• TheLove

EC - Elimination Communication

Jag har precis börjat med en EC-light på min 6 veckors pojke och ser att det inte skrivs så mycket om ec på detta forum så jag skulle tycka att det var roligt om alla som pysslar med ec skulle samlas här och diskutera hur det går för våra barn!

Det spelar ingen roll om barnen är nyfödda eller ett par år, om de ec:at länge eller inte.

Här kan vi dela tankar, tips och idéer. Prata om med och motgångar och även saker som inte har med ec att göra...

• Svar på tråden EC - Elimination Communication
  • miljarden

Alltså han har ju inte blöja, men så småningom vill jag ju att han ska säga till när han behöver gå, så att det funkar även med andra än hans föräldrar. Han har aldrig signalerat särskilt tydligt men det går ju ändå så länge han är med oss. Vi tecknar toa, om än inte 100% konsekvent, men det är ännu inte ett tecken han har tagit till sig.

• Linnea H

Hej, nu ska jag äntligen ta mig tid och tacka alla er som har skrivit i den här tråden! Ni har hjälpt mig att få upp ögonen för hur mycket ett litet barn faktiskt kommunicerar om sina behov (och gjort att jag har sluppit ett antal bajsblöjor ).

Har bara inte hunnit/tagit mig tid att skriva tidigare. Jag har en son som nu är sex månader men för tidigt född så han är snart fem månader om man ser till utvecklingen. Första barnet och ingen erfarenhet av spädbarn tidigare. Vi började med EC för bajset när han var 12 veckor och det har gått jättebra. Sedan ett par dagar har jag också börjat märka mer och mer när det är dags för kiss (fast inte alla gånger, han kissar jätteofta och vi har faktiskt fått remiss till specialläkare för det men det verkar inte vara något fel utan det "är så").

Jag tänkte ställa en fråga (kommer säkert fler framöver): Han har suttit i mitt knä över en glassbytta och bajsat och alltid verkat nöjd med det. Men den senaste veckan vägrar han bajsa så utan det kommer när jag till slut lägger ner honom på skötbordet. Kiss kommer bara på skötbordet. Är det någon som har erfarenhet av det? Han sitter alltså fortfarande gärna i mitt knä, inget gnäll på något sätt men det verkar som han håller sig och väljer att göra det när han ligger ner.

• miljarden
    Linnea H skrev 2011-11-09 22:08:57 följande:
    Jag tänkte ställa en fråga (kommer säkert fler framöver): Han har suttit i mitt knä över en glassbytta och bajsat och alltid verkat nöjd med det. Men den senaste veckan vägrar han bajsa så utan det kommer när jag till slut lägger ner honom på skötbordet. Kiss kommer bara på skötbordet. Är det någon som har erfarenhet av det? Han sitter alltså fortfarande gärna i mitt knä, inget gnäll på något sätt men det verkar som han håller sig och väljer att göra det när han ligger ner.
    Testa att hålla honom på något annorlunda sätt. Över en potta, eller över handfatet, eller sätt dig annorlunda. Det har ofta funkat för oss när lillen har kinkat.
  • TheLove
    Linnea H skrev 2011-11-09 22:08:57 följande:
    Hej, nu ska jag äntligen ta mig tid och tacka alla er som har skrivit i den här tråden! Ni har hjälpt mig att få upp ögonen för hur mycket ett litet barn faktiskt kommunicerar om sina behov (och gjort att jag har sluppit ett antal bajsblöjor ).

Har bara inte hunnit/tagit mig tid att skriva tidigare. Jag har en son som nu är sex månader men för tidigt född så han är snart fem månader om man ser till utvecklingen. Första barnet och ingen erfarenhet av spädbarn tidigare. Vi började med EC för bajset när han var 12 veckor och det har gått jättebra. Sedan ett par dagar har jag också börjat märka mer och mer när det är dags för kiss (fast inte alla gånger, han kissar jätteofta och vi har faktiskt fått remiss till specialläkare för det men det verkar inte vara något fel utan det "är så").

Jag har läst att det är bra om man kissar själv... Kan han sitta själv? Min son är 5 månader och sitter (vet inte om han är tidig eller ej) men sätter honom på pottan (eller framför mig på toan) och kissar själv, nästan alltid kommer det kiss eller bajs då, men inte om jag inte själv går på toan.. Jag brukar också säga till honom "Nu får du kissa" när jag sätter honom kommer det inget efter en stund så säger jag kiiiiiiiss vilket kan hjälpa många gånger, och tror jag att han behöver bajsa gör jag ett "tryckande" ljud som när man tar i för att bajsa... Tycker det funkar bra... Du kan ju även prova att göra de ljuden (eller de ljuden du vill använda) när han kissar/bajsar på skötbädden... så att han förstår vad ljuden betyder... Jag har valt mina ljud eftersom att det låter som när man kissar och bajsar, vilket jag tror är lättare för barnen att relatera till... 
  • sagofröken

Jag hänger också på i denna fina tråd, som jag smygläser så mycket i och snor tips!

LinneaH: Jag håller med om tipsen du fått, att byta ställning, göra ljud och om möjligt gå på toa själv samtidigt. Det kan ju också bara vara en sådan där berömd fas där inget verkar logiskt, och som går över av sig själv.

Miljarden: Jag har fortfarande inga tips, men om du får något avgörande råd får du gärna dela med dig av det Glad

Och en fråga: min dotter verkar ha fått för sig att matstolen är en potta. Jag vet inte riktigt hur jag ska hjälpa henne ur den föreställningen! Hon kissar alltså i princip varje gång hon sitter i matstolen, även om vi pottar henne precis innan är det som att hon klämmer ur sig en skvätt bara för sakens skull! På sätt och vis kan jag förstå det, det finns en viss likhet, men skulle ändå gärna slippa torka under matstolen efter VARJE måltid Drömmer
    Någon som känner igen detta?

• Linnea H

Tack för svar, jag ska absolut testa andra positioner. Han kan inte sitta riktigt själv än, men jag ska köpa en potta och sen testa att låta honom sitta på den med stöd av mig (han är stark i ryggen men inte bra balans).
    Lovelyy, bra tips, nu har jag provat ett par dagar att "rutinkissa" honom, lägger honom på skötbordet efter mat och sömn och gör kissljud och det kommer ju nästan alltid något. Rejäla skvättar i synnerhet efter sömn även om det är på morgonen och jag är långsammare än honom på att vakna, så han kan verkligen hålla sig en stund till han blir av med blöjan och får kissa fritt
    Men han vill inte kissa i mitt knä även om han är jättekissnödig och jag gör ljud, utan han väntar till jag lägger ner honom. Då kommer det nästan direkt.

• sweda

Jag behöver hjälp! Hoppas någon här har erfarenhet av tvååringar.. Har ecat sonen sedan han var 10 mån. Tog bort blöjan vid 15 mån. Vid 20 mån tyckte jag att han gjort stora framsteg. Sa kiss eller bajs tex och började ta av sig byxorna själv och gå iväg till pottan utan att jag frågade honom. Han kissade på sig ca tre ggr/dag, men jag gjorde aldrig någon sak av det, förutom enstaka gånger då jag tex precis frågat honom om han ville kissa, han sa nej, för att sedan kissa i byxan, då har jag tex sagt "inte bra, kisset ska ju komma i pottan, mycket skönare, inget skönt att vara blöt" Han har varit torr i 24 timmar några gånger då han vaknar tar av sig blöjan själv och sätter sig på pottan på morgonen. MEN, nu har han börjat kissa på sig jätteofta! Dessutom kissar han med flit i sängen efter att han tagit av sig blöjan på morgonen, han vet att han får omedelbar reaktion, han har ju tjatat på oss att gå upp i en timma, så fort han kissar så flyger vi upp. Nu är han 2 år och 2 månader så jag har blivit arg på honom vid de här tillfällena. Idag gick han och höll sig länge länge vid två tillfällen för att sedan utan en min kissa i byxan. Vad ska jag göra? Han är trotsig och vill inte sätta sig på pottan innan vi ska ut heller, kan mitt tjat vid de tillfällena ha förstört? Är han understimulerad också kanske? Han går ej på dagis. Tacksam för svar!

• 00ooOoo00

Hej på er! Har läst här ett tag. Har en flicka på snart 10mån som vi har ECat från ca 2veckors ålder. Har även två äldre flickor som den ena var torr vid 18mån, dag+natt och den andra vid 2år, fast nattblöja till ca 4år.. Min 10månaders kissar med glädje i potta och på toalett med en sån där ring. Bajsningen däremot kommer sällan i pottan. Hon vill ligga på skötbordet och hålla upp benen och bajsa ut på ett papper. Jag försöker lägga henne så först och sen sätta henne på pottan på skötbordet. Funkar ibland. Vi tecknar med henne, kiss och bajs-tecknet. Det har hon själv inte börjat med än. Däremot tecknar hon äta och slut och hejdå. Vi tecknar en hel del med henne för att mellantjejen talar mycket med tecken. Så är vår ec-situation. Tyvärr har vi inga tygblöjor. Det blev liksom aldrig av. Och det känns inte lönt att köpa nu eftersom hon kanske inte har blöja så länge. Tar gärna emot tips för bajsnings-problemet. Förlåt för långt ihoptryckt inlägg. Kan inte dela upp när jag skriver från iphone.

• vittra
    00ooOoo00 skrev 2011-12-10 14:42:42 följande:
    Hej på er! Har läst här ett tag. Har en flicka på snart 10mån som vi har ECat från ca 2veckors ålder. Har även två äldre flickor som den ena var torr vid 18mån, dag+natt och den andra vid 2år, fast nattblöja till ca 4år.. Min 10månaders kissar med glädje i potta och på toalett med en sån där ring. Bajsningen däremot kommer sällan i pottan. Hon vill ligga på skötbordet och hålla upp benen och bajsa ut på ett papper. Jag försöker lägga henne så först och sen sätta henne på pottan på skötbordet. Funkar ibland. Vi tecknar med henne, kiss och bajs-tecknet. Det har hon själv inte börjat med än. Däremot tecknar hon äta och slut och hejdå. Vi tecknar en hel del med henne för att mellantjejen talar mycket med tecken. Så är vår ec-situation. Tyvärr har vi inga tygblöjor. Det blev liksom aldrig av. Och det känns inte lönt att köpa nu eftersom hon kanske inte har blöja så länge. Tar gärna emot tips för bajsnings-problemet. Förlåt för långt ihoptryckt inlägg. Kan inte dela upp när jag skriver från iphone.
    Jag tror att det där med bajsandet ger sig själv med tiden. Vår äldsta gillade alltid att bajsa på pottan och det kom aldrig i blöjan, för henne var det mer kissandet vi var tvungen att vänta ut eftersom det oftast blev någon eller några blöta blöjor per dag. Vi slutade med blöja till henne vid 17 månader (dag och natt). Andra dottern däremot ville inte alls bajsa i pottan men kisset har hon tydligt signalerat och visat att hon vill göra på pottan väldigt länge. Nu är hon 15 månader och för några veckor sedan började vi plötsligt märka att det kom mer och mer i pottan även av bajset. Hon började plötsligt säga till precis som när hon är kissnödig, istället för att som förut då hon i princip väntade tills hon fick blöja på och bajsade hon och sa då heller aldrig till att något hänt utan tvärtom var hon väldigt nöjd med att gå runt med bajs i blöjan (!). Nu är som sagt allt förändrat och vi har henne numera blöjfri hemma. Allt kommer på pottan utom någon enstaka olycka vissa dagar, med endera kiss eller bajs. Så jag är övertygad om att sånt där löser sig själv med tiden.

En vän till mig har en dotter som alltid tog på sig blöja när hon skulle bajsa, långt efter att hon blev blöjfri, hon vägrade bajsa i toaletten eller pottan. Hon hade dock haft stora problem med förstoppning och hade förmodligen kopplat pottan/toaletten till något smärtsamt. Man brukar ju säga att det är lättare för dem att bajsa stående (så gjorde även vår dotter när hon bajsade i blöjan) och har de då haft lite hård mage så kanske det blir som en slags trygghet för dem. De har inte ECat eller så, men nu har den tjejen också lagt undan blöjan för gott och bajsar på toaletten istället.

Så jag är övertygad om att sådant där löser sig själv med tiden, hon är ju fortfarande så liten och det är inte alltid så lätt det här med bajsandet innan de får kläm på allt Jag tror det är viktigt att inte försöka pressa på dem utan ta det med ro. Det finns helt garanterat en anledning för just henne, till varför hon vill bajsa just så.
  • vittra
    sweda skrev 2011-12-10 12:51:11 följande:
    Jag behöver hjälp! Hoppas någon här har erfarenhet av tvååringar.. Har ecat sonen sedan han var 10 mån. Tog bort blöjan vid 15 mån. Vid 20 mån tyckte jag att han gjort stora framsteg. Sa kiss eller bajs tex och började ta av sig byxorna själv och gå iväg till pottan utan att jag frågade honom. Han kissade på sig ca tre ggr/dag, men jag gjorde aldrig någon sak av det, förutom enstaka gånger då jag tex precis frågat honom om han ville kissa, han sa nej, för att sedan kissa i byxan, då har jag tex sagt "inte bra, kisset ska ju komma i pottan, mycket skönare, inget skönt att vara blöt" Han har varit torr i 24 timmar några gånger då han vaknar tar av sig blöjan själv och sätter sig på pottan på morgonen. MEN, nu har han börjat kissa på sig jätteofta! Dessutom kissar han med flit i sängen efter att han tagit av sig blöjan på morgonen, han vet att han får omedelbar reaktion, han har ju tjatat på oss att gå upp i en timma, så fort han kissar så flyger vi upp. Nu är han 2 år och 2 månader så jag har blivit arg på honom vid de här tillfällena. Idag gick han och höll sig länge länge vid två tillfällen för att sedan utan en min kissa i byxan. Vad ska jag göra? Han är trotsig och vill inte sätta sig på pottan innan vi ska ut heller, kan mitt tjat vid de tillfällena ha förstört? Är han understimulerad också kanske? Han går ej på dagis. Tacksam för svar!
    Något jag tänker på är att ni kanske har tagit bort blöjan lite för tidigt, om det kom så mycket olyckor så varför tog ni bort blöjan..? Det måste ju ändå ha känts jobbigt för honom, och även om ingen oftast uttalade något så lär ju irritationen lätt ha kunnat hänga i luften. Dessutom är det ju inte så lätt att veta när och om man är kissnödig jämt, inte ens för ett äldre barn, så jag tänker nog att du har ställt alldeles för höga krav på honom som har förväntat dig det och sedan gett en negativ reaktion när han inte har klarat av det (när han kissat strax efter att du frågat).

Jag måste också reagera på att ni ställer honom i en situation där han tvingas sköta det alldeles själv, dvs på morgonen. Varför låter ni honom klara sig själv på morgonen? Det är självklart så att han använder den metod som han sett ger önskad effekt, dvs att ni kommer. Barn är inte dumma. Även om de är väldigt enkeltänkande än så länge. Jag tycker helt ärligt inte att ni tar ert föräldraansvar ordentligt när han tvingas vara själv så länge på morgonen, ännu mindre när han tvingas sätta sig på pottan själv. Det har inte vår dotter gjort i 2-årsåldern. De kanske kan det, men de behöver ju en vuxen som tar hand om dem, de behöver själva närvaron och bekräftelsen. De ska inte behöva ta så stort ansvar över sig själva som 2-åringar.

Jag tycker inte det är så konstigt att han har börjat reagera genom att i protest kissa i sängen när han inte får gensvar när han efterfrågar er uppmärksamhet på morgonen, särskilt när det som sagt ger önskad effekt. För en protest är det ju naturligtvis, och det ska inte jämställas med trots. Han protesterar ju mot något han vantrivs med, vilket enligt mig är helt uppenbart. Det ni måste göra för att han ska sluta är ju att ge honom det han behöver, det som han just nu saknar. Uppmärksamhet och bekräftelse vid rätt tillfällen. Huruvida detta har spridit sig vidare till andra situationer och tillfällen så som du tolkar det är väl dock lite oklart, det är svårt att säga för det är inte alltid en 2-åring heller kan ha koll på att de behöver kissa innan man ska ut etc. Jag tycker ni ska börja med morgonen. Han är trots allt väldigt liten fortfarande, och behöver er.
Svar på tråden EC - Elimination Communication