• TheLove

EC - Elimination Communication

Jag har precis börjat med en EC-light på min 6 veckors pojke och ser att det inte skrivs så mycket om ec på detta forum så jag skulle tycka att det var roligt om alla som pysslar med ec skulle samlas här och diskutera hur det går för våra barn!

Det spelar ingen roll om barnen är nyfödda eller ett par år, om de ec:at länge eller inte.

Här kan vi dela tankar, tips och idéer. Prata om med och motgångar och även saker som inte har med ec att göra...

• Svar på tråden EC - Elimination Communication
  • miljarden

Han fortsätter med tecknet. Kan säga vad han gör när han sitter på toa om man frågar, eller svara på vad han har gjort. Men det är inte 100% konsekvent fast det är inget av hans tecken. "Äta" är det som sitter bäst. Sedan kan han fem tecken till: bok, hund, katt, lampa och bil. toa är det enda som aldrig kommer spontant. Än så länge! Men det är mysigt att han använder sina tecken. Om han gnäller i köket innan mat kan man fråga "vad vill du?" så svarar han "äta" t ex.
    Och det känns ändå som ett himla bra första steg mot att han ska kunna säga till en vacker dag, nu har han åtminstone något att säga om han vill :)

• sagofröken

Lovvely: Här kan du t ex hitta lämpliga tecken! teckna.ecsweden.se/
    Jag har några smidiga appar på iphonen också så att jag kan tjuvkolla tecken jag inte kan, annars hittar vi på själva...

Miljarden: Underbart ju! Då har han ett bra verktyg för att kunna förmedla sina behov tydligt när han känner sig manad! Hur gammal är han nu? Strax över året?

Dottern använder konsekvent lampa, hund, katt, dricka och halva tecknet för stjärna. Hon försöker sig ibland på groda, blomma, anka, fågel men de blir halvdana. Hon tecknade kissa ett par gånger, men verkar inte vara jätteintresserad av att prata om sånt än - djur ska det va! Glad

• TheLove

Miljarden: Härligt att det går framåt. Skönt när de kan göra sig förstådda.. Undrar också hur gammal han är..?

Smultronmjölk: Tack. Ska genast kolla, vad heter apparna du har? Eller kanske räcker det med att söka på teckenspråk?

• miljarden

Han är tretton månader. Han kan toa bra nu. Säger toa när vi ska på toa, eller om han har varit på toa. Fast han säger inte till självmant. Två gånger har det känts som han kanske har gjort det, men inte helt hundra ändå. Däremot lär han sig mycket annat. Läsa och bok kan han också teckna nu, och boll och macka. Leksaker och käk verkar vara hans grej!

• miljarden

Igår sa ungen till VARJE gång han skulle kissa. Två gånger hann han dock inte vänta tills han satt på toan, en gång kissade han på golvet och en gång på vägen till toa men han sa till varje gång. Väldigt mäktigt. Idag har han bara sagt till två gång och då kissade han inte, men han har å andra sidan inte kissat på sig en enda gång heller.
    Jag anser att det iallafall går framåt!

• sagofröken
    Lovellyy: förlåt för sent svar! Sök på teckenspråk. Teckna.se tror jag appen heter som jag använder mest, den kostade några tior men hade flest ord av de jag hittade. Finns gratisappar också som har färre ord.

Miljarden: vilka framgångar! Det är ljuvligt att höra att det kan bli så bra Glad

Jag hade faktiskt tänkt ge upp pottandet och börja om från början efter julen, för att det gått så jäkla dåligt ett tag (ja, vi har till och med haft flera riktiga bajsmissar, yuck... hade glömt hur äckligt det var...) Tänkte att det skulle bli ohållbart när svärfamiljen kom på flera veckor långt julbesök. Men vad händer då? Ungen har i stort sett varit torr sedan de kom! Och gått på pottan med vem som helst! Förvånad Ja, det går sannerligen upp och ner det här.
  • miljarden

Skönt att ni slapp ge upp! Och kul att det funkar så bra!
    De få bajsmissar vi har haft har verkligen påmint oss om hur skönt det är att göra detta. Det och varje bajsstinkande unge man träffar på hos kompisar osv. Alltså, det känns verkligen jättekonstigt hela grejen med att barn ska bajsa ned sig. Tack gode gud att vi slipper deala med hans bajs varje dag.

Vår son tycks nu vara inne i period av hejdlöst tecknande: han gör toatecknet stup i kvarten, ibland var tionde minut, utan att egentligen behöva gå. Vi tar honom till toa varje gång ändå så han inte ska bli osäker på hur det hänger ihop, men det är bra mycket falsklarm just nu. Och ibland tecknar han precis när han kissar. Ibland tecknar han så man hinner få honom till toa också, men eftersom han tecknar toa så himla ofta är det svårt att veta om det bara är slumpen. Men det är förmodligen någon slags fas, detta, eftersom han har visat att han fattar hur det hänger ihop.

• sweda

Den jobbiga perioden gick över fort (2-3 veckor) och nu har han haft ytters få olyckor sedan dess, och de har alltid varit riktiga olyckor. Vi började helt enkelt att inte säga ett ord när han gjorde fel och han fick klistermärken igen när han gjorde rätt (som inte behövts på ett år) sedan lessnade han på dem efter ett par dagar och jag köpte en tablettask så han fick en liten godis när han kissat rätt. Han brydde sig inte så mycket om varken klistermärke eller godis men det var tillräckligt för att bryta problemet. :)

• Meal

Så kul med så många framgångar. Här är vi inne i en period där det är svårt att se när han behöver kissa. Bajs går alltid. Men i dag hade jag han i bara kalsonger för att hänga med lite mer på när och hur ofta han kissar. Och jag bytte 7 kalsonger på 1 timme, var 5 gånger på potta (kissa varje gång). Och det var inga få droppar heller! Vi har i och för sig jobbat för att få honom att dricka mer, så det är ju inte så konstigt att det blir svårare att få tag i när han behöver kissa, får väl bara lära oss det nya mönstret. Han visar inga tecken när han ska kissa, bara ca 2 sek innan, hinner typ aldrig. Men vi jobbar med saken. Han har lärt sig sitta själv på pottan då, och tycker också om att sitta på toasits på toaletten

• sagofröken

Hmm, jag skrev ett långt inlägg som verkat försvunnit, sorry annars om det blir dubbelt.

Meal:
    hur gammal är han? Min dotter är snart ett år och jag ser då inga av de gamla signalerna alls längre...

Miljarden: vi är också inne i en period av hejdlöst tecknande, även om det inte är "korrekt" tecknande så är det klar och tydlig kommunikationsvilja, underbart!

Och ÄNTLIGEN, två dagar i rad har vi fått se kisstecknet och att det faktiskt resulterat i kiss på potta!
    Idag var vi ute på stan i sex timmar utan en enda miss! Och på tunnelbanan hem tecknade hon "kiss", jag sa som det var, det går inte just nu, det är okej att kissa i blöjan. En kvart senare var vi hemma, blöjan fortfarande torr och ungen kissade på pottan medan hon om och om igen gjorde kisstecknet - tänk att man kan bli så glad och stolt för en sådan sak Skrattande

Svar på tråden EC - Elimination Communication