• TheLove

EC - Elimination Communication

Jag har precis börjat med en EC-light på min 6 veckors pojke och ser att det inte skrivs så mycket om ec på detta forum så jag skulle tycka att det var roligt om alla som pysslar med ec skulle samlas här och diskutera hur det går för våra barn!

Det spelar ingen roll om barnen är nyfödda eller ett par år, om de ec:at länge eller inte.

Här kan vi dela tankar, tips och idéer. Prata om med och motgångar och även saker som inte har med ec att göra...

• Svar på tråden EC - Elimination Communication
  • Meal

Så kul med de små som kissar och tecknar. Vi använder inte några speciella tecken med sonen. Men jag har börjat använda tecknet för färdig, han härmar inga ljud än så jag tror inte han kommer vara tidig med att prata så då kan det ju hjälpa med tecken. För kommunicera, det vill han

smultronmjölk: Han är snart 11 månader, men han är prematur så korrigerat sett är han 9 månader, han följer utvecklingen till korrigerad ålder.

• sagofröken

Vi har precis haft vårt första hela dygn utan "olyckor"!

Vi började teckna både pga EC och att vi tror vår lilla vilding kommer låta vänta på sig med talet. Och så är det ju kul också! Om någon är intresserad så startade jag en tråd där man kan utbyta erfarenheter och tips om tecknande, även om det inte är direkt ec-relaterat Glad www.familjeliv.se/Forum-3-24/m62202529.html

• Loreena

Vår son är 1,5 nu. Vi har kört EC-light och pottat efter sömn och mat sedan han var nyfödd. För det mesta så bajsar han på pottan förutom någon miss ibland om han är dålig i magen eller så. Vi använder tygblöjor och de vi har nu har han börjat växa ur, så jag skulle helst vilja ha honom helt blöjfri. Det känns lite ovärt att gå och köpa en hel uppsättning tygisar till, och det känns ännu mer ovärt att sambon köper hem en massa engångsblöjor som bara bidrar till sopberget.

Vi ska ha barn igen i sommar och det vore skönt om han åtminstone blev torr innan han fyller två. Både jag och syrran blev torra innan två, vi tålde inte den tidens blöjor så bra så mamma hade inget annat val än att potträna. Så då borde han också kunna bli det tycker jag, han vet redan vad pottan handlar om och har inget emot att sitta där och göra det han ska.

Några gånger har han visat att han är nödig genom att gå till pottan, dra sig i byxorna eller säga "bajs". Men ofta så kissar han bara rakt ut utan att visa något. När han var baby så blev han alltid lite gnällig innan han kissade men nu visar han inget sånt. Vad använder ni för tecken? Det kanske skulle vara ett steg framåt för oss.

Tips emottages gärna!

• miljarden

Vi gör tecknet för toalett, dvs vi knackar två fingrar i pannan.
    Vad händer om ni frågar honom om han behöver gå på toa, svarar han då?
    Kör ni utan blöjor ibland?
    Jag tycker ofta att det bästa är att köra blöjlöst så mycket som möjligt. Det blir lite mer tvätt, men spela roll.
    Och att prata om vad som händer, hjälpa dem att sätta ord på det. Och tecken.
    Min unge tar ju inte ansvar fullt ut än, men han har ju åtminstone börjat så jag räknar med att han ska ha koll till hösten när han börjar på dagis. 

• Loreena

miljarden
    Sonen brukar få gå blöjfri några timmar/dag. Men det är väl av bekvämlighet som vi tar på honom blöja. Vi kanske skulle ta och lägga plastad frotté över soffan, då kanske vi vågar låta honom gå blöjfri oftare. Och så tänkte jag köpa kalsonger och lägga en liten tvättlapp i så att inte vi behöver riskera att han kissar på ett vägguttag eller nåt...

• miljarden

Loreena, vi har träningsbyxor från imsevimse som vi använder när vi vill vara extra säkra. Det är ju dyrare än kalsonger med tvättlapp i men känns lite säkrare och bekvämare. De suger upp tillräckligt för att det inte ska bli pölar men det händer att kläderna blir blöta. Jag tycker de är jättebra.

• sagofröken

Några "olyckor" idag men det har ändå verkligen tagit ett steg framåt, flera gånger kisstecknet (hon verkar göra samma för bajs) och framförallt kan hon plötsligt hålla sig i flera timmar... Kanske har vi hållit på och pottat för ofta? Ni som har ungar runt ett år, hur ofta behöver de kissa?

Loreena:
    Hemma använder vi bright bots träningsbyxor som jag också kan rekommendera! Nu när dottern börjar klättra upp i soffor och sängar är de toppen, jag ser (oftast) direkt om hon kissat på sig utan att behöva sanera madrasser och liknande. Vet inte om jag har något vidare tips annars, "brukar" man inte säga annars att 1,5 är en utmärkt tid för regelrätt potträning? Jag orkar inte leta upp någon riktig artikel just nu, men här hittade jag en liten sammanfattning från studien jag tänker på: hippiemamman.wordpress.com/2009/07/14/pottraning-2/

• miljarden

Hos oss har det funkat ganska okej de senaste dagarna. Ibland kommer han ihåg att säga till, men man måste ändå fråga. Framförallt för att ofta när han tecknar är det för sent för att man ska hinna gå till toa. Hur ska man göra, tror ni, vänta in hans tecken och låta det ske olyckor tills han får kläm på det, eller fortsätta fråga? Frågar man svarar han med tecknet om han vill gå på toa, men det är inte alltid det kommer något när han svarar "ja".

Aporpå hur ofta Smultronmjölk så tror jag att vår 14-månaders kissar ca en gång i timmen. Men ibland mer sällan och ibland mer ofta.

En sak som jag tror förstör lite är att andra mamma har fått ha blöja oftare än jag vill de senaste dagarna på grund av att hon har haft gäster här hemma, och jag har varit upptagen med jobb ett par dagar. Tycker att det funkar så mycket bättre när han inte har blöja, men andra mamman tycker det är snäppet jobbigare med olyckor än jag.

• Alexe

Loreena: har inte så många tips, men kände igen mig i din situation. Ville också gärna få vår kille blöjfri innan syskonet kom. Vi har rutinpottat sen han var 7 veckor, men tyvärr (pga sambon som inte alls är inne på ec) inte haft honom utan blöja speciellt mycket. När han var runt året kunde jag dock hålla honom så gott som torr o han gick också själv t toan ibland. Sen blev det sämre, han tappade liksom intresset o vi hade väl 3-4 missar om dan tills han var 19 månader o lillebror föddes. Och efter det har det verkligen gått utför. Nu är han snart 22 månader o arbetar hårt med att göra själv o hävda sin egen vilja. Och sen en månad tillbaka vill han kissa i blöjan. Trots att han nu har språket o både kan hålla sig o säga till. Om jag försöker locka med honom t toan så kissar han ofta på vägen. Bara för att visa att han gör som han vill känns det som. Undantaget är bajs, som han alltid (utom vid magsjuka) säger till om och gör på toa. Jag vet inte hur vi ska komma vidare, det känns instinktivt som att vi skulle ta bort blöjan så att det blev jobbigare för honom att kissa på sig än att gå på toa, men när sambon inte vill det så vet jag inte vad jag annars ska göra. Träningsbyxor kanske? Var köpa? Vad har ni andra för tankar?

• skruttplutt

Härligt att se att det finns fler av " vår sort" Vår dotter är nu 19 månader och har varit blöjfri sen hon var 11,5 månad. Vi började med EC när hon var fem veckor gammal och det har varit en helt fantastisk resa som vi tyvärr bara kunnat dela med varandra. Alla vi känner "väntar ut" sina ungar och tycker det är fullt naturligt att byta bajsblöja på treåringar..

Svar på tråden EC - Elimination Communication