• TheLove

EC - Elimination Communication

Jag har precis börjat med en EC-light på min 6 veckors pojke och ser att det inte skrivs så mycket om ec på detta forum så jag skulle tycka att det var roligt om alla som pysslar med ec skulle samlas här och diskutera hur det går för våra barn!

Det spelar ingen roll om barnen är nyfödda eller ett par år, om de ec:at länge eller inte.

Här kan vi dela tankar, tips och idéer. Prata om med och motgångar och även saker som inte har med ec att göra...

• Svar på tråden EC - Elimination Communication
  • skånegås

Hallåj!
    Jag har en liten 7 mån som iaf alltid bajsar på pottan (utom 3 ggr då han var sjuk). Kissar gör han ofta men inte alltid. Upptäckte i veckan att han faktiskt gnäller rätt rejält innan han kissar så vi kanske skulle försöka vara lite mer uppmärksamma på det. I morse satt han för första gången och grävde i pottan då han var klar.. usch

• TheLove

Mysigt med pottgrävning, men det får man ju ta :) Wilgot (5 månader) hade bajskalas i gåstolen härom dagen. Det var bajs över hela honom (trots engångsblöja och kläder) golvet under honom var täckt och lekbordet var täckt. Jag var i köket och märkte inte när han bajsade... BRA! ;) 

Vi har varit lite ordentligare med potta nu. Han sitter där och kissar nästan varje gång.

Jag vet att ni skrivit tidigare, men hur var det man skulle rutinpotta dem? När de precis vaknat, när man tar ur dem ur sjal... När är det mer? *Hjärnsläpp* 

• miljarden
    TheLove skrev 2011-11-04 07:43:54 följande:
    ag vet att ni skrivit tidigare, men hur var det man skulle rutinpotta dem? När de precis vaknat, när man tar ur dem ur sjal... När är det mer? *Hjärnsläpp* 
    Efter maten brukar också vara bra. Vi har gått på klocka också, när han var 4 månader typ var 20:e minut, oftare på förmiddagen/morgonen och mer sällan senare på dagen och numera ungefär en gång i timmen.
  • miljarden

Puffar för mitt förrförra inlägg: Är det någon som har några bra idéer om hur man får barnen att börja säga till?

• TheLove
    miljarden skrev 2011-11-04 11:24:49 följande:
    Efter maten brukar också vara bra. Vi har gått på klocka också, när han var 4 månader typ var 20:e minut, oftare på förmiddagen/morgonen och mer sällan senare på dagen och numera ungefär en gång i timmen.
    Oj var 20e minut... det är ofta :) Så ofta kissar han inte tror jag... Tack :)
    miljarden skrev 2011-11-04 11:26:06 följande:
    Puffar för mitt förrförra inlägg: Är det någon som har några bra idéer om hur man får barnen att börja säga till?
     inga tips alls... Elliot har varit blöjfri ett år men har inte börjat säga till förrän typ 2 månader sedan... 
  • kixan
    miljarden skrev 2011-11-04 11:26:06 följande:
    tyvärr, minns inte hur det var med F och vi är inte riktigt där än med V..
    A -03, F -05, V -10
  • enny signatur

Inatt lyckades jag ta S på toa wn gång ch den blöjan klarade sig iaf Gladman får vara glad för det man lyckas med

• TheLove

Vad härligt! Jag blir stolt varje gång han kissar eller bajsar på toa/potta! Det ska man bli!! =)

• enny signatur
    TheLove skrev 2011-11-06 19:50:33 följande:
    Vad härligt! Jag blir stolt varje gång han kissar eller bajsar på toa/potta! Det ska man bli!! =)
    Jag har lyckats flera gånger de sista dagarna, må vara att blöjorna går åt som smör i skolsken men de hade blivit fler annars.. ja kanske inte än om vi inte försökt ec iofs för då gissar jag att man inte byter hela tiden.. men ändå :) I slutändan går man ju plus i tvätt ;)
  • skånegås

Enda sättet att få dem att säga till är väl att uppmärksamma deras signaler och sätta ord/ljud på dem. MIn lille kille blir rastlös, gnällig och vill inte något. Har kommit på att det är då vi ska prova pottan. Frågar man om han vill bajsa brukar han tystna. Han sträcker sig mot mig och vill upp... När han sedan bajsar säger han huhuhuhu lite stånkigt. Vi har även kört lite med pruttljud då det låter så ibland. Men det är ju lättare då man bär dem. Då är det lättare att märka. Prova att vara utan blöja någon dag så märker man att de på något vis försöker göra oss uppmärksamma på att det är dags. Tvätt blir det, men

Svar på tråden EC - Elimination Communication