• TheLove

EC - Elimination Communication

Jag har precis börjat med en EC-light på min 6 veckors pojke och ser att det inte skrivs så mycket om ec på detta forum så jag skulle tycka att det var roligt om alla som pysslar med ec skulle samlas här och diskutera hur det går för våra barn!

Det spelar ingen roll om barnen är nyfödda eller ett par år, om de ec:at länge eller inte.

Här kan vi dela tankar, tips och idéer. Prata om med och motgångar och även saker som inte har med ec att göra...

• Svar på tråden EC - Elimination Communication
  • TheLove

hallå!! här går det inget vidare just nu. Jag läser oftast av hans signal men han vill för tillfället inte sitta på toan så det struntar vi i. jag erbjuder toan ibland men oftast kommer inget och han blir ledsen.

tygblöjorna används endel... han föredrar dem men det är så jobbigt när man måste byta så ofta, har alltid vanliga när vi ska iväg...

Hur gammal är hon nu? 

• ddalia

Hon blir 1 år nästa vecka. Hon vill inte sitta på toa heller, om hon inte är helt redo. Och hon håller sig riktigt länge, om hon vill dvs. Signalerna för bajs har uteblivit lite då hon tycker att det är riktigt skönt att sitta på huk och bajsa. Så just nu har vi flera bajsblöjor än vanligt. Men det känns som det blir långsamt bättre med allt. Här om dagen köpte jag *nästa* förpackning pampers - den jag hade innan hade jag köpt i maj.. känns bra kan man säga :)

• vittra

Vår dotter vill inte heller sitta på toaletten utan det är bara pottan som gäller, hon är dock 14 månader nu. Min erfarenhet är att det går i perioder, våra barn har påverkats starkt med kissandet i tex utvecklingsfaser. Ofta har vi dock bara 1-3 kissblöjor per dag, övrigt hamnar det i pottan.

Tyvärr har hon också börjat gilla att bajsa i blöjan så det är lite jobbigt faktiskt att behöva ta rätt på alla bajsblöjor Hon verkar vilja stå och bajsa... har hört att det kan vara lättare att bajsa stående så kanske är därför? Hade aldrig det problemet med hennes storasyster. Hade det inte varit för bajset hade vi nog kanske kunnat ta bort blöjan helt och hållet snart! Storasyster var blöjfri före 1½ års ålder.

• ddalia

Yapp, utvecklingsfaserna har varit extremt tydliga här. Det stämmer nog det där att det är lättare för de att bajsa stående, min gjorde det här om dagen när hon var hård i magen. Gäller att ser de och få tag på blöjan innan de sätter sig ner i den hehe :) Och det är lite konstigt med hennes signaler just nu. Antingen blir hon riktigt ledsen och nästan storgråter när hon känner sig kissnödig, eller så säger hon inte halv sju.. bara kissa där och kaaanske säger till att hon är blöt efter. Samma med bajssignalerna.
    Kan säga också att mina föräldrar håller henne torrare än vad jag gör, tror att de rutinpottar oftast, jag väntar på signalerna istället.

• TheLove

När jag tänker efter har jag nog gjort mig en björntjänst... Som sagt har jag varit slö med tygisarna ett tag vilket såklart betyder färre byten men det känns torrt... Så logiskt sett så borde han vilja kissa på toan/pottan mer om han har tygblöjor på sig... Fy för att vara så slö som jag varit...

Har ni några tips på potta? Wilgot har alltid suttit framför mig på toan men nu provade jag Elliots Ikea potta. Det kom kiss så det var ju bra men hela rumpan fick ju plats i pottan vilket var mindre bra...

Vill gärna hitta någon som de kan sitta på med lite mindre rumpa... 

• vittra
    TheLove skrev 2011-10-27 17:34:04 följande:
    När jag tänker efter har jag nog gjort mig en björntjänst... Som sagt har jag varit slö med tygisarna ett tag vilket såklart betyder färre byten men det känns torrt... Så logiskt sett så borde han vilja kissa på toan/pottan mer om han har tygblöjor på sig... Fy för att vara så slö som jag varit...

Har ni några tips på potta? Wilgot har alltid suttit framför mig på toan men nu provade jag Elliots Ikea potta. Det kom kiss så det var ju bra men hela rumpan fick ju plats i pottan vilket var mindre bra...

Ja det kan ju tyvärr hänga i hop en del. Självklart känner de ju inte samma behov av att kissa utanför blöjan om blöjan ändå är så torr att det inte känns att de har kissat. Jag kan tänka mig att det måste vara mer eller mindre omöjligt att köra EC med engångsblöjor..?

Tips på pottor har jag dock inga... men pottor finns ju överallt så ni får kanske kolla runt lite och se om ni hittar någon bra storlek? Tror till och med biltema har, liksom ikea osv.
  • Safireee

Hej alla!

Jag kör EC light med min dotter som är två veckor. Funkar bra även om det kommer lite i blöjan ibland också (hon bajsar ju måååånga gånger om dagen så här i början). Vi håller henne över toan efter varje amning och när vi ser signaler och det funkar finfint. Har vanliga blöjor än så länge, men så fort hon växer i tygblöjorna så börjar vi med dem.

Har en fyraåring också som vi började ECa när hon var 2-3 månader. Lade aldrig märke till några signaler då eftersom det kanske var lite för sent? Men vi rutinpottade och det funkade bra även om en hel del hamnade i blöjan också.

Lovelyy: Babybjörns "hjärtepotta" är väldigt bra för mindre rumpor. Tror inte de tillverkas längre, men man kanske kan hitta begagnad? Vi har en sån i alla fall och den tyckte dottern om. :)        

Molly 071010, Stella 111013
  • kixan
    TheLove skrev 2011-10-27 17:34:04 följande:

BB:s klassiska potta är bra och hjärtepottan bäst. Leta begagnat, då kan du hitta pottor för småpengar.
    A -03, F -05, V -10
  • enny signatur

Lever denna? har en liten som vi halv ecar

• TheLove
    vittra skrev 2011-10-27 19:45:04 följande:
    Ja det kan ju tyvärr hänga i hop en del. Självklart känner de ju inte samma behov av att kissa utanför blöjan om blöjan ändå är så torr att det inte känns att de har kissat. Jag kan tänka mig att det måste vara mer eller mindre omöjligt att köra EC med engångsblöjor..?

Tips på pottor har jag dock inga... men pottor finns ju överallt så ni får kanske kolla runt lite och se om ni hittar någon bra storlek? Tror till och med biltema har, liksom ikea osv.
    Nej precis, det säger ju sig själv, men man blir rätt så slö när det gått lite halvdant ett tag och maken bara vill använda engångsblöjor (vilket betyder att jag får köra all ec och blöjbyten själv...) Jo jag tänkte börja kolla runt lite efter pottor, har bara haft honom framför mig på toan innan men nu kan han sitta relativt bra så jag tänkte att det kan vara vettigt att använda potta då, och även se om ni hade någon erfarenhet :)
    Safireee skrev 2011-10-27 20:15:59 följande:
    Hej alla!

Jag kör EC light med min dotter som är två veckor. Funkar bra även om det kommer lite i blöjan ibland också (hon bajsar ju måååånga gånger om dagen så här i början). Vi håller henne över toan efter varje amning och när vi ser signaler och det funkar finfint. Har vanliga blöjor än så länge, men så fort hon växer i tygblöjorna så börjar vi med dem.

Har en fyraåring också som vi började ECa när hon var 2-3 månader. Lade aldrig märke till några signaler då eftersom det kanske var lite för sent? Men vi rutinpottade och det funkade bra även om en hel del hamnade i blöjan också.

Lovelyy: Babybjörns "hjärtepotta" är väldigt bra för mindre rumpor. Tror inte de tillverkas längre, men man kanske kan hitta begagnad? Vi har en sån i alla fall och den tyckte dottern om. :)        
     Wilgot bajsade också efter varje amning i början och då var det super enkelt, men nu är det bara en gång om dag, inte alltid det ens vilket blir lite svårare. Mycket lättare när man vet att ungefär den tiden så behöver han bajsa ;)

Har för mig att jag läst att den inte finns längre, men som du säger kan det ju finnas begagnar, får kika blocket...
    kixan skrev 2011-10-30 07:40:33 följande:
    BB:s klassiska potta är bra och hjärtepottan bäst. Leta begagnat, då kan du hitta pottor för småpengar.
     Jaha babybjörns vanliga potta är också mindre? Finns det många sorter babybjörn?
Svar på tråden EC - Elimination Communication