• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • Memmis

Men halva inlägget försvann. Typiskt.

Skulle även stå: skönt att höra att du haft mycket användning av din, då kanske man inte sytt denna i onödan. Tyckte den verkade superpraktisk. Höll på att få spunk av att klä på dottern overall för att gå till bilen de där få metrarna, och sedan plocka av henne den i bilen efter en stund, och sedan då man kommit fram knöka på overallen igen för att gå några fjuttiga metrar igen. 

• Tallbarr12
    gröna L skrev 2012-08-02 15:57:34 följande:
    Tack snälla Memmis! Tråkigt är det, men jag har som plan att skaffa en hel drös med ungar, så förhoppningsvis kommer jag få mer användning för den Även ämnet babyskyddsfilt har varit uppe förut! Jag sydde en efter inspiration av någon här som hade en blogg (har jag för mig) samt en bild som jag hade sett på köpes-babyskyddsfilt/-overaller (dagens längsta ord? :-P). Bilden finns här: static.groupon.se/34/08/1313952260834.jpg Min babyskyddsfilt/-overall har vi haft SÅ mycket nytta av! Bästa grejen! Jag gjorde en med ben, för att slippa göra hål för bältet. Insidan är i mysfleece och utsidan i ett vävt bomullstyg. Tyvärr missnöjd med luvan, tror varianten i länken några inlägg upp är bättre! Såhär ser den ut med en prins i:  

En sån (fast i ett lager fleece istället) har jag gjort till min systerson! Kul att du blev nöjd med den!
  • Memmis

Någon efterfrågade ett mönster till blöjförvaring. Vet dock inte om detta är vad som söktes, men jag har sytt ett par efter detta mönster, men den jag tycker allra bäst om är som ett jättestort "näsduksfodral", hittar dock inte åt den nu men ja :) ni förstår nog principen ändå.

Här är länken på en variant med lock.
    http://www.sleepingbaby.net/jan/Baby/dipecase.html 

• Cilia85

Åh jag har också tänkt göra en filt till babyskyddet men kommer inte till skott...era är superfina :)

• retrospectif

Memmis: jag postade en länk till tutorial för att sy en sån filt, var det den du använde dig av? Såg jättefin ut! Var den svår att följa i beskrivning? Jag ska sy en sån med men har inget babyskydd att mäta ut hålen på ön, vara en större bilstol till sonen på 1 pr, men det är nog inte riktigt samma hålning. Jag får sy min först när vi har babyskydd :)

• Chinx
    systeryster80 skrev 2012-08-02 19:16:04 följande:
    Ett tips är att söka på youtube, det finns en hel del instruktionsfilmer för hur man syr i dragkedjor, fodrar kläder osv.

Jag  gjorde en snabbsökning på zipper och  tutorial och fick flera träffar.

Lycka till!
    Aaaa att jag inte tänkte på det :) Tack :)
  • Filifjonkan03
    gröna L skrev 2012-08-02 12:37:31 följande:
    Tack snälla ni för berömmet för åkpåsen

Filifjonkan03 - Jag har sytt den efter eget huvud. Postade en beskrivning här förut, klicka på "Visa endast" så hittar du den lätt

Hallonpajen - faktiskt av ett nytt täcke Köpte IKEAs billigaste (tror det kostade 250 spänn) och slaktade! 
    Tack! Hittade beskrivningen och hoppas på att klara av att göra en likadan. Får leta upp lite material och sätta igång
  • Filifjonkan03

gröna L: Vad har du för ungefärliga mått förresten? Längd och bredd? Kan ju iförsig kolla runt lite vad som är standard till de man köper kom jag på

• Memmis
    retrospectif skrev 2012-08-02 20:36:14 följande:
    Memmis: jag postade en länk till tutorial för att sy en sån filt, var det den du använde dig av? Såg jättefin ut! Var den svår att följa i beskrivning? Jag ska sy en sån med men har inget babyskydd att mäta ut hålen på ön, vara en större bilstol till sonen på 1 pr, men det är nog inte riktigt samma hålning. Jag får sy min först när vi har babyskydd :)
    Ja det var den jag använde mig av (: ! Jag tyckte den var väldigt lätt att förstå och så fanns alla bilder att gå efter också om man inte förstod på en gång. Gick snabbt att göra den också. Hade inte tråden tagit slut hade den nog varit klar på drygt en timme.

Du kan ju sy själva filten nu och hålen sedan då du har babyskyddet? :) Jag sydde hålen dagen efter (sydde samma princip som för knapphål).
  • Tallbarr12

Igår sydde jag två dregglisar från mönsterlänkarna några sidor bak i tråden! Det blev väldigt olika storlek på dom! Ska lägga upp bild så fort jag har satt i tryckknapparna :) De jag sydde igår är till min dreggelgalning till systerson,  så jag hoppas få lite bättre uppfattning om storlekarna på mönstren när han provat dom :) 

Förresten, tänkte knåpa ihop en portabel skötbädd till skötväskan med, men vilka mått rekommenderar ni på det? Antar att det inte behöver vara jättestort, räcker väl om huvud till rumpa får plats på det? Eller?

Svar på tråden Syjunta för gravida!