• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • Twizz
    gröna L skrev 2012-08-01 21:27:32 följande:
    Eftersom tråden är så satans lång och någon frågade om åkpåse postar jag igen bilderna på dunåkpåsen jag sydde till mitt lilla gryn som kom i februari Sörjer att han kommer ha växt ur den när det blir kallt igen!

Den är så himla fin den där åkpåsen! :)
  • Hallonpajen

Gröna L: helt fantastisk!! Har du sytt den av ett gammalt täcke? Superfin design!

Adam 2008 ~ BF 6/10
  • engladprick

någon som sydd egna skallror?

Tips på hur man ska tänka säkerhetsmässigt?
    vart finns stora bjällror att köpa? 

• Vår tur nu

Åååh, kan någon hjälpa mig lite akut? Jag sitter och syr en portabel skötbädd att ha i skötväskan. Har klippt ut över och undersida i fuskskinn typ och tänkte ha ett lager fleece emellan så att det blir mjukt och skönt men insåg nu att skötbädden kommer bli enorm i hopvikt (och även utvikt) format... Jag har gjort den med måtten 70x48 cm och visste redan innan att det kanske var lite stort men nu känns det som att jag inte kommer orka bära med den när den är så stor.

Hur stora är era skötbäddar som ni har i skötväskan? Tror ni att det skulle gå att göra två bäddar av denna, dvs att de blir 48x35 cm stora, eller är det för litet? Jag har ju inget barn än på några veckor som kan provligga ;)

• gröna L

Tack snälla ni för berömmet för åkpåsen

Filifjonkan03 - Jag har sytt den efter eget huvud. Postade en beskrivning här förut, klicka på "Visa endast" så hittar du den lätt

Hallonpajen - faktiskt av ett nytt täcke Köpte IKEAs billigaste (tror det kostade 250 spänn) och slaktade! 

• Memmis
    gröna L skrev 2012-08-01 21:27:32 följande:
    Eftersom tråden är så satans lång och någon frågade om åkpåse postar jag igen bilderna på dunåkpåsen jag sydde till mitt lilla gryn som kom i februari Sörjer att han kommer ha växt ur den när det blir kallt igen!

Helt underbar! Förstår att du sörjer att han nog inte kommer kunna använda den mer. Väldigt fin och bra gjord.

Någon postade en länk här tidigare på en filt man kunde ha i babyskyddet. Tyckte den såg himla smart ut, och skulle passa perfekt för BB-färden då vi förväntas få i september.

Igår fick jag lite sylust och sydde en sådan filt, men gjorde min kanske i största laget. Den blev också lite mer "flikig" än den som var på beskrivningen. Men jag ville ha ordentliga delar att svänga om barnet. När den blev klar upptäckte jag att bebis komma kunna ha den länge som vagnsfilt, då dottern på 95 cm kunde ha den (; (dock kunde hon ju inte ha delen för benen över sig men den fick precis plats under henne, men sidorna gick ju att lägga om sig).

Dockan fick agera bebis-modell ;P . Rätt tjock velour på insidan, och ett bomullstyg på utsidan.
    Lagom just nu och i tidig höst kanske.

• gröna L

Tack snälla Memmis! Tråkigt är det, men jag har som plan att skaffa en hel drös med ungar, så förhoppningsvis kommer jag få mer användning för den

Även ämnet babyskyddsfilt har varit uppe förut! Jag sydde en efter inspiration av någon här som hade en blogg (har jag för mig) samt en bild som jag hade sett på köpes-babyskyddsfilt/-overaller (dagens längsta ord? :-P). Bilden finns här: https://static.groupon.se/34/08/1313952260834.jpg
    Min babyskyddsfilt/-overall har vi haft SÅ mycket nytta av! Bästa grejen! Jag gjorde en med ben, för att slippa göra hål för bältet. Insidan är i mysfleece och utsidan i ett vävt bomullstyg. Tyvärr missnöjd med luvan, tror varianten i länken några inlägg upp är bättre! Såhär ser den ut med en prins i:

• systeryster80
    Chinx skrev 2012-08-02 18:05:24 följande:
    Fråga: 
    Om jag vill lära mig hur man syr fast blixtlås, hur gör då för att lära mig det? Var kan jag vända mig? Någon bra sida?  
    Ett tips är att söka på youtube, det finns en hel del instruktionsfilmer för hur man syr i dragkedjor, fodrar kläder osv.

Jag  gjorde en snabbsökning på zipper och  tutorial och fick flera träffar.

Lycka till!
  • Memmis

Mina "flikar" liknar mer de som fanns på sidorna på din bild, gröna L . Fast jag har tre sådana istället för ben.
    9 st hål för bältet blev det, haha. Som tur var så var de inte så bökiga att göra som jag trott (: men man var bra nervös för om man mätt ut rätt då man var klar ;) 

Svar på tråden Syjunta för gravida!