• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • Strumpemamma
    Ja82 skrev 2012-09-05 20:31:21 följande:
    Ja det är banne mig ett fantastiskt tyg det där! :) superfina!
    Jaa det är ett fint tyg. Som är SLUUUT nu :'(
    Tack förresten!
  • Emzas

När jag syr vetepåsar så syr jag av vilket enkelt bomullstyg som helst med dubbla yttre sömmar och med kanaler som jag fyller till 2/3-delar. Jag fyller med någon sorts större riskorn, t.ex. Grötris. Sedan syr jag flera kuvertfodral så man kan tvätta om man vill.

• Tussilago78

Marilyn - tänkte också föreslå en enda stor mormorsruta

• Noliee

Hej! Vilken härlig tråd!
    Jag tänkte ge mig på att fixa en egen mobil att ha över sängen. Har ni tips på hur jag lyckas med en som den på bilden? Tycker den var dömysig! Man kan ju ha t ex cupcakes också istället om man vill det.

♥ Gravid med första barnet ♥
  • katja1
    emiQie skrev 2012-09-05 19:19:01 följande:
    Tänkte sy en egen vetepåse eller  vad dom heter..
    Något man bör tänka på ? är det något tyg som är bättre att använda till just det..
    www.emiq.blogg.se
    Jag gör också som Emzas ovan, men gör fodralen i linne som jag frihandsbroderar på. Brukar göra och ge bort i julklapp, har varit väldigt omtyckt! De flesta behöver ju vetekudde nångång. Jag brukar brodera lavendel, vete, blommor, hjärtan... Det som passar mottagaren bäst :) Sen om du bor nära någon bonde skulle jag rekommendera att du frågar om den har vete som du kan få köpa för en billig peng. Eller någon lantbruksaffär. Köpte 30 kg för 50 kr. Räcker lääänge! Ska se om jag hittar någon bild på hur mina kan se ut...

Mikra vetekudden med ett glas vatten i mikron så håller den längre då den inte torkar ut! Vätskan i kornen är det som håller värmen! 
  • katja1

Så här såg några av mina ut!

Jag gör 2 olika storlekar, en avlång som främst är avsedd för nacke men även kan användas på andra områden, t.ex. runt kalla fötter eller som värme i en kall säng. Den går även utmärkt att frysa ner och använda för att lindra huvudvärk, svullna fötter eller vid skada, t.ex. stukning. Den kortare och bredare modellen är främst för ryggvärk, magvärk, mensvärk, graviditetssmärtor eller under latensfasen av förlossningen. 
  • Marilyn

Tussilago78: har också haft den funderingen. Virkade en rektangulär ruta av ett bambugarn att ha som snuttefilt i förra veckan och det blev bra!
    Garnet är lite lite melerat så jag ska kolla hur det ser ut!
    Tack för engagemanget!

• Tirja

Ugglorna i mobilen är gjord efter ett mönster hos kungenochmajkis blogg! Finns massor av fint där. Ska ge mig på att virka en ugglemössa till dottern därifrån. Min dator gick sönder annars hade jag svarat tidigare

Svar på tråden Syjunta för gravida!