nu ganska mycket kiss.
    Någon som har en tanke om vad dettaq kan bero på? Är det så enkelt att det är för att jag ftare inte har möjlighet att se hans signaler? Eller kan det vara så att han (som många säger) har "gått tillbaka lite" ochsignalerar mindre just för att han fått ett syskon och försöker ställa om sig till det?

Någon som känner igen sig? 
    Har ingen personlig erfarenhet av just EC på äldre barn. Men sån generellt så vill jag ju tro att det är naturligt att det också kan gå tillbaka under en period när det har kommit ett litet syskon. Samtidigt så är det va¨l också logiskt att nu när ni har blivit en större familj alla behöver tid på att ställa om sig och att det i en period vill kunna vara svårare att se hans signaler. Jag är säker på att det går över och att storebror vill kunna växa av ansvaret av att vara storebror.
  • Meal

I dag gjorde sonen från sig på pottan för första gången, han gillade det verkligen. Satt och tryckte och så skrattade mellan varven Och man kan verkligen kalla det total tömning, passa på att både kissa och spy i pottan när han var färdig med att bajsa. Härlig syn kan man säga. Men vi fick till en bättre position på pottan än toaletten, så det blir nog den i fortsättningen. Inga problem med snoppen över kanten då.

Hur har de reagerat på BVC när ni berättat om EC? Vi har en väldigt speciell helsesøster och tvivlar på att hon kommer förstå det. Hon kommer säkert bara tro att jag börjat med potträning redan och hon är hopplös att försöka förklara för, hon slår liksom helt dövörat till. Så hade varit intressant att höra lite om andras erfarenheter hos BVC.

• TheLove
    Meal skrev 2011-08-06 14:04:01 följande:
    Har ingen personlig erfarenhet av just EC på äldre barn. Men sån generellt så vill jag ju tro att det är naturligt att det också kan gå tillbaka under en period när det har kommit ett litet syskon. Samtidigt så är det va¨l också logiskt att nu när ni har blivit en större familj alla behöver tid på att ställa om sig och att det i en period vill kunna vara svårare att se hans signaler. Jag är säker på att det går över och att storebror vill kunna växa av ansvaret av att vara storebror.
    Håller helt med, i allt du skrev :)
  • TheLove
    Meal skrev 2011-08-06 14:07:36 följande:
    I dag gjorde sonen från sig på pottan för första gången, han gillade det verkligen. Satt och tryckte och så skrattade mellan varven Och man kan verkligen kalla det total tömning, passa på att både kissa och spy i pottan när han var färdig med att bajsa. Härlig syn kan man säga. Men vi fick till en bättre position på pottan än toaletten, så det blir nog den i fortsättningen. Inga problem med snoppen över kanten då.

Hur har de reagerat på BVC när ni berättat om EC? Vi har en väldigt speciell helsesøster och tvivlar på att hon kommer förstå det. Hon kommer säkert bara tro att jag börjat med potträning redan och hon är hopplös att försöka förklara för, hon slår liksom helt dövörat till. Så hade varit intressant att höra lite om andras erfarenheter hos BVC.
    Haha perfekt :) Wilgot brukar också spy. men det tror jag beror på att han tar i så dant...

Jag har inte pratat med dem om det på BVC... jag har också en lite knepig sköterska... Funderar på om jag ens ska nämna nått om det... Man måste ju inte berätta allt för bvc sköterskan... Hon har inga egna barn, kan mindre om allting än jag osv... så jag känner att tar jag upp det så är det väl bara för att "lära upp" henne i att man kan göra så också...

BVC sköterskor kan vara så knepiga... när Elliot var 5½ månad gav jag honom smakisar ibland. Fick då en utskällning av bvc för att han går upp så bra på bara min mjölk så jag ska inte introducera mat än. När han var 6 månader fick jag en utskällning för jag inte gav honom två mål mat om dagen (hela burkar alltså) Så från noll till hundra skulle det tydligen vara från den dag de blev 6 månader... IDIOTI!!! Flört

Som ni kanske förstår har jag lärt mig att lyssna på mig själv och vad som känns bäst än bvc.

Wilgot hade torsk i munnen och jag frågade om det (hade läst på lite innan) hon kunde inte ens se att det var torsk utan fick kalla in en annan sköterska haha :)
  • TheLove
    ddalia skrev 2011-08-05 09:17:20 följande:
    Skulle behöva så många knappar så det blev ebay beställning igen, köpte några förpackningar av de här cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2...:MEWNX:IT  men man behöver verktyg för att sätta på dom vilket jag har.

Annars fanns det plast 200st typ den här
    cgi.ebay.com/KAM-Snap-Variety-Pack-YOU-PICK-C...

eller med verktyg : cgi.ebay.com/KAM-Snap-Pliers-Snaps-Size-Tags-... 

men så många behövde jag inte och skulle kosta dubbelt så mycket. Budgeten spricker snart här för jag minskat på föräldrarledigt dagarna jag tar ut så att de ska räcka längre. Tack och lov så finns det ebay..
    Hittills har de inte läckt en ända gång..blöjorna sitter jättebra på båda pojkarna!

Men hur gör man för att få bort bajsfläckar på blöjorna? Tycker inte det går bort i tvätten. Dessutom står det att man ska tvätta blöjorna i 35 grader... Vilket känns för lite. Jag har tvättat i 40, men tror du det går att tvätta i 60? känns inte som bakterierna försvinner vid för låg temp...

Idag har jag fångat två av tre kissar, vilket känns bra :)
  • ddalia
    TheLove skrev 2011-08-07 10:29:10 följande:
    Hittills har de inte läckt en ända gång..blöjorna sitter jättebra på båda pojkarna!

Men hur gör man för att få bort bajsfläckar på blöjorna? Tycker inte det går bort i tvätten. Dessutom står det att man ska tvätta blöjorna i 35 grader... Vilket känns för lite. Jag har tvättat i 40, men tror du det går att tvätta i 60? känns inte som bakterierna försvinner vid för låg temp...

Idag har jag fångat två av tre kissar, vilket känns bra :)
    Vad kul att de sitter bra :)

Jag tvättar mina i 60 och de har inte blivit förstörda än. Jag t o m torktumlar mina (inte på högsta temp dock)  med övtig tvätt eftersom det är handdukarna som ska absorbera här och inte själva blöjan, så jag behöver inte bry mig. Tror t o m någon blöja har åkt i 95 graders högen i början när jag hade så många kräkhanddukar osv, och de har klarat sig.

Om man tvättar av fläckarna direkt med lite tvål så försvinner allt med en gång. Brukade ha en vanlig gammaldags handtvål endast till blöjorna förr. Nu har jag en pumpflaska med tvättsåpa till kissblöjorna istället, när det var en blöja om dagen brukade jag handtvätta. Just nu går det inte så bra..

Jag tror att min tjej har någon slags urinvägsinfektion eller irritation, hon kissar var 30min (från 2,5-3 timmar förrut)  och kan inte hålla sig alls :( Om det fortsätter imorgon ska vi till VC.. Det här är första gången någonsin jag använder alla 10 blöjor + extra inlägg, och på en och samma dag. Och första gången någonsin då jag måste köra tvättmaskin för blöjornas skull.
  • Meal

Tvättar också på 60 grader. Inga problem. Angående bajsfläckar så använder vi Apple cheeks fleecepapper så då kommer bajset i dem. Väldigt smidigt då jag bara kastar det. Fast numera kommer ytterst lite bajs i blöjan eftersom han bara Bajsar en gång om dagen och oftast i toa eller potta

• ddalia

Och fy vad tråkigt med dåliga bvc tanter... Våra, alla där, är jätteduktiga. En tjej från bvc, dock inte sköterska, såg på öppna förskolan att vi kör med tygblöjor och frågade t o m om jag skulle kunna komma på någon träff och berätta om hur det är. Hon hade tydligen själv tygisar på sitt barn. Vi pratade om ec osv så det kanske blir någon slags infomöten på bvc senare i höst då man få upplysa lite flera mammor om det hela. Tycker det är helt klockrent. Ska bara samla modet att prata inför folk med min halvtaskiga svenska.

När min tjej var liten och hade så ont i magen då föreslog min bvc sköterska att jag skulle hålla henne på huk så att hon kan lätta på trycket lättare. Då hade vi redan börjat med ec så hon var glad för det.. Så jag är lyckligt lottad med duktiga bvc tanter :)

• TheLove
    ddalia skrev 2011-08-07 12:48:23 följande:
    Vad kul att de sitter bra :)

Jag tvättar mina i 60 och de har inte blivit förstörda än. Jag t o m torktumlar mina (inte på högsta temp dock)  med övtig tvätt eftersom det är handdukarna som ska absorbera här och inte själva blöjan, så jag behöver inte bry mig. Tror t o m någon blöja har åkt i 95 graders högen i början när jag hade så många kräkhanddukar osv, och de har klarat sig.

Om man tvättar av fläckarna direkt med lite tvål så försvinner allt med en gång. Brukade ha en vanlig gammaldags handtvål endast till blöjorna förr. Nu har jag en pumpflaska med tvättsåpa till kissblöjorna istället, när det var en blöja om dagen brukade jag handtvätta. Just nu går det inte så bra..

Jag tror att min tjej har någon slags urinvägsinfektion eller irritation, hon kissar var 30min (från 2,5-3 timmar förrut)  och kan inte hålla sig alls :( Om det fortsätter imorgon ska vi till VC.. Det här är första gången någonsin jag använder alla 10 blöjor + extra inlägg, och på en och samma dag. Och första gången någonsin då jag måste köra tvättmaskin för blöjornas skull.
    Ojdå, hur är det med henne? Antar att ni varit på vc nu?

Jag har också börjat tvätta dem i 60 grader nu! Har torktumlat från början. Tydligen är det bra för att pul-tyget ska hålla tätt...

Vad använder du för typ av handdukar i blöjorna? Jag har varit lite smidig ibland så jag tar ikea-tvättlappar.. Du vet typ 10st för 29:- eller nått sånt, men tycker de känns lite sträva mot rumpan... Funderar på att köpa någon billig handduk och klippa sönder i lagom tjocklek och sy ihop... Men har du någon mjuk handduk då eller?
    Meal skrev 2011-08-07 13:14:34 följande:
    Tvättar också på 60 grader. Inga problem. Angående bajsfläckar så använder vi Apple cheeks fleecepapper så då kommer bajset i dem. Väldigt smidigt då jag bara kastar det. Fast numera kommer ytterst lite bajs i blöjan eftersom han bara Bajsar en gång om dagen och oftast i toa eller potta
    Vart köper man det? Är det samma som rispapper? Skönt att slippa bajset :) Wilgot bajsar oftast bara en gång om dagen med...
    ddalia skrev 2011-08-07 13:32:47 följande:
    Och fy vad tråkigt med dåliga bvc tanter... Våra, alla där, är jätteduktiga. En tjej från bvc, dock inte sköterska, såg på öppna förskolan att vi kör med tygblöjor och frågade t o m om jag skulle kunna komma på någon träff och berätta om hur det är. Hon hade tydligen själv tygisar på sitt barn. Vi pratade om ec osv så det kanske blir någon slags infomöten på bvc senare i höst då man få upplysa lite flera mammor om det hela. Tycker det är helt klockrent. Ska bara samla modet att prata inför folk med min halvtaskiga svenska.

När min tjej var liten och hade så ont i magen då föreslog min bvc sköterska att jag skulle hålla henne på huk så att hon kan lätta på trycket lättare. Då hade vi redan börjat med ec så hon var glad för det.. Så jag är lyckligt lottad med duktiga bvc tanter :)
    Åh vad roligt!! Hade öppen förskola där jag bodde förut och där var tjejerna som jobbade helt underbara!! Skulle definitivt kunna ha en infodag med det...

Inatt kissade inte wilgot en enda gång. En helt tom blöja var det
    han blev lite gnällig ca 30 minuter efter han vaknat så jag trodde han ville ha ny blöja men den var ju som sagt tom, tog med honom till toan där han kissade direkt :) och de säger att bebisar inte kan hålla sig?
Svar på tråden EC - Elimination Communication