• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • saraisundsvall

GammE: Fint med båda babynestet och byrån med "tapetserade" väggen!!

Hugo -07, Edvin -09 och liten skatt i magen beräknas till 19 december
  • Chinx

Jag ska börja sy och har en mall på en bebismössa. Har bara en vanlig symaskin, alla fina barntyger verkar vara i något väldigt stretchigt material, kan jag använda det ändå, eller vad bör jag använda för tyg när jag börjar sy barnmössor/kläder/etc? 

• Memmis
    Chinx skrev 2012-08-12 13:04:23 följande:
    Jag ska börja sy och har en mall på en bebismössa. Har bara en vanlig symaskin, alla fina barntyger verkar vara i något väldigt stretchigt material, kan jag använda det ändå, eller vad bör jag använda för tyg när jag börjar sy barnmössor/kläder/etc? 
    Fungerar med sicksack också, så ja din maskin fungerar nog utmärkt (: man måste inte ha overlock-söm för att sy i stretchiga tyger.
  • Hallonpajen

Det finns ofta en s.k. hushållsoverlock-söm på vanliga maskiner som brukar märkas ungefär så här: _/_/_/_/ - kolla om ni har en sådan. Jag rekommenderar även att minimera pressarfotstrycket så mycket som möjligt för att undvika att det drar och bubblar sig. När man syr fållar så fungerar tvillingsöm alldeles utmärkt!

Chinx - Man syr i trikåtyger. De kallas ofta interlock och jersey. Velour är oxå stretchigt och det använder jag oftast till byxor. Muddväv till muddar.

Många nätbutiker säljer fina barntyger i trikå, t.ex.:

jnydesign.se
    kameleontdesign.se
    znokdesign.se
    strommingdesign.se
    liandlo.com
    jofotex.se
    stoffochstil.se

Adam 2008 ~ BF 6/10
  • LillfisenE

Jag har en sån söm men min maskin är gammal o skruttig så den har låst sig på något vis så jag kan inte ändra med knapparna så jag kan få den inställningen. Funderar på att ta den på service o se vad dem kan göra åt det

• LillfisenE

Har följt tråden ett tag men hittade den först efter Elsa fötts. Hon är 6v idag och under graviditeten så sydde jag en del;
    Babynest
    Sängkläder till vagnen
    En klänning
    Ett
    Modifierat spjälsängsskydd till storebrors växasäng
    Klädde om kuddar till växasängen
    Sydde dukar o kuddfodral till hemmet
    Ett misslyckat linne till storebror

• Memmis
    LillfisenE skrev 2012-08-13 09:32:23 följande:
    Memmis; är det istället för raksöm då? Har ingen overlock jag heller...
    Ja precis (: ! Fast som Hallonpajen skrev så är den där andra varianten att föredra om man har den (kallas ibland i manualer som "stretchsöm för hushållsmaskiner" i varje fall kallas de så i mina gamla hihi). Jag hade en jättegammal symaskin förut, typ en av de första elektriska som kom, och den har jag sytt mycket barnkläder med (och då med sicksack i jersey och velour) och det har bara gått bra tycker jag :) de håller än.
  • Chinx
    Hallonpajen skrev 2012-08-13 09:54:35 följande:
    Det finns ofta en s.k. hushållsoverlock-söm på vanliga maskiner som brukar märkas ungefär så här: _/_/_/_/ - kolla om ni har en sådan. Jag rekommenderar även att minimera pressarfotstrycket så mycket som möjligt för att undvika att det drar och bubblar sig. När man syr fållar så fungerar tvillingsöm alldeles utmärkt!

Chinx - Man syr i trikåtyger. De kallas ofta interlock och jersey. Velour är oxå stretchigt och det använder jag oftast till byxor. Muddväv till muddar.

Många nätbutiker säljer fina barntyger i trikå, t.ex.:

jnydesign.se
    kameleontdesign.se
    znokdesign.se
    strommingdesign.se
    liandlo.com
    jofotex.se
    stoffochstil.se
    Tack så jättemycket för ditt svar och dina tips på nätbutiker, ska genast kika på tyger :) 
    Tror jag har den sömmen på min maskin till och med, åtminstone något som är väldigt likt det, ska kika ikväll.
  • Edds

Bjällror var får jag tag i de? Jag har virkat skallror, men en skallra måste ju bjällra också!!:D

Svar på tråden Syjunta för gravida!